Kolumni
“Ajatus on tärkein” tapaamme todeta. Kevään eduskuntavaalien jälkeinen autoverouudistuskeskustelu ja lopullinen päätös ovat tyyppiesimerkki kyseisestä sanonnasta. Luvattu 200 miljoonan pitkitetty autoveroalennuspäätös puski automyyjille tuskanhien otsalle kuluttajien lykätessä ostopäätöksiään. Lottokansan korvissa satojen miljoonien alennus kuulosti huikealta, seurauksena autokaupan täysi sakkaaminen toukokuussa.
No, loppujen lopuksi tärkeintä kuitenkin, että päätös saatiin puristettua ulos hallitukselta, vaikka todellinen alennus uuden auton hintaan jaettiinkin usealle vuodelle ja euromääräinen alennus pyörii satojen eurojen luokassa. Vähintään kansamme edustajat pääsevät toteamaan, että pitivät vaalilupauksensa, ja tuskinpa kovin moni autoilija huomaa maksavansa alennusta takaisin valtiolle korotettuna vuosittaisena ajoneuvoverona. Ajatus tärkein, eikö vain?
Eteläisessä naapurissamme Virossa matkatessa ei voi välttyä ihmettelemästä Porsche-, Maserati- ja Bentley-merkkisten autojen paljoutta. Vaikka keskipalkat ovat Virossa huomattavasti Suomea matalammat, uuden auton ostajalla on Virossa suomalaisittain katsottuna todelliset kissanpäivät. Siinä missä suomalainen ostaa uuden Volkswagen Passatin, Virossa samalla hinnalla saisi Audi A6:en ja käteen jäisi vieläpä noin 7000 euroa käyttörahaa esimerkiksi bensaan, jonka hinta Virossa heiluu noin 1,2 eurossa litralta. Hienoja autoja toki molemmat, mutta ehkäpä pointti tuli hyvin esille.
Listasimme alle esimerkkeinä 20 automallin hinnat sekä Suomessa että Virossa ja laskimme, kuinka paljon suomalainen kuluttaja maksaa autostaan enemmän. Jos haluat kääntää veistä haavassa vielä lisää, kirjoita selaimeesi haluamasi automerkki ja lisää perään .ee-pääte. Antoisaa surffailua autoverottomien hintojen sivustoilla!
Automalli |
Hinta Suomessa € |
Hinta Virossa € |
Hintojen erotus € |
Audi | |||
A1 Sportback, Sport 1.4 TFSI S tronic 92 kW |
28492 |
26250 |
2242 |
A3 Cabriolet 1.8 TFSI 132 kW quattro S tronic |
48389 |
39700 |
8689 |
A6 Avant 2.0 TDI 140 kW ultra S tronic |
52875 |
47100 |
5775 |
Q7 3,0 TFSI 245 kW quattro tiptronic |
107799 |
64500 |
43299 |
BMW | |||
BMW 220i Coupe 135 kW |
37513 |
33350 |
4163 |
BMW 530d xDrive Touring |
73990 |
60300 |
13690 |
Citroen | |||
C4 Cactus PureTech 110 Shine |
24071 |
18000 |
6071 |
C4 Picasso e-THP 165 Exclusive Automaatti |
36993 |
27800 |
9193 |
Ford | |||
Focus 1.0 EcoBoost 125 hv Titanium |
24186 |
19200 |
4986 |
Mondeo (Sedan) 2.0 TDCi 180hv PowerShift Titanium |
40547 |
28800 |
11747 |
Hyundai | |||
i20 1.4 6MT Comfort |
17390 |
12990 |
4400 |
ix35 4WD 2.0 CRDi 135kW 6AT Premium |
45490 |
26990 |
18500 |
Mazda | |||
Mazda3 (HB) 2,0l 120hv bensiini automaatti, Premium Plus |
26998 |
20190 |
6808 |
CX-3 2.0l 150hv 4WD bensiini automaatti, Luxury Plus |
37065 |
26950 |
10115 |
Peugeot | |||
308 Allure 1.6 BlueHDi 120hv automaatti |
30125 |
22340 |
7785 |
508 SW Active e-THP 165hv |
30453 |
22700 |
7753 |
Toyota | |||
Avensis 1.8 Valvematic Active 147hv |
28962 |
21630 |
7332 |
GT86 2.0 A/T |
48524 |
33600 |
14924 |
Volkswagen | |||
e-Golf täyssähköauto |
41304 |
37420 |
3884 |
Passat 2.0 TDI Biturbo Highline 240hv |
54056 |
41340 |
12716 |
Tulihan se tuossa jutussa ohimennen mainittua, että palkkataso Virossa on heikompi kuin Suomessa, mutta keskipalkkassa todellakin on eroa enemmän kuin muutama satanen. Toisin sanoen tavallisella palkansaajalla on Suomessa enemmän ostovoimaa uuden auton ostoon kuin Virossa. Tanskalaiset voisivat tehdä samanlaisen vertailun omista autojen hinnoista verrattuna Suomeen. Siellä kun hinnat ovat järkyttävästi kovemmat kuin Suomessa – ja vastaavasti palkat korkeammat, mutta sitähän ei tarvitse mainita kuin sivulauseessa…
Hyvä pointti toi ostovoima, mikä taas tekee auton omistamisen Suomessa kalliiksi on ns. tuplaveroitus. Ekaks maahantuontivero ja sit viel käyttö-/omistamisvero kaupan päälle.
Ihan hyvin vois olla se autovero ja maahantuontivero 80% pienempi jos sitä raha käytettäis vaan liikenteen huoltoon, mut ku niitä saatana mutiaisi pitää elättää!
Ostovoima on pienempi ja uudet autot ainaa kalliit, mut käytetyissä autoissa saatta hintahaarukka silloin-tällöin olla jopa kaksinkertainen.
Jos autojen hinta laskis, niin periaattessa vakutuksen hinta pitäis laskee myös, koska hyvityksien määrät olisit piennemmät.
Huh mitä shaiba toi maahantuontivero on :/