Suomessa myytävät sähköautot

Suomessa myytävien sähkö- ja hybridiautojen määrä kasvaa nopeasti. Listasimme kaikki maassamme myytävät sähköautot ja päivitämme listaa säännöllisesti.

Tällä hetkellä suurista autovalmistajista BMW, Hyundai, Jaguar, Mercedes-Benz, Nissan, Opel, Peugeot, Porsche, Renault, Tesla ja Volkswagen tuovat Suomeen kuluttajakäyttöön suunnattuja täyssähköautoja. Jo lanseerattuja sähköautoja, jotka eivät ole vielä ehtineet myyntiin, ovat muun muassa BMW iX3, Polestar 2 ja Volvo XC40:n täyssähköversio.

Suomeen tuotavat täyssähköautot (henkilöautomallit): 

Audi e-tron 55

BMW i3

BMW iX3

DS 3 Crossback E-Tense

Ford Mustang Mach-E

Honda e

Hyundai IONIQ Electric

Hyundai Kona Electric

Jaguar I-Pace

Kia Niro EV

Kia Soul EV

Mazda MX-30

Mercedes-Benz B 250 e

Mercedes-Benz EQC

Nissan Leaf

Opel Corsa-e

Peugeot e-208

Peugeot e-2008

Porsche Taycan

Renault ZOE

Seat Mii electric

Skoda Citigo-e

Tesla Model 3

Tesla Model S (Lue myös 3700 kilometrin matkakertomus Nordkappiin)

Tesla Model X

Volkswagen e-Golf (e-Golfin myynti on loppunut Suomessa)

Volkswagen e-Up!

Volkswagen ID.3

Volvo XC40 P8 Recharge

Sähköauton lataus – Type 2 kotiin, CCS-pikalataus matkoille

Sähköautojen lataus on tyypillisesti mahdollista kolmella eri tavalla. Kotilataukseen ja väliaikaiseen lataukseen soveltuvan hitaan lataustavan lisäksi suuri osa julkisista latausasemista on keskinopeita niin sanottuja Peruslatausasemia (Type 2). Lisäksi suurin osa täyssähköautoista pystyy hyödyntämään pikalatausasemia, joita on yleensä suurten huolto- ja liikenneasemien yhteydessä sekä suuressa osassa Citymarketteja.

Pikalataustapoja on kahta erilaista: ChaDeMo- sekä CCS -lataustapaa. ChaDeMo-lataus on tyypillisesti japanilaisissa sähköautoissa ja se on vähitellen jäämässä pois käytöstä. CCS-lataus puolestaan eurooppalaisissa sähköautoissa sekä esimerkiksi Hyundain IONIQ-sähköautossa.

Suomen suurinta pikalatausverkostoa ylläpitää K-ryhmän K-Lataus. Toinen suuri latausverkko on Recharge Network, (aiemmin Fortum Charge & Drive), joka on myös Pohjoismaiden suurin yksittäinen sähköautojen latauspisteiden palveluntarjoaja. Kolmas kansallinen lataustoimija on Virta. Pikalatauspisteitä löytyy myös muilta yksittäisiltä toimijoilta ja esimerkiksi tavarataloketju Motonet ja Lidl ovat ottaneet pikalatureita toimipisteidensä yhteyteen.

Nykyisistä sähköautoista muun muassa Tesla Model 3, Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC, Hyundai Ioniq Electric, Volkswagen ID.3 sekä Jaguar I-Pace pystyvät hyödyntämään yli 100 kW:n lataustehoa. Lisäksi Porsche Taycan pystyy lataamaan jopa 270 kW teholla uusista 800 voltin Ionity-latausasemista.

K-ryhmän K-Lataus -asemien sijainnit löytyvät täältä, Virta-latausverkon latauspaikat puolestaan täältä. Kaikki Suomen julkiset latauspaikat on koottu latauskartta.fi -palveluun.

Autovouhotuksen Oikosulku-blogin ensikokemukset Ionity-latausasemista voit lukea täältä, ja K-Lataus -asemista täältä. 

Suomeen on alkanut nousta erityisesti kesällä ja syksyllä 2020 uudenlaista suuritehoista pikalatausta. Perustietoa tästä pikalataustekniikasta, eli niin sanotusta HPC-Suurteholatauksesta löydät täältä ja täältä.

Suomessa myytävät sähköautot – toimintamatkat

Oheisesta taulukosta näet sähköautojen toimintamatkat NEDC-toimintasyklin (New European Driving Cycle) mukaan ilmoitettuina lukemina. Luvut ovat autovalmistajien ilmoittamia ja värikoodeilla helpotetaan toimintamatkojen tulkitsemista.

Audi e-tron 55 Quattro 400km
BMW i3 310km
BMW i3s 285km
Hyundai IONIQ Electric (WLTP-arvo puuttuu) 280km
Hyundai Kona Electric 39 kWh 312km
Hyundai Kona Electric 64 kWh 482km
Jaguar I-Pace EV400 480km
Kia Niro EV 39 kWh 312km
Kia Niro EV 64 kWh 485km
Mercedes EQC 400 4Matic 360km
Nissan Leaf 270km
Opel Ampera-e 380km
Renault Zoe R90 317km
Tesla Model S 75 (WLTP puuttuu) 480km
Tesla Model S 90D (WLTP puuttuu) 557km
Tesla Model S P100D (WLTP puuttuu) 613km
Tesla Model X 75D (WLTP puutuu) 417km
Tesla Model X 90D (WLTP puutuu) 489km
Tesla Model X P100D (WLTP puuttuu) 542km
Volkswagen e-Golf (WLTP puutuu) 300km

Sähköautot blogeissa

Autovouhotuksen Oikosulku-blogia kirjoittava Tuomas Sauliala on erikoistunut sähköautoihin. Tuomas on ajanut lähes kaikkia Suomessa myytäviä täyssähköautoja, pistokehybridejä sekä perinteisiä hybridejä.