Suomi vs. Viro – 20 auton hinnat vertailussa

Hyundai i20

Kolumni

“Ajatus on tärkein” tapaamme todeta. Kevään eduskuntavaalien jälkeinen autoverouudistuskeskustelu ja lopullinen päätös ovat tyyppiesimerkki kyseisestä sanonnasta. Luvattu 200 miljoonan pitkitetty autoveroalennuspäätös puski automyyjille tuskanhien otsalle kuluttajien lykätessä ostopäätöksiään. Lottokansan korvissa satojen miljoonien alennus kuulosti huikealta, seurauksena autokaupan täysi sakkaaminen toukokuussa.

No, loppujen lopuksi tärkeintä kuitenkin, että päätös saatiin puristettua ulos hallitukselta, vaikka todellinen alennus uuden auton hintaan jaettiinkin usealle vuodelle ja euromääräinen alennus pyörii satojen eurojen luokassa. Vähintään kansamme edustajat pääsevät toteamaan, että pitivät vaalilupauksensa, ja tuskinpa kovin moni autoilija huomaa maksavansa alennusta takaisin valtiolle korotettuna vuosittaisena ajoneuvoverona. Ajatus tärkein, eikö vain?

Eteläisessä naapurissamme Virossa matkatessa ei voi välttyä ihmettelemästä Porsche-, Maserati- ja Bentley-merkkisten autojen paljoutta. Vaikka keskipalkat ovat Virossa huomattavasti Suomea matalammat, uuden auton ostajalla on Virossa suomalaisittain katsottuna todelliset kissanpäivät. Siinä missä suomalainen ostaa uuden Volkswagen Passatin, Virossa samalla hinnalla saisi Audi A6:en ja käteen jäisi vieläpä noin 7000 euroa käyttörahaa esimerkiksi bensaan, jonka hinta Virossa heiluu noin 1,2 eurossa litralta. Hienoja autoja toki molemmat, mutta ehkäpä pointti tuli hyvin esille.

Listasimme alle esimerkkeinä 20 automallin hinnat sekä Suomessa että Virossa ja laskimme, kuinka paljon suomalainen kuluttaja maksaa autostaan enemmän. Jos haluat kääntää veistä haavassa vielä lisää, kirjoita selaimeesi haluamasi automerkki ja lisää perään .ee-pääte. Antoisaa surffailua autoverottomien hintojen sivustoilla!

Automalli

Hinta Suomessa €

Hinta Virossa €

Hintojen erotus €

Audi
A1 Sportback, Sport 1.4 TFSI S tronic 92 kW

28492

26250

2242

A3 Cabriolet 1.8 TFSI 132 kW quattro S tronic

48389

39700

8689

A6 Avant 2.0 TDI 140 kW ultra S tronic

52875

47100

5775

Q7 3,0 TFSI 245 kW quattro tiptronic

107799

64500

43299

BMW
BMW 220i Coupe 135 kW

37513

33350

4163

BMW 530d xDrive Touring

73990

60300

13690

Citroen
C4 Cactus PureTech 110 Shine

24071

18000

6071

C4 Picasso e-THP 165 Exclusive Automaatti

36993

27800

9193

Ford
Focus 1.0 EcoBoost 125 hv Titanium

24186

19200

4986

Mondeo (Sedan) 2.0 TDCi 180hv PowerShift Titanium

40547

28800

11747

Hyundai
i20 1.4 6MT Comfort

17390

12990

4400

ix35 4WD 2.0 CRDi 135kW 6AT Premium

45490

26990

18500

Mazda
Mazda3 (HB) 2,0l 120hv bensiini automaatti, Premium Plus

26998

20190

6808

CX-3 2.0l 150hv 4WD bensiini automaatti, Luxury Plus

37065

26950

10115

Peugeot
308 Allure 1.6 BlueHDi 120hv automaatti

30125

22340

7785

508 SW Active e-THP 165hv

30453

22700

7753

Toyota
Avensis 1.8 Valvematic Active 147hv

28962

21630

7332

GT86 2.0 A/T

48524

33600

14924

Volkswagen
e-Golf täyssähköauto

41304

37420

3884

Passat 2.0 TDI Biturbo Highline 240hv

54056

41340

12716

2 Comments

  • Ei noin yksioikoista says:

    Tulihan se tuossa jutussa ohimennen mainittua, että palkkataso Virossa on heikompi kuin Suomessa, mutta keskipalkkassa todellakin on eroa enemmän kuin muutama satanen. Toisin sanoen tavallisella palkansaajalla on Suomessa enemmän ostovoimaa uuden auton ostoon kuin Virossa. Tanskalaiset voisivat tehdä samanlaisen vertailun omista autojen hinnoista verrattuna Suomeen. Siellä kun hinnat ovat järkyttävästi kovemmat kuin Suomessa – ja vastaavasti palkat korkeammat, mutta sitähän ei tarvitse mainita kuin sivulauseessa…

  • Virolainen says:

    Hyvä pointti toi ostovoima, mikä taas tekee auton omistamisen Suomessa kalliiksi on ns. tuplaveroitus. Ekaks maahantuontivero ja sit viel käyttö-/omistamisvero kaupan päälle.
    Ihan hyvin vois olla se autovero ja maahantuontivero 80% pienempi jos sitä raha käytettäis vaan liikenteen huoltoon, mut ku niitä saatana mutiaisi pitää elättää!
    Ostovoima on pienempi ja uudet autot ainaa kalliit, mut käytetyissä autoissa saatta hintahaarukka silloin-tällöin olla jopa kaksinkertainen.
    Jos autojen hinta laskis, niin periaattessa vakutuksen hinta pitäis laskee myös, koska hyvityksien määrät olisit piennemmät.
    Huh mitä shaiba toi maahantuontivero on :/

Leave a Reply