Tähänkö hymynaama? Volkswagen T-Roc Cabriolet on kiva!

Volkswagen T-Roc Cabriolet / kuvat Mikko Kilkki

Muistan kun tämä auto tuli rekalla autoliikkeeseen. Silloin elettiin vielä hyvän matkaa vuoden 2020 puolella. Sittemmin olin katsellut tätä koko talven autoliikkeen esittelyhallissa, koeajoa toivoen. Lopulta kun keskikesän juhla oli lähellä, oli auto otettu koeajokäyttöön. Siispä ampaisin Volkswagenin jälleenmyyjälle koeajamaan!

Avomallin T-Roc – minkälainen se on?

Volkswagen T-Roc Cabriolet / kuvat Mikko Kilkki
Jou! Auto soveltuu parhaiten hauskanpitoon hyvänä kesäpäivänä.

Autossa on 1,5 -litrainen bensapata ja automaattiaski. Tehoa irtoaa 110 -kilowattia, mikä tarkoittaa suomeksi 150 -hevosvoimaa. Kovakattoiseen T-Rociin verrattuna suurimmat erot kangaskaton lisäksi löytyvät takapenkiltä sekä takakontista. Takapenkille ei ole omia ovia, ja takakontin luukkukin on hävyttömän pieni.

Volkswagen T-Roc Cabriolet / kuvat Mikko Kilkki
Yritäppä tänne sitten lastenrattaita laittaa.

Kun latasin autosta videon Tiktokkiin, tuntui tämä roisimpien kommenttien mukaan sopivan heille, kenellä on keski-iän kriisi. Itse kuitenkin pidän T-Rocin avomallia mukavan leppoisana kesäpäivän autona. Takapenkin ja pienen tavaratilan takia perheelliset voivat joutua ostoperusteita etsimään, mutta sinkkupoika ajaa tällä oikein mielikseen.

Koeajo – Aurinko paistaa ja kiva on nauttia!

Volkswagen T-Roc Cabriolet / kuvat Mikko Kilkki

Ajoasento löytyy 170 -senttiselle koeajokuskille hyvin kohdilleen. Jos on aiemmin ajanut uusilla Volkkareilla, ei tässä mitään yllätyksiä ilmene. Napista käyntiin ja baanalle! Käsijarru on sähköinen, joten sitäkään ei tarvitse enää entiseen tapaan miettiä.

Koska päivä oli aurinkoinen, oli katto todellakin avattava. Se tapahtuu helposti käsijarrun vieressä olevasta painikkeesta. Fiilis on katto auki liki täydellinen! En tiedä johtuuko autosta, teippauksista vai kuskista, mutta tuntuu tämä katto avattuna kääntävän katseita. Se on tietysti asia, josta joko tykkää, tai sitten ei. Olen myös kovakattoista T-Rocia ajanut, tämä avo on paljon jännempi versio.

Volkswagen T-Roc Cabriolet / kuvat Mikko Kilkki
Digitaalisuutta ei pidä säikähtää – valikoiden kautta löytyvät kuvakkeet ovat selkeitä, eikä autoaan saa siten solmuun. Myyjän opastuksen ja parin päivän perehtymisen jälkeen pääsee jo pitkälle.

T-Roc on selvästi sukua Golfille, ja sen huomaa ajotuntumasta hyvin. Koska nyt oli alla avo, oli tottakai testattava ominaisuuksia myös moottoritiellä katto auki. Kun sivuikkunat on kiinni, meininki on tällöin hyvä, esimerkiksi radiota pystyy kuuntelemaan vaivatta. Jos kaveri olisi kyydissä, myös kaverin kanssa olisi helppo jutella. Huutaa ei todellakaan tarvitse.

Lopputulema – Kyllä minä tämmöisen ostaisin!

Volkswagen T-Roc Cabriolet / kuvat Mikko Kilkki
Katto oli kiinni lähinnä showmielessä kuvaa varten. Tähänkin voisi laittaa hymynaaman.

Vaikka tämä auto olisi tarkoitettu mainittujen keski-iän kriisien hoitamiseen, ostaisin kuitenkin tämmöisen heti, kun siihen mahdollisuus tulee. Tottakai myyjän mielestä mahdollisuus olisi vaikka heti, mutta pankinjohtaja lienee toista mieltä, joten toistaiseksi odotamme.

On tämä T-roc cabriolet vaan hauska, on se!

Volkswagen T-Roc Cabriolet / kuvat Mikko Kilkki

Auton lainasi: Jyväskylän Autotarvike / www.jklauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki