Tesla Model 3 tuodaan Eurooppaan CCS-latausstandardilla

Tesla julkisti muutama päivä sitten parikin merkittävää uutista: Model 3:n ensiesittelyt Euroopassa alkavat ja auto tuodaan Eurooppaan käyttäen meikäläistä CCS-pikalatausstandardia.

CCS-liitännässä pienemmän Type 2 “Mennekes” -liitännän alla on kaksi isompaa nastaa, joiden kautta auton akkua voidaan ladata suurilla tehoilla käyttäen tasavirtaa. Type 2 puolestaan on eräänlainen yleisliitin, jonka yli tavallisesti viedään joko yksi- tai kolmevaiheista vaihtovirtaa.

Latausliittimet ja pikalatausasiat tuntuvat usein monimutkaisilta, mutta niissä on selkeä logiikka taustalla.

Suurin osa Euroopassa myytävistä sähköautoista, myös aiemmat Teslat Model S ja Model X, on varustettu Type 2 -latausliitännöillä. Melkein kaikkien täyssähköautojen latausliitin on myös laajennettu tukemaan CCS:ää, jotta autoa voi pikaladata.

Tesla tekee kuitenkin poikkeuksen: Model X ja Model S lataavat enintään 11 kW vaihtovirralla tai paljon enemmän Teslan omalla Supercharger-pikalatauksella. Superchargerin käyttämä liitos on Teslan oma sovellus Type2-liitännästä. Tesla onnistuu työntämään liittimen läpi yli 100 kW tasavirtaa auton nopeaa latausta varten.

Näiden lataustapojen lisäksi Tesla on rakentanut oman adapterin, jolla Japanilaisstandardi Chademo voidaan liittää Teslan Type2-liittimeen.

Kirjoitin aiemmin Type2:n laajentamisesta myös tasavirralle. Lataustapa, jota Teslakin käyttää, on nousemassa Eurooppalaiseksi standardiksi mutta tätä tasavirtalatausta ei ole tarkoitettu pikalataukseen. Tällöin lataustehot jäävät merkittävästi pienemmäksi kuin Supercharger-asemilla.

Nyt siis Model 3 tuodaan Eurooppaan CCS-standardilla.

Tesla alkaa muuntamaan ja laajentamaan Supercharger-asemiaan myös CCS-liitäntää tukeviksi. Tämä johtaa siihen, että jatkossa Supercharger-asemilla on kahdenlaisia latauspaikkoja: niitä jotka sopivat vain Model 3 -autolle ja niitä joita Model S ja Model X voivat käyttää.

Eurooppalaiset Model 3 -autoilijat voivat jatkossa nauttia maailman parhaasta pikalatauksesta. Heillä tulee olemaan käytössään sekä suhteellisen laaja CCS-latausasemaverkosto että Teslan oma Supercharger-verkkonsa. CCS-liitäntä mahdollistaa merkittävästi suuremmat lataustehot kuin aiempi Supercharger-lataus muokatun Type2-liitännän yli, joten on syytä olettaa että Model 3 myös pikalataa nopeammin kuin Model S ja Model X.

Teslan päätös oli odotettu. Jo aikoja sitten verkon syövereissä on vilahtanut kuvia joissa Model 3 lataa CCS-liitännästä ja toisaalta Model 3:n varsin suuri latausluukku on vihjannut CCS:n tulevan käyttöön. Ja onhan CCS Euroopassa lopulta järkevin tapa pikaladata autoa.

Chademo-adapteri yhdistettynä Enston pikalaturiin antoi Konalan Hesburgerilla noin 40 kW lataustehoa. Teslan omat pikalaturit ovat parhaimmillaan kolme kertaa tehokkaampia.

CCS-liitin muodostuu tavallisesta “Type2”-liitännästä ja sen alle tuodusta tasavirtaliittimistä. Malliesimerkki Volkswagen e-Golfista.

Teslan ilmoitus avaa kuitenkin uusia kysymyksiä

Miten Model S ja Model X jatkossa erottuvat edukseen Model 3:sta ja millä perustellaan niiden suurempi hinta? Laatuvaikutelma ja isompi koko ovat vielä aiempien mallien etuna, mutta netin autokirjoittelun perusteella vaikuttaa siltä, että Model 3 on paitsi edullisempi kuin Model S, myös parempi ja taloudellisempi ajettava. Nyt pikalataustekniikkakin tulee olemaan merkittävästi parempaa Model 3:ssa.

Teslan on todennäköisesti julkistettava uudet CCS-versiot S:stä ja X:stä melko nopeasti. Samalla olisi hyvä sauma julkistaa uudet, isommat akut ja päivitetty sisustus. Vaikkapa 150 kWh ajoakku olisi mukavasti kaksinkertainen verrattuna Model 3:een.

Jatkossa myös eurooppalaiset autot voisivat ladata Teslan CCS-Supercharger -asemilla. Auto Expressin mukaan Tesla olisi jo käynyt jo keskusteluja muiden valmistajien kanssa latauksen tarjoamisesta muillekin autoille kuin Tesloille. Näemmekö jatkossa Bemarit ja Volkkarit lataamassa Teslan Supercharger-asemilla?

Asia ei ole aivan yksinkertainen. Tesla esimerkiksi ei ole julkistanut omien Supercharger-CCS -asemien lataustehoja. Ja vain arvailla halutaanko esimerkiksi Wolfsburgissa keskittyä omaan sähköistysstrategiaan ja Ionity-verkkoon vai olisi yhteistyö Teslan ja Volkkarin välillä mahdollista latausasioissa.

Aikooko Tesla perustaa uuden supernopean Superchargerin CCS-standarin varaan? Nykyinen Type2-liitäntään perustuva Euro-Supercharger ei ilmeisesti mahdollista enää tehojen nostoa, mutta CCS tuo luontevan tavan nostaa tehoja uusiin lukemiin.

Model 3 lataa siis Euroopassa tehokkaammin kuin Pohjois-Amerikassa, enkä usko että Teslalla on varaa pitää kotikentän asiakkaita katveessa pitkää aikaa. Olisi luontevaa tuoda CCS myös Yhdysvaltoihin ja siten yhtenäistää autojen latausliitäntöjä eri mantereilla. Pari, kolme CCS-liitäntää per ajoneuvo voisi myös tarjota keinon työntää lähemmäs megawatin tehoja Semi-vetoautoon.

Esimerkiksi Volkkarin brändi Electrify America on jo rakentamassa CCS:n varaan pikalatausverkkoa halki Yhdysvaltojen ja Mersun sähkökuorma-auto-prototyypeissä on CCS latausliitäntänä. Amerikkalainen CCS ei täysin yhtenevä eurooppalaisen kanssa, mutta idea on sama.

Tesla kertoi tuovansa markkinoille myös CCS-adapterin vanhemmille autoilleen, jo pitkään myynnissä olleen Chademo-adapterin rinnalle. Chademo-adapterin latausteho on rajattu 50 kW:iin ja on syytä uskoa että CCS-adapterilla teholuokka on sama. Suomessa CCS-adapteri jäänee kuriositeetiksi, koska käytännössä jokaisessa pikalaturissa on CCS-laturin ohella Chademo-tökkeli. Adaptereita kaipaava Teslakuski on jo ostanut Chademo-adapterin joten CCS-adapterille on vain vähän käyttöä.

Tekipä Tesla pikalatauksen suhteen mitä tahansa, sen merkitys saattaa jatkossa kasvaa. Tesla on nimittäin lopettanut uusien autojen yhteydessä tehokkaampien, noin 17 kW auton sisäisten laturien myynnin. Nyt ainoa auton sisäinen laturimalli on kolmivaiheinen, 11 kW laturi. Aiemmin Teslaan saattoi halutessaan ostaa lisävarusteena jopa 22 kW laturin, jota myytiin nimellä Twin Charger.

Teslan päätös luopua tehokkaammasta 17 kW laturista on tavallaan ymmärrettävää: näin autojen rakenne ja toimitusketjun logistiikka saadaan yksinkertaisemmaksi erilaisten varustelukombinaatioiden määrän vähenemisen myötä, sillä oletettavasti Model 3 halutaan tuoda juuri pienemmällä ja edullisemmalla 11 kW kolmivaihelaturilla.

Samalla Tesla kuitenkin ikävästi menettää yhden tärkeimmistä markkinointiargumenteistaan, markkinoiden tehokkaimman isoakkuisen auton sisäisen laturin. Jatkossa lataustehokungingas on Audi, jonka e-Tron lataa varustelusta riippuen jopa 22 kW latausteholla. Tämän lisäksi pieni Renault Zoe lataa jopa 22-43 kW teholla vaihtovirtaa.

Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *