Tesla Model 3 Suomessa – tältä auto tuntuu ja näyttää

Tesla Model 3
Tesla Model 3 teki ensivierailunsa Suomessa marraskuun lopulla.

Tesla Model 3, eli yhdysvaltalaisen sähköautovalmistajan edullisin automalli teki ensimmäisen visiittinsä Suomessa marraskuun lopulla. Tutustuimme automalliin sisältä ja ulkoa, vaikka koeajomahdollisuutta ei vielä tarjoutunutkaan.

Tesla Model 3 on yksi automaailman tämän hetken puhutuimpia, ellei puhutuin, automalli. Koko kansan Teslaksi nimetyn auton pohjahinta on Atlantin toisella puolella 35 000 dollaria, joten sikäli auto tosiaan on keskiverto palkansaajan tavoitettavissa. Suomen tai laajemminkaan Eurooppaan tuotavien autojen hinnoista ei ole toistaiseksi kerrottu, mutta valistuneet arvaukset auton Suomen lähtöhinnoista ovat asettuneet nelosella alkaviksi. Todennäköisesti Tesla Model 3 maksaa Suomessa noin 45 000 – 70 000 euroa riippuen malliversiosta ja varustelusta.

Tesla Model 3

Tesla Model 3 tarkkailee ympäristöään 8 kameralla, 12 ultraäänisensorilla sekä yhdellä eteenpäin suunnatulla tutkalla.

Model 3:sta valmistetaan kahta eri versiota, niin sanottua lyhyen toimintamatkan mallia sekä pitkän matkan mallia. Edullisemman Model 3:n toimintamatkaksi kerrotaan yhdysvaltalaisen EPA-standardin mukaisesti 346 kilometriä ja pidemmän kantaman mallin 499 kilometriä. EPA:a on yleisesti pidetty hyvin realistisena tosielämää vastaavana kulutustestinä. Todennäköisesti taitava pihistelijä pystyy ajamaan hyvissä olosuhteissa ilmoitettuja matkoja pidemmällekin.

Tesla Model 3 neli- tai takavetona

Tesla Model 3 tulee myös Euroopassa tarjolle takavetoisena mallina sekä nelivetoisena versiona, jossa nelivetoisuus on toteutettu Model S:n ja Model X:n tapaan molemmille akseleille sijoitetuilla sähkömoottoreilla.

Tesla on tullut tunnetuksi automalliensa huimista kiihtyvyysarvoista, ja Model 3 ei tee tässäkään tapauksessa poikkeusta. Nelivetoisen auton luvataan saavuttavan sadan kilometrin tuntinopeuden pysähdyksistä 4,8 sekunnissa. Takavetoisellakaan mallilla tähän ei mene kuin 5,4 sekuntia. Huippunopeudet ovat molemmissa noin 230 km/h tuntumassa.

Tesla Model 3

Yhteensä tavaratilaa on yli 500 litraa, mikä on auton kokoluokka huomioiden erinomainen lukema.

Lisähinnasta Tesla Model 3 on tarjolla myös Performance-mallina, joka saavuttaa 250 km/h nopeuden ja kiihtyy nollasta sataan vain 3,7 sekunnissa. Arvot ovat hurjia, ja vielä rajumpaa on Teslalta luvassa Roadster-mallin myötä, jonka 3 sähkömoottoria tuottavat järisyttävät 10 000 Nm:n väännön. Akkukapasitettia Roadsteriin on kerrottu ladotun 200 kWh. Tesla Roadsterin on kerrottu kiihtyvän 2,1 sekunnissa nollasta sataan.

Tesla Model 3

Koko katon kattava lasi-ikkuna tekee sisätiloihin istuttaessa suuren vaikutuksen.

Mutta takaisin Tesla Model 3:een. Kun kolmosta tarkastelee rinnakkain Model S:n kanssa, auto vaikuttaa jopa kohtuullisen pieneltä. Sisälle istuttaessa tila osoittautuu kuitenkin helposti perhekäyttöön sopivaksi. Takapenkeillä on reilusti tilaa kahdelle aikuiselle, kolmekin menisi väliaikaisesti. Keskipaikallekin mahtuu kohtuullisen mukavasti.

Tavaratilan puolesta Tesla Model 3 on hienosti onnistunut. Tavaratila on 542 litran kokoinen ja porrasperäisyydestä huolimatta takatavaratila vaikuttaa kookkaalta ja helppokäyttöiseltä. Myös edestä konepellin alta löytyy erillinen tavaratila, joka sekin on yllättävän tilavan oloinen.

Tesla Model 3 on osoittautunut turvalliseksi

Allekirjoittaneen silmään Model 3 on parhaan ja sopusuhtaisimman näköinen Teslamalli, mutta olipa auton ulkonäöstä mitä mieltä hyvänsä, virtaviivainen muotoilu on osoittanut etevyytensä Yhdysvalloissa törmäystesteissä. Auto sai jopa sikäläisen tunnustuksen kaikkien aikojen turvallisimmasta automallista. Hyvä kolariturvallisuus on ennen kaikkea uudenlaisen korirakenteen ansiosta. Materiaalina autossa on käytetty teräksen ja alumiinin hybridiyhdistelmää ja nokkakolareissa törmäysvyöhykettä on painavan polttomoottorin puutteen vuoksi runsaasti. Model 3:n lattian alle sijoitettu painava akusto auttaa myös siinä, että auto ei lähde helposti pyörimään pituusakselinsa ympäri.

Tesla Model 3 ohjaamo

Ohjaamo näyttää kuvissa todellisuutta karummalta. Hyvä ajoasento on vaivatonta löytää.

Model 3:n lataustekniikasta löytyy kattava kirjoitus Autovouhotuksen Oikosulku-blogista, joten se kannattaa käydä lukemassa. Todettakoon vain lyhyesti, että Euroopassa Model 3 saa pikalataustavaksi CCS:n, joten SuperCharger-verkostoa tullaan kyseisen liittimen osalta päivittämään ja jatkossa Model 3:lla ajavan ei tarvitse muiden teslailijoiden tapaan kuljettaa erillistä type2-Chademo -adapteria mukanaan.

Tesla Model 3:a on kritisoitu paljon siitä, että auton superminimalistinen kojelauta näyttää halvalta ja lähes kaikkien toimintojen hallinnointi vaakasuuntaiselta kosketusnäytöltä on hankalaa. Kieltämättä kuvissa kojelauta ja ohjauspyörä näyttävät varsin karuilta, mutta hämmästykseksi samanlaista vaikutelmaa ei tule, kun auton ratin taakse istuu.

Istuma-asentoon on suurimmalle osalle autoilijoita riittävät säädöt ja poikkeuksellisen hienon vaikutelman tekee koko katon halki ulottuva panoraama-kattoikkuna. Kosketusnäyttö on sekin helposti käden ulottuvilla ja järjestelmän nopeus ja viiveettömyys tekevät vaikutuksen. Karttakuva tuntuu latautuvan nopeasti ja eniten käytetyt toiminnot, kuten ilmastointi, vaikuttavat jäsennellyn helposti.

Ennen Model 3:n koeajoa esimerkiksi Autopilotin toimintaa on vaikea mennä kommentoimaan, mutta tekniikasta tiedetään sen verran, että auto luo kuvaa ympäristöstään 8 kameralla, 12 ultraäänisensorilla sekä yhdellä eteenpäin suunnatulla tutkalla.

Tesla Model 3:lle myönnetään 4 vuoden / 80 000 kilometrin takuu. Ajoakulla on pidempi 8 vuoden tai 160 000 / 192 000 kilometrin takuu.