Talvi + neliveto = Viikon vaihtarina BMW X5

BMW X5 vm2009 / kuvat Mikko Kilkki

Talvi on loistoaikaa ajella nelivedolla! Ainakin parhaassa tapauksessa. Nyt kun joulukuun ensimmäisenä päivänä saatiin vihdoinkin lunta Keski-Suomeen, oli lähdettävä katselemaan nelivetoautoja autoliikkeeseen. Ja sellaiseksi valikoitui varsin kohtuuhintainen BMW X5 vuosimallia 2009. Päätös koeajosta oli syntynyt, joten putsaamaan auto lumesta.

Ajettu tällä Saksalaisen täsmällisyyden ja insinöörityön tuotoksella on 250 000 kilometriä, mutta vastapainona hintalapussa komeilee vain 15 600 euron hinta. Kalleimmat kilometrit on todellakin ajettu pois hyvä tovi sitten. Täytyi siis lähteä katsomaan, että onko tässä Bemarissa enää mitään jäljellä? Nauttia kannatti, sillä tottahan toki lumet olivat jälleen seuraavana päivänä suurinpiirtein sulaneet pois! Jännää tämä nykyaika, kun kelit sahaavat niin ja näin ja noin..

Minkälaisilla varusteilla tämä BMW X5 on?

BMW X5 vm2009 / kuvat Mikko Kilkki
Vaalea sisusta ei varsinaisesti sovellu ainakaan raksamiehelle, joka liikkuu autollaan työvaatteet päällä, ja kuskailee työkalujaan mukana.

Kolmelitrainen dieselpata, automaattivaihteisto ja vetokoukku. Tehoja konehuoneesta löytyy 235 hevosvoimaa. Ei siis mitenkään megalomaanisen tehokas auto, mutta arkikäyttöä ajatellen kyllä liikahtaa sen mitä tarvitsee. Varusteista mainittakoon, kuin bonarina kaiken päällä, panoramakatto! Se on mukava lisämauste silloin, kun automatkasta haluaa hyvällä kelillä nauttia. Muuten tämä on nykymittapuulla varsin käytännöllinen auto, sillä varustelistaus käsittää myös ilmastoinnin ja navigaattorin.

Koeajo – Kilometreistä huolimatta toimivan oloinen

BMW X5 vm2009 / kuvat Mikko Kilkki

Auto lähtee Bemarimaisesti käyntiin: Avaintiirikka pesään ja napista käyntiin. Ajoasento löytyy sähköllä. Epäilemättä reilu vuosikymmen sitten tämä on ollut hieno auto. Kone on tervekäyntisen oloinen, ja kuljettajan paikalla muutenkin meininki on toimivan oloinen.

BMW X5 vm2009 / kuvat Mikko Kilkki
Kojelaudalla sijaitseva näyttö ei ole mikään maailman suurin, mutta pienempiäkin on nähty. Tällä kuitenkin pärjää, joten näin on hyvä.

Taajamassa pärtsäillessä mikään ei yllätä, jos on ajossa ollut aiemmin Bemarin maastureita – vaikkapa X5 tai X6. Isommalle tielle kurvatessa huomaa, että tehot tuntuvat olevan tallessa – isoksi autoksi tämä lähtee siten miten odottaa saattaa.

BMW X5 vm2009 / kuvat Mikko Kilkki
Myös aikuinen matkustaa takapenkillä – tilaa on.

Parasta tässä autossa on neliveto, isot sisätilat, sekä kohtuullinen hinta siihen nähden, mitä rahalla saa. Jos kilometripelkoa ei ole, niin koeajon perusteella paketti on kasassa talvihauskaa varten. Tällä myös vetäisi helposti moottorikelkkaa tai mönkijää mukana trailerilla, kun tarvitsee niillä päästä harrastelemaan.

Lopputulema – Oujee!

BMW X5 vm2009 / kuvat Mikko Kilkki

Kokisin, että tämmöisen auton kanssa pärjää vaikkapa talven, ja sen jälkeen vaihtaa vähemmän ajettuun, jos niikseen tekee mieli. Jossain menee kuitenkin se raja, että autolla on enemmän käyttöarvoa, eikä myydä enää kannata. Saman kokoluokan autoja ovat esimerkiksi Volvo XC90 ja Volkswagen Touareg.

Auto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike / www.jklautotarvike.fi