Tämä on jo klassikko! Koeajossa Hyundai H-1

Hyundai H-1 / kuvat Mikko Kilkki

Muistan kun ajokorttini oli vielä suhteellisen tuore, kuinka autoliikkeessä vastaan tuli Hyundai H-1 pakettiauto. Vuosi saattoi olla 2006 tai 2007, mutta ilmestys tallentui verkkokalvoilleni tähän tietoa pysyvästi. Koeajo tuolloin jäi tekemättä, mutta esittelyhallissa pääsin jo kylmätyypit ottamaan.

Nyt reilua vuosikymmentä myöhemmin, on moni asia muuttunut. Jälleen tein löydön, samaisesta autoliikkeestä tietenkin: Samanlainen Hyundai H-1, mutta vain vaihtoautona. Hyundain merkkiedustus on vuosien saatossa vaihtunut tien toisellepuolen, mutta nostalgiset muistot mielessä menin myyjältä pyytämään tähän Hyundain klassikkopakuun avaimia.

Myyjä vielä naureskeli avaimia antaessaan, että “tämä on sitten melkein yhtä hirveä kuin vanha Hiace, mutta kyllä se asiansa hoitaa“. Pakko ottaa selvää, pitäväktö myyntimiehen puheet paikkaansa?

Minkälainen on Hyundai H-1?

Mallimerkintä viittaa todellakin Hyundaihin, ei Hummeriin. Myös Hummerilla olisi tarjolla H1.

Tämä on vuosimallia 2006, ja ajettu varsin kohtuulliset 212 000 kilometriä. Konehuoneesta löytyy 2,5 litrainen dieselpata, ja vaihteistona manuaali. Auto on takavetoinen, ja varustelistaus käsittää esimerkiksi vetokoukun. Auto on rekisteröity kolmelle, ja hintakin enää vain 4800 euroa.

Mikään tehohirviö saati vähäpäästöinen tapaus tämä ei ole, joten käyttöarvoa tämmöisellä autolla vielä on. Myyjäliikkeen esite tietää kertoa, että tämän auton päästöt olisivat 238 grammaa kilometrille. Vertaappa päästöjä vaikka Ford Transit Customiin tai Fiat Talentoon. Hieman on eroa nykyaikaiseen kalustoon, ja tietenkin tämän Hyundain häviöksi.

Koeajo – Hyundai H-1 on karu, mutta toimiva

Hyundai H-1 / kuvat Mikko Kilkki
Hyundain pakettiauton ohjaamosta ei löydä mitään ylimääräistä.

Vaikka vuosimalli on tältä vuosituhannelta, ei tätä autoa oikein enää uusimpiin malleihin voi verrata. Auto lähtee kummiskin käyntiin mukisematta, ja ajoasento säädetään kohdilleen käsin. Hyvä, sillä työkaluhan tämä on.

Myyjän sanat pitävät paikkansa, auto on karunpuoleinen. Jos reumatismi ei vielä satu vaivaamaan, saattaa tällä autolla töitä tehdä. Mutta jos reumatismin sattuukin jo omaamaan, ei se tämän auton kohdalla ainakaan parane. Jollain tavalla auto on niin karu, että se on suorastaan jopa hauska! Osa mukavuudesta voi toki tulla nostalgisten muistojen kautta. Tiedä sitten.

Hyundai H-1 / kuvat Mikko Kilkki
Talvirenkaissa on vielä pintaa jäljellä. Tavaratila riittää kuskaamaan remonttitarvikkeet.

Tekniikka tässä autossa toimii moitteetta. Vaihteet menee pesään hyvin, ja kytkintuntuma on looginen. Ajoasento on sellainen, että kyllä tällä vielä klapit kuskaa kesämökille, ja grillin kautta saunan lämmitykseen menee. Sama suomeksi: Ajoasento ei välttämättä ole mikään paras mahdollinen.

Parhaimmillaan auto on taajamassa, moottoritiellä en välttämättä pitkiä reissuja ajaisi. Toisaalta kolikolla on kääntöpuoli myös nyt, ja esimerkiksi koneen matalaviritteisyys varmasti on yksi tie siihen, että autosta saadaan kestävämpi.

Lopputulema – Festaripaku nuorille, raksapaku raksaäijälle?

Voisi kuvitella, että joku nuori saa festaripakun tästä itselleen, kunhan korona menee ensin ohi. Sitä odotellessa tämä voisi olla vielä hyvä raksahommiin. Mutta ennen niitä kesäfestareita maltetaan nyt odotella hetki. Taitaa nyt olla festaritouhut melkoisia koronalinkoja.

Jos haluat Hyundaita verrata johonkin muuhun festaripakuksi soveltuvaan autoon, niin katso blogistani vaikka Chevrolet Chevy Van.

Enää Hyundai ei tarjoile uutta pakua meikäläisten Suomessa, joten katseet on suunnattava vaihtoautoihin tai ulkomaille. Näitä on netin myyntipalstoilla tarjolla vajaa nelisenkymmentä autoa, joten mikään superharvinainen ilmestys tämä ei ole. Joskin myynti on varmasti ollut niin vähäistä, että uutena näitä ei enää kannata tänne tuoda.

Ja lopuksi vielä kommentoitava myyntimiehen puheita – eipähän ainakaan ollut liikaa luvattu tästä autosta. Hyvä että myyntimiehen kertomana saattaa kuulla myös totuuden.

Hyundai H-1 / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

1 Comment

Comments are closed.