Tesla avannee Supercharger-verkkonsa muille autobrändeille

Teslan Supercharger-verkko on maailman suurin ja monella tapaa myös paras suuritehoinen latausverkko. Sen yleisin V2-asennuskanta tarjoilee CCS-liitännän kautta lataustehoa noin 120 kilowattia. Uudempi V3-tekniikka työntää Tesloille jopa 250 kilowattia.

Pohdin aikaisemmassa blogautuksessani mahdollisuutta, että Tesla avaisi verkkonsa kaikille autoilijoille. Verkko on ollutkin auki viime syksynä muutaman päivän ajan. Sähköverkon tasapainotus ja taajuudenkorjaus muodostavat mielenkiintoisen liiketoimintamahdollisuuden jota Tesla ei halua jättää käyttämättä.

Sitten tuon viime blogautuksen eri suunnista on kantautunut viestiä siitä, että Tesla todella on avaamassa verkkonsa muillekin autoilijoille. Aikataulu on auki, mutta uskoisin sen tapahtuvan kesän tai syksyn aikana.

Ennen verkon avaamista Supercharger-asemien melko lyhyen latauskaapelin ongelma täytyy ratkaista. Myös asiakkaille suunnattu älypuhelinsovellus täytyy julkaista tunnistautumista ja maksamista varten. Tesla joutunee panostamaan myös asiakaspalveluun.

Supercharger-verkon avaaminen lisää tarjontaa – ja kilpailua

Teslan todennäköinen verkon avaus tuo suuritehoisen latauksen saataville merkittävästi nykyisiä Teslakuskeja suuremmalle joukolle autoilijoita. On mielenkiintoista nähdä johtaako tämä asemien ruuhkautumiseen vai ehtiikö Tesla laajentaa asemia riittävällä tahdilla. Yleisesti ottaen latauksen hinnoittelu lienee helpoin tapa estää pahempaa ruuhkautumista. 

Tällä hetkellä Supercharger-asemia on Suomessa eteläisessä ja läntisessä Suomessa, mutta Teslan suunnitelmissa on laajentaa verkkoa kattamaan lähes koko maa, Lappia myöten. Itäisin Suomi ja Kainuu jäisivät kuitenkin edelleen Supercharger-verkon ulkopuolelle.

Teslan latausverkko, sekä suunnitellut uudet sijainnit löytyvät Teslan omalta www-sivulta.

Teslan suurtehoverkon avautumisen isoimpia kysymyksiä lienee hinnoittelu. Uskon Teslan tarjoavan omille asiakkailleen sähköä edullisemmin, aivan kuten IONITY:kin tarjoaa tehoa asiakkailleen halvemmalla.

On myös kiinnostavaa nähdä lähteekö jokin muu autobrändi lanseerauksen yhteydessä Teslan kanssa yhteistyöhön. Euroopassa erityisesti Volvo ja Polestar ovat brändejä, jotka tuntuvat panostavan sähköisiin voimalinjoihin, mutta eivät ole IONITY-verkossa mukana. Valmistajansa kotikentällä Ruotsissa Supercharger-verkko olisi jo valmiiksi varsin kattava ja Volvo tekee jo nyt yhteistyötä toisen ison yhdysvaltalaisputiikin, eli Googlen kanssa. Volvo laittaa jopa latausliittimensä samaan kohtaa autoa kuin Tesla, vasemmalle taakse.

Suomessa Tesla tarjoaa neljännen, likimain koko maan kattavan latausverkon K-Latauksen, Fortum Charge & Driven ja Virran palvelujen lisäksi. Myös viidennen kattavan verkon uutinen julkaistiin viime viikolla, kun S-Ryhmä kertoi ABC-lataus -palvelustaan. Tästä kirjoitan erikseen ensi viikolla.

Supercharger on näistä kuitenkin ainoa aidosti suurteholataukseen keskittynyt latausverkko.

V3 Supercharger on erityisen kiinnostava

Erityisen kiinnostavia mahdollisuuksia tuo Teslan V3-teknologia. Näyttäisi siltä, että V3-Superchargerien kaapelointi ja liittimet on mitoitettu jopa kilovoltin jännitteille, mikä tarkoittaisi sitä että laturit voisivat tarjota IONITY-laturien tapaan latausta 800 voltin järjestelmille. Tämä tarkoittaa jopa 350 kilowatin lataustehoja, ehkäpä vielä paljon suurempiakin. 

Nykyisten pikalaturien nimellisjännite on yleisesti paljon pienempi, noin 400 volttia ja ne tarjoavat parhaimmillaan noin 150 kW, joskus jopa 200 kW tehoa. Suomen toistaiseksi ainoa V3 Supercharger on Huittisissa.

Avautuessaan V3-Superchargerit muodostaisivat kilpailijan erityisesti eurooppalaisten autonvalmistajien IONITY-verkolle. Ne lataisivat Porsche Taycanin ja vähitellen saataville tulevan Audi e-tron GT:n parhaimmillaan noin 270 kilowatin teholla, ja uuden Hyundai IONIQ 5:nkin tavallista pikalatausta ripeämmin.

V3-latausaseman kokonaisteho on jopa megawatti. Tällä hetkellä asema jakaa tehoa neljälle latauspisteelle (a 250 kW), mutta jatkossa megawatin V3-asema voitaisiin käyttää myös Semi-sähkörekan runkoverkkona Euroopassa. Teslan Powerpack-akkupaketin kanssa huipputehoja voitaisiin vielä entisestään nostaa, ainakin hetkellisesti.

Teksti ja kuva: Tuomas Sauliala

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *