Syksy ja avoauto – Koeajossa Saab 9-3 Cabriolet

Saab 9-3 Cabriolet 2000 / kuvat Mikko Kilkki

Blogissani on aiemminkin nähty Saabeja, vanhin lienee on vuosimallin 1994 Saab 900i. Sittemmin Saabin ysisatanen jäi historiaan, ja tilalle tuli 9-3. Myös vanhempi 900 oli tarjolla avoversiona, mutta sitä ei nyt tähän hätään ollut tarjolla koeajettavaksi täällä Jyväskylässä.

Niinpä oli tyydyttävä siihen mitä liikkeen vaihtoautorivissä tarjolla oli, ja koeajoon lähti Saab 9-3 Cabriolet. Aiemmin en ole avomallin Saabeilla ajanut, joten kerta se on ensimmäinenkin. Toki muita avoautoja on tullut testattua jonkin verran, ja blogissani niistä esimerkkejä on. Koska tässä on kangaskatto, niin fiilistäkin löytyy siksi paljon kovakattoista avoa enemmän.

Tämä on vuosimallia 2000, ja se on tuotu käytettynä Suomeen Amerikasta. Vaihteiston virkaa hoitaa automaatti, ja konehuoneesta löytyy kaksilitrainen turbokone, tottakai bensalla. Ulkoisesti auto on varsin siistin näköinen, ja eksoottisimpana varusteena on vetokoukku.

Kyllä, joku on selkeästi halunnut avoautollaan tehdä arkiajoja. Sehän passaa, vaikka avoauto ja vetokoukku yhdessä eivät välttämättä aina intohimoja herätä. En välttämättä itsekkään asennuttaisi avoautoon vetokoukkua, jos ei sellainen olisi jo valmiina. Siinä painaa ihan ulkonäkösyyt. Ja se, että kuka nyt tällä polttopuita mökilleen kuskaisi? En tiedä, siihen puuhaan on muut autot. Ehkä sinne juhliin sen paljun voisi viedä showmielessä avoautolla. Tiedä vaikka moinen olisi jo tehtykin.

Minkälainen on Saab 9-3 Cabriolet?

Saab 9-3 Cabriolet 2000 / kuvat Mikko Kilkki
Saabilla turbokoneita piisaa. Tässäkin autossa sellainen on, siitä kertoo teippaus.

Tämä kiesi on puhdasta tämän vuosituhannen Saabismia parhaimmillaan! Virtalukko löytyy käsijarrun vierestä, ja muutenkin kaikki on Saabille todella tunnusomaisesti tehty. Jenkkihistorian näkee, sillä nopeusmittari on maileissa ja kilometreissä. Auto on ikäisekseen varsin siistissä kunnossa, ja hintalapussa ilmoitetaan ajomääräksi vain 214 000 kilometriä. Se vaikuttaa todella vähältä – tuskinpa edes ykkösautona on ollut, tai jos onkin ollut, on tällä ajeltu silti todella säästeliäästi.

Saab 9-3 Cabriolet 2000 / kuvat Mikko Kilkki

Kivaa tässä avoautossa on ehdottomasti se, ettei tämmöistä päivittäin vastaan tule. Ehkei tämä ole lapsiperheelle mikään käytännöllisin ole, sillä takapenkille pitää kömpiä etuovien kautta. Mutta ei isäntäväki autohankintojaan aina järjellä perustele, vaan toisinaan tunteella. Saab 9-3 Cabriolet on puhdasverinen tunnehankinta, josssa fiilis on todella merkittävä vakiovaruste.

On myös todella mukava ajatus, että tätä autoa ei ole pilattu millään turhilla digimittareilla tai kosketusnäytöillä. Tämän takia tämä on on todellakin harrasteautoksi soveltuva tapaus, koska tälle myös osaa tehdä itse autoremonttia. Ne digimittarein höystetyt autot sopivat toki arkikäyttöön.

Koeajo – Katto alhaalla katseita keräten! Siis syyskuussa

Saab 9-3 Cabriolet 2000 / kuvat Mikko Kilkki

Blogissani on aiemminkin nähty esimerkkejä, kuinka minun avoautokausi ei kalenteria katso: Se voi alkaa aivan hyvin maaliskuussa, ja jatkua vielä syyskuulle, kuten nyt. Taivas ei ole rajana, vaan hulluus.

Mitkään syyshelteet ei tietenkään enää vaivanneet, mutta katto auki oli nyttenkin paineltava menemään! Senverran toki kokeilin, että katon mekanismit vaikuttavat ehjiltä, ja katto on silmämääräisesti arvioiden kunnossa.

Saab 9-3 Cabriolet 2000 / kuvat Mikko Kilkki

Ajoasento tässä Saabissa löytyy sähkösäätöjen kautta. Ne myös toimivat kuten pitää. Auto myös lähtee terveen oloisesti käyntiin. Oman kokemukseni mukaan manuaalivaihteisissa Saabeissa on pitänyt olla pakki päällä jotta saa avaimet pois virtalukosta, mutta nyt tässä automaattivaihteisessa riittää, että vaihdevalitsin on asennossa P, kuten muidenkin automerkkien automaattivaihteisissa.

Saab 9-3 Cabriolet 2000 / kuvat Mikko Kilkki

Taajamassa tällä autolla on leppoista pärtsäillä, ja kaikki tuntuu toimivalta myös sen jälkeen, kun kone on ajettu lämpimäksi. Kaikki tehot tuntuu olevan tallessa, ja jos haluaa vaikkapa moottoritiellä mennä ohitse, onnistuu se. Mikään tehokkain tämä ei ole, mutta ei myöskään lusmuin.

Mikä tässä on parasta? Kaikki! Jos haluaisi eritellä, niin hauskuus, turhuus, jopa käytännöllisyys, mutta toki vain sillä varauksella, että tällä kulkee kaksistaan, korkeintaan kolmistaan. Takapenkki ei nimittäin ole se kaikkein tilavin.

Saab 9-3 Cabriolet on edelleen parikymmentävuiotiaanakin mukava auto ajaa. Joku Saabisti saa tästä vielä omaan harrastetalliinsa yhden helmen lisää.

Lopputulema – Nyt on haluamiset kohdillaan!

Saab 9-3 Cabriolet 2000 / kuvat Mikko Kilkki

Tämmöisen auton haluttavuutta lisää ehdottomasti se, ettei näitä avoversioina tule liikaa vastaan. Tiedän intohimoisimpien autoharrastajien hakeneen Saabin avomalleja jopa ulkomailta asti. Koska Saabeja on kasattu Suomessa, myös avomalleja, pitäisikin siksi jokaisesta kotiutetusta Saabin avomallista antaa kulttuuripalkinto auton ostajalle.

Ja nyt lopuksi seuraa sijoitusvinkki: Normaalisti perusautot eivät ole hyviä sijoituksia. Saabin avomallit kuitenkin tällä hetkellä sitä ovat, joten jos pankkitililtä löytyy katetta 7880 euroa, niin kannattaa yrittää kysyä ostolupaa puolisolta. Kun hinta aikanaan nousee, niin muumikeksit eivät lopu perheen lapsilta, kun auto laitetaan aikanaan myyntiin – tottakai voitolla. Tästä pitää huolen se, että Saabin taru on nykyään loppunut konkurssiin, eikä uusia Saabeja tule enää tuotantolinjalta ulos.

Ja entä se avoautoilu syyskuussa? Muut avoautokuskit ovat pistäneet autojaan varmaan jo talviteloille, tai ajavat ainakin katot ylhäällä. Hiukan viileä oli kyyti, mutta kuitenkin pärjäsi.

Saab 9-3 Cabriolet 2000 / kuvat Mikko Kilkki
Ja nyt niitä mielipiteitä vetokoukusta avoautossa? Voit heittää kommenttia tuohon alas, niin keskustellaan aiheesta

Auto myynnissä: Jyväskylän Rinta-Jouppi / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki