Tämä ei jätä kylmäksi – Koeajossa Chrysler PT Cruiser

Chrysler PT Cruiser 2008 / kuvat Mikko Kilkki

Tässäpä olisi tarjolla auto, jollaisia toivoisi näkevän autoliikkeissä enemmän: Chrysler PT Cruiser. Se ei todellakaan jätä ketään kylmäksi, ei ainakaan autoihmisiä.

Koska blogini on ollut melkein talvihorroksessa Automessujen jälkeen, niin oli tarvetta pienimuotoiseen korjausliikkeeseen. Ja koska blogissani on monesti totuttu näkemään myös erikoisuuksia, niin talvihorroksesta paluu on soveliasta suorittaa myös sellaisella. Siitä syystä halusin pyytää koeajoon tämän PT Cruiserin. Myönnettävä toki on, että Chryslereita olen ajanut vain vähän, aiemmin listalla ollut vain pikkukulkine Neon. Esimerkiksi Voyagerilla en ole ajanut, joten PT Cruiser on minulta ensikosketus merkin isompaan mallistoon.

Miksi sitten tämmöisiä pitäisi olla enemmän? No ihan siksi, että nykyään moni nykyauto tuntuu toistensa kopioilta. Yhteistyökuviot suunnittelussa toki säästävät valuuttaa, mutta mutta.. Lopulta se johtaa helposti samanlaisuuteen, mikä on nähty.

Chrysler PT Cruiser on nykyään jo hävinnyt mallistosta, mutta satunnaisesti niitäkin edelleen eksyy autoliikkeiden vaihtohalleihin. Netin myyntipalstoilla toki myynnissä tälläkin hetkellä muutamia kymmeniä vastaavia autoja, mutta autoliikkeissä esimerkiksi Jyväskylässä enää vain kaksi. Tavallaan harmi, vaikka toisaalta toki täysin ymmärrettävää, koska Chrysleria ei enää tuoda Euroopan alueelle.

Chrysler PT Cruiser 2008 / kuvat Mikko Kilkki

Tämä PT Cruiser on vuosimallia 2008, ja tietä se on nähnyt vain 105tkm. Kuitenkin tämä on käyttökulkineeksi tarkoitettu, siihen nähden varsin vähän ajettu. Konehuoneessa käy ja kukkuu tervekäyntisen oloisesti 2,4 litrainen bensakone. Myös ilmastointi on olemassa, sekä vakionopeudensäädin, joten matka-ajoonkin voisi tätä soveltaa. Dieselmyllykin on ollut saatavilla PT Cruiseriin, mutta dieselihän vetelee nykyään tunnetusti jo viimeisiään.

Koeajoauto – minkälainen se on?

Chrysler PT Cruiser 2008 / kuvat Mikko Kilkki

Ulkomuodollisesti mieleen tulee jotkin menneiden vuosikymmenten kulkineet, joita on lähdetty päivittämään uudelle vuosituhannelle. Samalla idealla siis, millä on toteutettu Chrysler Prowler. Tämä näkyy myös auton sisällä, sillä rattia myöten vaikutteita on saatu hotrodeista. Se mikä PT Cruiserissa on mielenkiintoista, on tarjolla ollut avomalli. Avoversiota PT Cruiserista ei ole ainakaan minua vastaan tullut liikaa, myyntimääristä en tiedä.

Jenkkihistoria näkyy, sillä nopeusmittari on niin kilometreissä ja maileissa. Se on asiantila, minkä kanssa kyllä pärjää. Mikä tämä PT Cruiser sitten on? Minun silmääni ainakin tila-auto, kuten Voyager.

Koeajo – lämpenee nopeasti!

Chrysler PT Cruiser 2008 / kuvat Mikko Kilkki

Edellisen blogikoeajon jälkeen on tullut talvi, joten talviominaisuudet pääsivät kätevästi testiin. Mukavaa todeta se, että PT Cruiserin matkustamo lämpenee varsin nopeasti! Kone lähti käyntiin kertalaakista, ja ajoasentokin löytyy. Vaikka moni asia saattaakin Euroautoihin tottuneesta vaikuttaa jotenkin jännälle, niin silti kaiken kuitenkin löytää ohjaamosta selkeän oloisesti.

Chrysler PT Cruiser 2008 / kuvat Mikko Kilkki

Ajolleen tämä auto on varsin leppoisa, kun matkaan pääsee. Automaatti vaihtaa toimivan oloisesti, ja rattia pyörittelee mielellään. Mitä olen vastaavalla autolla ajaneiden tuttujeni kanssa jutellut, ei tämä automalli jätä ketään kylmäksi – siitä joko tykkää, tai sitä sitten vihaa. Oma koeajosessioni suuntasi esimerkiksi parkkihalliin, ja totesin, että taipuuhan se sinnekkin, kun vain viitsii ajaa. En minä tämän auton ominaisuuksia vihaa, mutta koska se tulee Amerikasta, niin harrasteautoksi kelpuuttaisin.

Chrysler PT Cruiser 2008 / kuvat Mikko Kilkki

Hauskana yksityiskohtana: kauhukahva apukuskille!

Vikaa en koeajon perusteella tästä entisajan geeneillä varustetusta autosta löytänyt, joten ei muutakuin ostoslistalle. Päästöt tosin on jostakin kymmenen vuoden takaa, sillä CO2 päästölukema on 240g/km. Ja mehän tiedämme meikäläisten päästöperusteisen verotuksen.

Toisaalta, tietty porukka haluaa varmasti harrastella autoja myös käyttöautojen muodossa. Tässä olisi yksi potentiaalinen tapaus ajalta, jolloin ei vielä moottoreiden osalta downsizing ollut nimeksikään voimassa. Nykyäänhän tämänkin kokoluokan autoissa on ihan normaalia nähdä litratilavuuden osalta jopa puolet pienempiä koneita.

Lopputulema – oujee!

Chrysler PT Cruiser 2008 / kuvat Mikko Kilkki

Muistanpa senkin ajan, jolloin ajoin ajokorttia. Se taisi olla 2005 – 2006, jolloinka Jyväskyläläisessä autokoulussa oltiin niin rohkeita, että heillä oli käytössään PT Cruiser. Se jäi mieleen, sillä hieman erilainen autokouluauto oli heillä. Itse kuitenkin suoritin korttini Bemarilla, toisessa autokoulussa.

Viitsittäisiinpä nykyäänkin erottua automalleilla. Siitä olisi autobloggari niin mielissään! Jos tämmöinen auto kiinnostaa, mutta PT Cruiser tuntuu liian miedolta, kannattaa lähteä ottamaan selkoa Chrysler Prowlerista, niitäkin liikkuu Suomen markkinoilla.

Hintaa tällä autolla on 7500 euroa.

Chrysler PT Cruiser 2008 / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike, Sorastajantie / www.jklautotarvike.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki