Suomessa myytävien sähkö- ja hybridiautojen määrä kasvaa nopeasti. Listasimme kaikki maassamme myytävät sähköautot ja päivitämme listaa säännöllisesti.
Tällä hetkellä suurista autovalmistajista esimerkiksi BMW, Hyundai, Jaguar, Mercedes-Benz, Nissan, Opel, Peugeot, Polestar, Porsche, Renault, Tesla, Volkswagen ja Volvo tuovat Suomeen kuluttajakäyttöön suunnattuja täyssähköautoja.
Suomeen tuotavat täyssähköautot (henkilöautomallit):
Audi e-tron 55
BMW i4
Citroën ë-C4
DS 3 Crossback E-Tense
Hyundai IONIQ 5 (Oikosulku-blogi)
Hyundai IONIQ Electric (Mikon autoblogi)
Kia EV6
Kia Niro EV
Kia Soul EV
Mazda MX-30
Mercedes-Benz EQB
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQV
Nissan Ariya
Opel Corsa-e
Peugeot e-208
Peugeot e-2008
Peugeot e-Traveller
Polestar 2: Ensitunnelmat ja Talvitesti
Seat Mii electric
Skoda Citigo-e
Tesla Model S (Lue myös 3700 kilometrin matkakertomus Nordkappiin)
Tesla Model Y (Mikon autoblogi)
Volkswagen e-Golf (e-Golfin myynti on loppunut Suomessa)
Volkswagen ID.3
- Koeajo ja autoarvio (Mikko Kilkki)
- Koeajo ja autoarvio (Tuomas Sauliala)
- Videolla viikon koeajon tunnelmat
- ID.3:n kilpailuasetelmasta ja tulevaisuudesta
- ID.3 58 kWh talviauto-arvio
- ID.3 77 kWh talvitestissä Helsinki – Ruka
Volkswagen ID.4
Sähköauton lataus – Type 2 kotiin, CCS-pikalataus matkoille
Sähköautojen lataus on tyypillisesti mahdollista kolmella eri tavalla. Kotilataukseen ja väliaikaiseen lataukseen soveltuvan hitaan lataustavan lisäksi suuri osa julkisista latausasemista on keskinopeita niin sanottuja Peruslatausasemia (Type 2). Lisäksi suurin osa täyssähköautoista pystyy hyödyntämään pikalatausasemia, joita on yleensä suurten huolto- ja liikenneasemien yhteydessä sekä suuressa osassa Citymarketteja.
Pikalataustapoja on kahta erilaista: ChaDeMo- sekä CCS -lataustapaa. ChaDeMo-lataus on tyypillisesti japanilaisissa sähköautoissa ja se on vähitellen jäämässä pois käytöstä. CCS-lataus puolestaan eurooppalaisissa sähköautoissa sekä esimerkiksi Hyundain IONIQ-sähköautossa.
Suomen suurinta pikalatausverkostoa ylläpitää K-ryhmän K-Lataus. Toinen suuri latausverkko on Recharge Network, (aiemmin Fortum Charge & Drive), joka on myös Pohjoismaiden suurin yksittäinen sähköautojen latauspisteiden palveluntarjoaja. Kolmas kansallinen lataustoimija on Virta. Pikalatauspisteitä löytyy myös muilta yksittäisiltä toimijoilta ja esimerkiksi tavarataloketju Motonet ja Lidl ovat ottaneet pikalatureita toimipisteidensä yhteyteen.
Nykyisistä sähköautoista muun muassa Tesla Model 3, Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC, Hyundai Ioniq Electric, Volkswagen ID.3 sekä Jaguar I-Pace pystyvät hyödyntämään yli 100 kW:n lataustehoa. Lisäksi Porsche Taycan pystyy lataamaan jopa 270 kW teholla uusista 800 voltin Ionity-latausasemista.
K-ryhmän K-Lataus -asemien sijainnit löytyvät täältä, Virta-latausverkon latauspaikat puolestaan täältä. Kaikki Suomen julkiset latauspaikat on koottu latauskartta.fi -palveluun.
Autovouhotuksen Oikosulku-blogin ensikokemukset Ionity-latausasemista voit lukea täältä, ja K-Lataus -asemista täältä.
Suomeen on alkanut nousta erityisesti kesällä ja syksyllä 2020 uudenlaista suuritehoista pikalatausta. Perustietoa tästä pikalataustekniikasta, eli niin sanotusta HPC-Suurteholatauksesta löydät täältä ja täältä.
Sähköautot blogeissa
Autovouhotuksen Oikosulku-blogia kirjoittava Tuomas Sauliala on erikoistunut sähköautoihin. Tuomas on ajanut lähes kaikkia Suomessa myytäviä täyssähköautoja, pistokehybridejä sekä perinteisiä hybridejä.