Tesla jakeli ensimmäiset Model X:t

Kauan odotettu ja moneen kertaan viivästynyt hetki koitti aikaisin aamulla Suomen aikaa: Ensimmäiset Teslan Model X -mallit lähtivät asiakkaiden matkaan.

Model X on Tesla Motorsin täysin sähkökäyttöinen katumaasturi. Se on esitelty jo helmikuussa 2012, joten odotus on ollut pitkä. Model X:ssä on pari erikoisuutta, joista automaattiset ovet ehkä merkittävin. Etuovet aukeavat normaalisti, joskin automatisoidusti kuskin lähestyessä autoa. Takaovet sen sijaan ovat lokinsiipimallia, eli ne aukeavat suoraan ylöspäin.

Ovien käytettävyyttä on mietitty pitkälle. Niissä on esimerkiksi saranointi, joka mahdollistaa oven avaamisen hyvin ahtaissakin parkkiruuduissa. Kattokaan ei ota oviin kiinni, koska ovissa on omat ultraäänisensorinsa tunnistamaan mitä tahansa esteitä matkalla.

Jäämme mielenkiinnolla odottamaan ovien käytettävyyttä talvella: runsas saranointi ja kattorakenteiden avaaminen ja tiivistäminen ei kuulosta kovin hyvin yhteensopivalta lumikuorman ja jään kanssa.

Toinen mielenkiintoinen seikka autossa on vetokoukku. Yleisesti ottaen sähköautoihin ei saa vetokoukkuja lainkaan. Tesla ei ole selvittänyt millä tekniikalla vetomahdollisuus Model X:ään on tuotu, mutta reilun kahden tonnin vetomassa kuulostaa hyvältä.

Muuten Model X noudattaa muutaman vuoden myynnissä ollutta Model S:n kaavaa: Sama akkupaketti, sama 17″ kosketusnäyttö, sama neliveto. Ajoakku on vakiona isompi 90 kWh ja P-mallin kiihtyvyys nollasta sataselle on luvattu  alle neljään sekunttiin. Model X onkin markkinoiden ripeimmin kiihtyvä maasturi.

Elon Musk lupasi sen olevan myös turvallisin katumaasturi, joskaan EuroNCAP-testausta ei vielä olla autolle tehty. Tähän on kuitenkin hyvät edellytykset, sillä ajoakku pitää painopisteen alhaalla ja sisarmalli Model S on täyden viiden tähden auto.

Julkistustilaisuudessa keskityttiin itse autoon. Webissä vilautellut latausrobotit (“Käärme”) ja autonominen ajo loistivat poissaolollaan.

Julkaisutilaisuuden voi katsoa tallenteena Teslan sivulta.