Tätä en ole aina uskonut näkeväni: Mercedes-Benz A 200 sedan

Mercedes-Benz A 200 sedan / kuvat Mikko Kilkki

Tässä tulee jotakin, mitä en vielä muutamia vuosia sitten uskonut näkeväni: Mercedes-Benz A 200 sedan. Se tarkoittaa sitä, että nyt Mercedeksen lähes koko etuvetomallisto on laitettu uusiksi, ja vuoroaan odottaa enää GLA – toki mitä nyt lisäksi GLB on mallinimenä otsikoissa käynyt. Mutta muistettavaa on, ettei GLB vielä ole Mercedeksellä myynnissä. Nyt koeajettu auto on Launch Edition, mikä tarkoittaa Mercedeksellä sitä, että hintaa on laskettu julkaisun ajaksi. Muutoin meininki on normaalia, ja sisätilat on jo muutaman auton kokemuksella varsin tuttua settiä, mitä esimerkiksi A-sarjan hatchbackissa ja uudessa CLA:ssa on nähty. Olenhan jo uusilla Mercedeksillä kerennyt hyvät pätkät ajamaan, vaikka yhtään sellaista en ole vielä kerennyt omistamaan.

Mercedeksen A-sedan vai CLA Coupé?

Tämä voi olla kysymys, mikä herättää aluksi hämmennystä – Mercedeksellä on samassa, tai edes suurinpiirtein samassa kokoluokassa autoja kaksin kappalein. Autojen ensiesittelytkin oli ämpättynä vielä samalle viikonlopulle. Tarkempi tutkiskelu kuitenkin paljastaa, että eroavaisuuksia löytyy: CLA on mitoiltaan hieman suurempi, ja tavaratilaakin on kyseisessä mallissa reilut 40 litraa A-sedania enemmän. Esimerkiksi moottoritarjonta, vaihteisto ja alustarakenne perustuu kaikki kuitenkin samaan rakenteeseen. Moottori on samaa sukua mitä myös Nissan Qashqaissa nähty 1,33 litrainen pata on.

Kun autoja on hetken pällistellyt, yksi oleellinen ero löytyy: A-sedanissa ja CLA Coupéssa on ainakin periaatteessa eri kohderyhmä, kenelle autot on suunniteltu. Tai näin siis minä asian itselleni selitän. A-sedanilla haetaan sitä arkisempaa muotoilua, kun taas CLA Coupé on pyritty tekemään urheilullisempaan makuun. Ja se on sitten asiakkaan itsensä päätettävissä, että kumpaan suuntaan haluaa autoaan viedä. Molemmat ovat kokemukseni mukaan oikein loistavia vaihtoehtoja silloin, kun ne vain osuvat juuri siihen oikeaan tarpeeseen. Lisäksi yksi eroavaisuus löytyy hinnastoista, sillä A-sarjan sedan on CLA Coupéa muutaman tuhannen euroa edukkaampi: Vertaa vaikka lähtöhintoja 31 000 euroa vastaan 37 944 euroa.

Nyt koeajetun A-sedanin varusteista voisi mainita kojelaudan kaksi kymmentuumaista näyttöä, näytöthän saa valittua halujensa mukaan joko 7- tai 10- tuumaisina. Vaihteisto tässä autossa on seitsemänvaihteinen automaatti, eikä mitään nelivetoa nyt ole rastitettu mukaan. Auton kokonaishinta on kaikkineen näillä varusteilla jo 43 377 euroa.

Koeajo – Pikatyypit osoittaa, että hyvä se on

Jo aiemmin koeajetut A 180 ja CLA 180 kulkivat oikein loistavasti, vaikka ovatkin vain 136 hevosvoimaisia – vääntöä löytyy jo pienemmästäkin koneesta. Nyt koeajettu A 200 sedan on myös uudistetulla koneella, mikä tuottaa tehoja 163 hevosvoimaa – se on muutama hevosvoima enemmän kuin vanhassa, jollainen minulla oli Tähtikuljettaja -kampanjan kautta.

Kun autolla lähtee ajamaan, ei tässä teknisessä mielessä mitään yllättävää enää ilmene: Meininki on lähes identtistä, kun vertaa vaikkapa CLA Coupéen, onhan esimerkiksi akseliväli tismalleen sama, raideleveyskin tässä vain muutaman millin kapeampi. Suurimman eroavaisuuden antaa kuitenkin fiilis: Ajatus siitä, että alla on jotakin, mikä on itselle uutta. A-sedaniin menee ehkä hetki tottuessa näin ajatuksen tasolla. Mutta kaikki aikanaan, kun antaa itselleen vain mahdollisuuden tottua tähän.

Mercedes-Benz A 200 sedan / kuvat Mikko Kilkki

Moottoritiellä tämä etuvetoinen versio kulkee varsin mukavasti. Itse ehkäpä rastittaisin omaan autooni mukaan vielä nelivedon. Kaskoiskytkinvaihteisto vaihtaa mukavasti, ja vaihde löytyy mukavuusalueelta. Hallintalaitteet on Mercedeksen nykylinjan mukaisia, ja niiden osalta olen käsitellyt aihetta jo C 400 4Maticin koeajoraportissa: Esimerkiksi monitoimiratti on toimintaperjaatteineen tässäkin autossa tismalleen samanlainen, ratin vasemmalta puolelta löytyy toiminnot vasemmanpuoleiseen näyttöön, ratin oikealta puolelta toiminnot oikenapuoleiseen näyttöön.

Lopulta ajan niin monipuolisen reitin, mitä tällä koeajolla kerkeän. Lopuksi peruutan auton takaisin autoliikkeen esittelyautojen riviin, ja palautan avaimet myyjälle. Kieltämättä hyvä fiilis jäi, vaikka aikaa oli käytössä omien kiireideni vuoksi vain tunti. Tämähän tarkoittaa vain sitä, että jossakin sopivassa välissä saatan käydä koeajolla toistamiseen, jotta kerkeän saada autosta mahdollisimman monipuolisen käsityksen.

Lopputulema – Kumpaa minä itse haluaisin?

Ainakin itselleni on hieman hankalampi kysymys, kumman minä ostaisin – tämä vai CLA Coupé? Mikäli haluaa ostopäätöksensä tehdä puhtaasti järjellä, niin minä vertailisin esimerkiksi tavaratiloja ja tavaratilan luukkua joko myyntihallissa tai autoliikkeen parkkipaikalla. Tämä on vielä itseltäni tekemättä. Silloin näkee, että näkyykö se muutaman kymmenen litran ero tavaratilan koossa – ja jos näkyy, mitenkä? Tunnepohjalta jos minä tekisin autohankinnan, saattaisi se olla CLA Coupé, mutta järkisyillä jos lähtisin liikkeelle, saattaa kelkka kääntyä A Sedanin suuntaan. Palatkaamme tähän asiaan vaikkapa sitten joskus jonkun toisen blogipostauksen myötä.

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki