Koeajo: Tähtiartisti MB Arocs

Mercedes Benz Arocs 3263

Mercedes-Benz Arocs julkaistiin vuonna 2013, ja perään vuonna 2014 uudistunut Sisu Polar. Sisua kävin koeajamassa toukokuussa 2014 kiertueella, ja siitä heräsi vahvat halut päästä kokemaan se auto, johonka Sisu pohjautuu. Uusin Polar pohjautuu Arocsiin, siinä missä edellinen malli Actrokseen.

Koeajamani Arocs tottelee mallinumeroita 3263, ja Mercedeksen miehet tietävät numeroiden kuvaavan auton kokonaispainoa, sekä tehoja. Tehoja mallimerkintä lupaa 630hv, mutta lukema on hiukan valheellinen. Todellisia tehoja autosta löytyy 625hv. Lisäksi tieliikenteeseen sallittu kokonaispaino on rekisteriotteen mukaan 35500kg. Arocs on takapäästä ilmajousilla (neljällä ilmapalkeella per akseli), mutta etupäästä aina rautajousilla. Takapäähän toki on tarjolla rautajousitusta, tarpeen vaatiessa. Actros sukulaisuutta löytyy, hytti on molemmissa malleissa sama, mutta kahtiajako on selvä: Actros on maantieauto, siinä missä Arocs on selvästi työmiehen valinta, niin metsään kuin soramontulle. Koeajamani Arocs on speksattu uusille kokonaispainoille, jotenka sitä voi hyvin käyttää 74-tonnisen yhdistelmän veturina.

Mercedes Benz Arocs 3263

16 litrainen, euro6 päästönormit täyttävä moottori on vuoden vanha. Vakiona isoissa koneissa tulee aina Powershift 3 vaihteisto, jota nykyään ohjataan oikealla puolella olevasta viiksestä, hieman vastaavaan tapaan kuin Scanialla on opticruise. Arocsin isoimmissa koneissa Powershift on aina 16-vaihteinen. Vaihteiston sijoittamisessa viikseen on mielestäni mennyt Mercedes selvästi eteenpäin, koska nytten vaihteistoa osaa käyttää hölmökin, eikä siihen tarvita insinööritaitoa. Kaikkein raskaimpia mallaja lukuunottamatta Powershiftiin toimitetaan vakiovarusteeksi Ecoroll, joka kytkee ekologisuuden nimissä vaihteen vapaalle rullauksen aikana. Manuaalivaihteita on tarjolla pienempiin moottoreihin. Powershift vaeihteistona ei kuitenkaan ole mikään paha vaihtoehto, vaan toimii mukavasti, kun pääsee jutun juonesta kiinni. Pintakaasulla ajettaessa kutitellaan koneesta pihalle vain 50% tehoista, jotenka lastin kanssa ajettaessa kiihdytykset on hyvä ottaa ronskisti kaasu pohjassa – ja niin pitkään, kunnes vaihteisto on tehnyt työnsä, ja ollaan matkavauhdissa.

 

Ajo-ominaisuudet?

Mercedes Benz Arocs 3263

Auto vaikuttaa laadukkaasti tehdyltä, mitään nitinöitä ja natinoita ei kuulu. Moottori todella vääntää hyvin, eikä V8 koneen putoaminen mallistosta harmita yhtään. Ainoa vaihtoehto on rivi6, joka tässä tapauksessa vääntää väkevästi 3000nM. Voima välitetään maahan kahdelta akselilta, tridem- akselistossa paripyöräakselit vetävät. Ratin säädöt löytyvät kätevästi vasemmalla jalalla painettavan napin kautta, ja penkissäkin riittää säätövaraa, niin ilmalla kuin ilman. En ole ajanut Sisua enkä Mercedestä huonommissa olosuhteissa, jotenka olen hieman jäävi kommentoimaan alustojen eroja muualla, kuin maantieajossa. Kuulemani mukaan Mercedeskin on pölliajossa varsin pätevä laite – akselistoihin liittyen tosin on montaa koulukuntaa. Koeajoautona ollut Arocs on rekisteröity autoluokkaan N3G, joka viittaa hyviin maasto-ominaisuuksiin. Auton etupää ja takapää on suunniteltu siten, että pystyy ajamaan suurempiin nousukulmiin, joka on toivottava ominaisuus etenkin pölliajossa, vaikeissa olosuhteissa toimittaessa.

Sisuun verrattuna ero on tehty erilaisella alustalla, ja akseleilla. Sisuun tulevat hytti, vaihteistot ja moottorit nykyään Mercedekseltä, ja yhtäläisyyden huomaa ohjaamossa. Keulamaskia ja Mercedeksen logoa lukuunottamatta hytti on Sisussa sama, kuin Arocsissa. Koeajamani Polar oli 5-akselinen maansiirtonuppi, 510hv koneella, jotenka täyttä vertailukohtaa täsmalleen kaikilta osin ei liene reilua tehdä, mutta rinnakkain koeajettuna alustojen eroja lienee voisi pohtia. Yhteenvetona kuitenkin se, että nämä moniakseliset versiot istuvat tiessä kuin tauti.

4-akselisia autoja on alkanut kokonaispainojen nousun myötä näkyä liikenteessä enenevässä määrin. Mercedeksellä myös moniakseliset mallit tulevat nykyään suoraan omilta tehtailta, koska Mercedes ei enää salli lisäakseleiden asennuksia ulkopuolisilta. Koeajoauto oli 4,2m korkea, vaikka olisi toki mahdollista myös 4,4m korkuiseen. Päällirakenteen oli autoon tehnyt Alucar, sekä nosturi oli mallia Hiab Loglift 108.

Yhteenvetona voisi todeta, että ihan pätevä työkalu on. Scania -miehetkään eivät pääse vääntömomenteillaan pätemään, koska R620 vääntää samanverran, kuin tämä Arocs :). Tällä kertaa miinuspisteet eivät mene autolle, vaan niille, jotka kehtaavat arvostella Mercedestä, tai Sisua!

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *