Tienhoidon tehotykki – Koeajossa Iveco Stralis 560

Iveco Stralis 560 vm2017, tienhoitoauto / kuvat Mikko Kilkki

Minulla oli mielessä Iveco Eurocargon jakokaapilla varustettu versio. Kävellessäni autorivistön ohi, huomasin jotain hieman äijämäisempää. Koska suuri on kaunista ja näyttävää, niin mieleni teki kysyä koeajoon tätä tienhoitoautoa, makuuhytillä ja 560 -hevosvoiman koneella varustettua Iveco Stralista. Blogijuttua kirjoittaessa lopputulos lienee selvä. Lopulta aiemmin suunnittelemaani Eurocargoa en siis ajanut metriäkään. Ja miksiköhän? Syy selviää ehkä kohta. Ja lisäksi, olinhan jo aikaisemmin koeajanut Eurocargon nelivetomallin. Varusteasennukset ja päällirakenteen tähän Stralikseen on asentanut Pajakulma. Lava löytyi Jorpen mallistosta, jota itseasiassa valmistetaan Pajakulmalla. Hintaa tämmöiselle kokonaisuudelle kertyy melkoisesti, alustan maksaessa 130 000 euroa. Varusteasennukset tuovat hintaan lisää toisen mokoman.

Millaisia varusteita aurakuski tarvitsee?

Iveco Stralis 560 vm2017, tienhoitoauto / kuvat Mikko Kilkki

Sivuaura ja alusterä.

Perinteiseen maansiirtokalustoon verrattuna lisänä on alusterä, sivuaura, sekä aurapuskuri. Koeajon aikana etuaura ei ollut autossa kiinni, mutta sivuaura ja alusterä kyllä. Autossa on normaali maansiirtolava, joka takaa sen, että aurausurakoiden ohessa sitä voidaan käyttää myös muihinkin kuljetustarpeisiin. Sivuauran johdosta auton leveys lisääntyy senverran, että skarppina saa kuljettaja olla, jottei aiheuta toiminnallaan vahinkoa. Tässä Straliksessa on puimuriteli, joten neliakselisesta alustasta myös takimmainen akseli kääntyy. Molemmat paripyöräakselit ovat vetäviä, eli vetotavaksi ilmoitetaan 8×4. Vaihteistona on automaatti. Autoon on speksattu myös vetokita, oikealta nimeltään vetolaite. 12,9 -litrainen kone on nykypykälien mukaan jo Euro6. Ja vääntömomentti, se on luokkaa riittävä, kärrynkin uskaltaa siis perään laittaa ilman pelkoja tehojen loppumisesta.

Mikä hyöty sitten on autossa olevasta sivuaurasta? Yksinkertaisesti työleveys lisääntyy. Kun saa kerralla aurattua leveämmän kaistaleen, parhaassa tapauksessa ylimääräinen ajamisen tarve vähenee, ja työn tehokkuus kasvaa. Alusterä ei sitten varsinaisesti ole aura, vaan nimensä mukaisesti terä, jolla tasoitetaan esimerkiksi tien jäiset urat.

Iveco Stralis taipuu tarvittaessa moneen – maansiirto- ja tienhoitohommien lisäksi esimerkiksi rahtiautoksi.

Koeajo – miltä iso auto tuntuu?

Iveco Stralis 560 vm2017, tienhoitoauto / kuvat Mikko Kilkki

Kuljettajalla on hyvät oltavat nahkapenkillä.

Kuljettajalla on säätömahdollisuuksia vaikka mihin. Avaruusalusta ei tällä nyt sentään pysty ohjaamaan. Vaihteet vaihtuvat nappivaihteiden kautta, aivan kuten muutaman vuoden takaiselta Straliksen koeajolta muistelin. Auto käynnistyy avaimesta, ja sitten vain menoksi. Auto vaikuttaa hyvinkin tasaiselta menijältä, jossa vääntöä riittää tarpeeksi. Tosin sivuauran ollessa kiinni, saattaa joissakin paikoissa tulla ongelmia, jos kuljettaja ei ole kyllin tarkkana. Kokematonta kuljettajaa en välttämättä ensimmäiseksi tämän auton rattiin istuttaisi.

Iveco Stralis 560 vm2017, tienhoitoauto / kuvat Mikko Kilkki

Perustarpeet ohjaamossa on selkeät. Sanomattakin selvää, että näillä keleillä aurauskalusto jäi testaamatta.

Ohjaamomalli on nimeltään Hi-Way. Tilaa siinä tuntuu olevan varsin ruhtinaallisesti. Koko paketti tuntuu senverran jämptiltä, että epäilemättä raskaatkin työtehtävät, joihin tämä auto on speksattu, hoituvat. Itseasiassa voisi olla hyvinkin mielenkiintoista nähdä tämä auto talvella työssään.

Iveco Stralis 560 vm2017, tienhoitoauto / kuvat Mikko Kilkki

Auton valoja voi säätää ylemmän kosketusnäytön kautta. Ei varmaan se yleisin käyttöliittymä ajoneuvon valoille.

Lopputulema – onko tarve yhdistelmälle vai auravarustukselle?

Iveco Stralis 560 vm2017, tienhoitoauto / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauto on uusi, ja se on hankittu autoliikkeen esittelykäyttöön. Autoa on keretty jo esittelemään esimerkiksi tämän vuoden Mid Finland Truck Meetingissä Viitasaarella. Hintalapussa kerrotaan hinnaksi kaikkineen 265 000 euroa. Ja jottei elämä näyttäisi liian halvalta, kyseinen hinta on ALV 0%. Alveineen hinta on 328 600 euroa. Ja kyllä, siihen rahaan saa tämän esitellyn nuppiauton. Töitä on siis tehtävä, ennenkuin voi sanoa, että tämä auto on maksanut itsensä takaisin. Kysymys lienee autoa ostaessa, että tarvitseeko tienhoitovarusteita, vai tarvitseeko kokonaisen yhdistelmän? Voi toki olla mahdollista, että joku tarvitsee samassa paketissa molemmat. Jos ostaisi uuden yhdistelmän ilman tienhoitovarusteita, silloin hinta olisi melkein sama, mitä tässä tapauksessa tulee hintaa pelkälle nupille. Tästä syystä pelkästään showmielessä en minä ainakaan lähtisi sivuauraa ja muita vastaavia speksailemaan autoon mukaan – kaikkein kalleimpia ostoksia ovat siis kaikki ne, mitä todellisuudessa ei tarvitsekkaan. Molemmille, sekä yhdistelmälle ja tienhoitoautolle, on varmasti ne omat käyttötarpeensa, ja ostajakuntansa. Kummassakin tapauksessa alusta on sama, ja auto hoitaa hommansa varmasti yhtä hyvin.

Auto myynnissä: Niemi-Korpi Oy, Jyväskylä / www.niemikorpioy.com

Maahantuojan sivusto: Www.iveco.fi

Mikko Kilkki