Täydellisyyden tavoittelua

Joskus juuri oikean auton löytäminen tuntuu mahdottomalta. Yksi on liian kallis, toinen liian vähän varusteltu, yksi taas liian saksalainen ja toinen liian ranskalainen. Tämä on liian pieni ja tuo kuluttaa liikaa. Tuosta naapurin Erkki tiesi kertoa sitä, ja tuosta työpaikan Pekka tätä. Autonostajalla onkin olo kuin Kultakutrilla kyläillessään kolmella karhulla, mikään ensimmäisistä vaihtoehdoista ei tunnu sopivalta. Onko vika omissa odotuksissa? Entä jos täydellistä autoa ei vain olekaan? Ideaali auto varmasti maksaisi alle 30.000 euroa ja kuluttaisi alle 4 litraa sataa kilometriä kohden. Siinä olisi kestävä automaattivaihteisto, paikat Kultakutrin kavereille kolmelle karhulle ja heidän matkatavaroilleen, mutta lisäksi se ei saisi olla liian saksalaisen ankea, japanilaisen perinteinen, ranskalaisen vallankumouksellinen eikä amerikkalaisen suurenteleva. Auton pitäisi olla korkeakin, jotta lyhyt Kultakutri hän näkee hyvin ulos ja samalla karhujen isot päät mahtuvat sisään.

IMG_4065

Autoverkkokauppa.com -osoitteesta Kultakutri löysi tuollaisen auton, vieläpä pitkällä takuulla ja palautusoikeudella. Se olisi Renault Kadjar crossover Energy DCi 110 dieselmottorilla ja EDC-kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla, Zen-varustein. 29.800 euroa ja 470 euroa kuukaudessa Kultakutrille (vaatii luottopäätöksen). Onko tämä täydellinen auto?

Tiedättekö millaisia aivan ensimmäiset autot olivat 1800 luvun lopussa? Crossovereita! Niissäkin oli tarpeettoman isot renkaat, korkea istuinpaikka, huojuva ajotuntuma ja turhan niukasti tavaratilaa. 115 vuotta myöhemmin… sama. Tässä Renault Kadjarissa olisi viimeksi vertailtua Mazda CX-3:a astetta isompi kuljetin ja tällä valmistajallakin on kokemusta ihan ensimmäisestä crossoverista alkaen – ovathan he valmistaneet ensimmäiset autonsa jo vuonna 1898. Onko sadassaseitsemässätoista vuodessa opittu mitään? Veljekset Renault saivat ensimmäisen crossoverinsa tehtyä jo 1898, toki pian tämän jälkeen he muiden ohella siirtyivät valmistamaan matalampia, pidempiä ja tehokkaampia autoja. Palkintona tuosta insinööritaidosta he saivatkin heti 250 auton tilauksen takseiksi.

 

Renault Kadjar

Renault Kadjar on nykyajan malliin demokraattisesti valikoitunut auto jossa on sopivasti kaikkea. Lagom, niin kuin Ruotsissa sanottaisiin. Se on huomattavasti iso, muttei silti liian iso. Tähän isomman crossoverin korimalliin mahtuu iso leveä ja tasainen tavaratila, toisinkuin pieniin, joissa tavaratila on reunustetussa syvennyksessä viistoperän tapaan. Tavaratilaa onkin 472 litraa, jolla se antaa kovan vastuksen niin Qashqain (430 l), Audi Q3:n (460 l), BMW 2-sarjan Active Tourerin (468 l), Ford C-maxin (471 l) kuin esimerkiksi Mercedes-Benz GLA:n (421 l) kaltaisille kilpailijoille.

IMG_4067

Olemukseltaan Kadjar ei edusta mitään tiettyä kansalaisuutta, vaan on täysi monikielinen kosmopoliitti. Mikään autossa ei korosta sellaista ääripäätä, jonka joku saattaisi kokea epäkohdaksi. Kun katsotaan Renaultin ajoittain globaalisti mitattuna epäkaupallista ja avantgardististakin mallihistoriaa, voidaan todeta että Pariisissa on tehty isoja ja vaikeita poliittisia päätöksiä, joissa vanhat periaatteet on pistetty tuulettumaan Eiffel-tornin nokkaan. Kadjarin korimalli on populäärikulttuuria parhaimmillaan ja japanilaisen allianssikumppani Nissanin rakenteelle tehty, asettuen sisarusten Qashqain ja X-trailin väliin. EDC-automaattivaihteisto tulee saksalaiselta Getragilta, ja varustelussa on yhteistyökumppanina amerikkalainen äänentoistoyhtiö Bose, jonka mukaan jopa huippuvarustellut versiot on nimetty. Samaan aikaan jopa Renaultin legendaarinen Espace on kauneusleikattu moderniksi kaupunkimaastolimusiiniksi, jota mainostaa Frank Underwood, aka Kevin Spacey. Kadjariin on saatavilla myös kahdet eri 19 tuumaiset vanteet – ei kovin ranskalaista tämäkään! Sisustus taasen on yleiseurooppalaisen mukava ja samalla selkeä, olematta askeettinen tai nappulaviidakko.

IMG_4037

Miksi ehdotettu diesel sitten olisi täydellinen? Renaultin 130 hevosvoimainen 1,2 litrainen bensaturbo on numeroja suurempi tehopakkaus ja sinänsä luotettava moottori. EDC-kaksoiskytkinautomaatti on saatavilla vain tuon dieselin yhteydessä, ja oma perstuntuma oli varsinkin kaupunkiajossa, että automaatti ja dieselin +45Nm vääntö on mieluisampi yhdistelmä kuin kutitella parasta kiihtyvyyttä käsin kuusivaihteisella manuaalilla. Toisaalta automaatti sopii paremmin crossoverin luonteeseenkin.

IMG_4074

Tunnesyiden lisäksi myös järki puoltaa dieselin valintaa. EU-yhdistetty kulutus 5,8 litraa TCe:llä ja 3,9 litraa dCi:llä. Paperilla vääntävämpi diesel kuluttaa siis 1,9 litraa vähemmän ja riittää silti Kultakutrin budjettiinkin. Helsingissä dieselin keskihinta oli vertailuajankohtana 1,232 ja 95E:n 1,447 euroa, käyttövoimavero dCi:lle olisi 401,50 euroa vuodessa. Yllättävää kyllä, kokonaiskustannukset kääntyvät dieselin eduksi jo kun ajetaan 11,200 kilometriä vuodessa ja tähän päälle saat vielä enemmän vääntöä ja automaattivaihteiston. Hankintahinnassa hintaeroa TCe 130 bensan ja dCi 110 dieselin välillä on 2.000 euroa manuaalina. TCe 130 bensamanuaalin ja dCi 110 dieselautomaatin hintaero taas on 3.500 euroa.

IMG_3449

Kulutuslaskelma tosin muuttuu erikoisemmaksi jos muistetaan, että pienten turbomoottorien teoreettinen kulutus ei aina vastaa todellista. Ajoin dCi-moottorilla EDC-automaattina noin 500 kilometrin matkan, joka sisälsi sekä todella hidasta ja kuluttavaa kaupunkiajoa, että suuria moottoritienopeuksia. Ajotietokoneen ilmoittama keskikulutus oli 5,5 litraa. Ero siis +1,6 litraa tai 41% teoreettiseen yhdistettyyn. Jos sama 1,6 litraa lisätään TCe:n kulutukseen, niin vuosikulutuksessa diesel muuttuu kannattavaksi jo 10,300 kilometrin kohdalla. Jos taas otetaan heitto prosenteissa, niin diesel olisi kannattavampi jo 8,000 kilometrin kohdalla. Todellinen kulutus siis kannattaa huomioida laskettaessa hankintahintaa ja ajokuluja. Toisaalta Autoliiton AL-Cupin 2015 viimeisessä ecorun osakilpailussa Renault Kadjarin dCi 110 –moottorilla päästiin vaihtelevassa ajossa 3,5 litran keskikulutukseen, joten todistetusti tällä autolla on tosielämässä myös mahdollista päästä paperilla ilmoitettuihin lukuihin. Tämä tietysti riippuu jokaisen omista ajoreiteistä ja ajotottumuksista.

IMG_3444

Kadjarin varustelussa turvautuisin kultaisen keskitien Zen-tasoon. Kadjarin huippuversio Bose sisältää kyllä Bosen laadukkaan äänentoiston, 19” vanteet, Kangas- ja nahkaverhoilun, parkkitutkat, lämmitettävän tuulilasin, R-link 2 multimedia softan, mutta ilman näitäkin pärjää. Jos lisää Zen-varusteluun á la carte -listalta sähköpeilit, parkkitutkat (+570 euroa), R-link 2 multimedian (+822 euroa) sekä kuljetus- ja verhoilupaketin +443 euroa), niin koossa on silti todella hyvin varusteltu auto. Vaikka samoja varusteita napsittiin menulta yksitellen niin hintaero Bose-varusteluun on silti vielä noin 1.000 euroa.

 

Katso kuvat Zen-mallista:

 

Katso kuvat Bose-mallista:

 

Näillä varusteilla ja ominaisuuksilla saa hyvin varustellun, edullisen ja monipuolisen käyttöauton jonka pitäisi sopia kaikkien makuun. Jos katsotaan pikkusisaren Qashqain myyntisuosiota Suomessa, on varmaa, että Kadjar on oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Ainakin vanhat käsitykset ranskalaisesta avantgardismista ja laadusta voi laittaa nyt samaan unholan laatikkoon cd-soittimien kanssa. Renault Kadjar saattaa hyvinkin olla uuden ajan autovallankumouksen kärki, joten Renaultin timantti saa syystä loistaa entistä isompana autojen keulalla. Muutaman vuoden sisään nähdään onko kultaisen kaupallisen keskitien strategia oikea myös piskuisessa Suomessa, jossa ostajakunta on perinteisen keskittynyttä hittimalleihin ja kriittistä uutta kohtaan.

 

Merkkejä vallankumouksesta on jo ilmassa, sillä siinä missä kokonaisautomyynti on Suomessa laskussa, on Renaultin myynti sekä 2014 että 2015 jatkuvassa nousussa (+59% 2014 ja +43% heinäkuussa 2015). Neljän vuoden takuu ja automyynnissä poikkeuksellinen 30 päivän tyytyväisyystakuu vakuuttanevat myös epävarmempia ostajia, on harkinnassa sitten legendaarinen Clio tai uuden sukupolven Kadjar. Ja tuo tyytyväisyystakuu on ollut helppo tarjota, koska Renaultin mukaan tyytymättömiä ostajia ei yleensä juuri ole ollut.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *