Toisenlainen välitilinpäätös 2022

Hyundai Genesis Coupe / Kuvat Mikko Kilkki

Toisinaan olen tehnyt blogiini erinäköisiä välitilinpäätöksiä. Olen yleensä summannut niissä yhteen blogini mehuisimpia tapahtumia, ehkä jopa elämääni blogin ulkopuolella. Nyt ajattelin ottaa hieman toisen, normaalista poikkeavan lähestymiskulman asiaan: Koska toimin bloggaajahommien lisäksi freelancertoimittajana, ei läheskään kaikkia koeajoja ole julkaistu täällä blogin puolella.

Kaikista tässä esitellyistä autoista olen jutun kirjoittanut johonkin, mutten tänne blogiini. Kaikkia näitä yhdistää kuitenkin se, että olisivat mielestäni ansainneet tulla mainituiksi myös täällä blogissa. Kenties sitten joskus teen näistä automalleista laajemmat blogipostaukset, kun lisää koeajoa järjestyy. Näistä koeajoista kun tuppaa olemaan jo aikaa vuosi tai pari, kaikki ei enää ole tuoreessa muistissa.

Syy bloggaamatta jättämiselle on ollut puhtaasti se, että kun juttu on myyty muualle ennenkuin olen blogissani ehtinyt julkaista, niin olen tarkoituksella jäänyt hieman odottamaan. Tietyissä tilanteissa odottaminen kannattaa.

Nyt koin, että aika on kypsä sille, että kerron mistä olette jääneet paitsi, mikäli ette ole lukeneet juttujani sanomalehdestä:

2009 Hyundai Genesis Coupe

Hyundai Genesis Coupe / Kuvat Mikko Kilkki

Hyundai Genesis Coupe löytyi Jyväskylän Rinta-Joupilta vuoden 2021 syksyllä. Auto löytyi myynti-ilmoitusten kautta minulle koeajoon. Mallia on tuotu Suomeen virallisen maahantuojan kautta ainakin muutamia kappaleita, mutta tämä on tuotu käytettynä maahan Etelä-Koreasta. Ulkomaantaustan huomaa esimerkiksi moottorista, sillä virallisen maahantuojan tuomat autot ovat aina V6 koneella – tämä on pienemmällä kaksilitraisella bensakoneella.

Hyundai Genesis Coupe on takavetoinen, ja koeajoauto oli lisäksi automaattiaskilla. Koska Hyundai Genesis Coupea ei Keski-Suomen alueelta liian usein bongaa, voisin olla siitäkin syystä itse kiinnostunut tämmöisestä. Tämän vuoden ralliviikonlopun aikana bongasin Jyväskylän katukuvasta yhden Hyundai Genesis Coupen. Sitä edellinen autobongaus oli tämä koeajoautoni noin vuosi ajassa taaksepäin.

Sittemmin Genesis eriytettiin Hyundaista omaksi merkikseen, enkä ole uudemmilla Genesiksillä päässyt vielä ajamaan. Syy on että Genesistä ei omana merkkinään virallisesti tuoda Suomeen, joten sellaisen löytäminen ainakin Keski-Suomen alueen autoliikkeistä on työn ja tuskan takana. Löytyy jos löytyy, luultavasti ei.

2014 BMW i8

BMW i8 / kuvat Mikko Kilkki

Elettiin vuotta 2019, kun sattumalta netin myyntipalstoilta bongasin Bemarin i8:n. Koeajolle oli tietysti päästävä – nyt ja heti. Auto ei ollut koeajohetkellä enää mikään uusi, vaan se oli ajettu silloin 71 000 kilometriä. Hintalapussa komeili silloin vielä komeat 79 880 euroa. Ei mikään halpa tusinakiesi.

Minulta on joskus kysytty, että mitä eroa on Teslalla ja BMW:n i8:lla? Ero on selkeä – Bemari on lataushybridi, kun Tesla taas on täyssähköauto. Sittemmin Bemarin sporttihybridi poistui valikoimista, eikä sitä enää valmisteta.

Vaikka olen hyvin pitkälti Mercedeksen perään, BMW i8 on syöpynyt mieleeni hyvin vahvasti. Auto on niin matala, että ainakin minun ruumiinrakenteellani vaati hieman totuttelua mennä sisään ja tulla pois. Vastaavaa en ole vielä tähän päivään mennessä päässyt kokemaan, vaikka kaikkea olenkin testannut mopoautosta paloautoon. Tiedän ainakin yhden BMW i8:n pyörineen Jyväskylässä koeajon jälkeen, mutta tämä se ei ollut. Tämäkin auto oli myynnissä Jyväskylän Rinta-Joupilla.

Jos BMW i8 kiinnostaa, meidän Tuomas on blogissaan kirjoittanut autosta perusteellisemmin.

2011 Ford F150 Raptor

Ford F150 Raptor / kuvat Mikko Kilkki

Fordin F-sarjalaisista F250 on nähty blogissani, mutta F150 Raptoria ei vielä kertaakaan. Tämän auton konehuoneessa mylvii 6,2 litrainen bensapata, V8 tietenkin. Tehoa löytyy 417 hevosvoimaa. Vääntömomenttia on tarpeeksi. Ennen koeajolle lähtöä yksi myyjistä intoutuu murjaisemaan vitsin: Tämä on sitten hybridi, se polttaa bensaa ja kumia.

Sittemmin markkinoille on saatu myös Ford Ranger Raptor. Kun latasin tästä isommasta F150 Raptorista kuvan Facebookiin, sain olla vakuuttelemassa, että kyllä, olen tämmöistäkin autoa ajanut vuonna 2020 erään mediakonsernin juttukeikan yhteydessä.

Ford F150 Raptor on Suomessa sen kokoluokan auto, että sen ajaminen vaatii kuorma-autokortin. Se ei onneksi ole minulle mikään ongelma, kun ajokorttiluokat BC kortistani löytyy. Auto oli myynnissä Jyväskylän Kamuxilla.

Blogissani on nähty liuta muita Amerikkalaisia lava-autoja: Chevrolet Silverado 2500 HD ja Dodge RAM 3500. Arvatkaa kuitenkin päivän puheenaihe silloin, kun miesporukalla puhutaan Jenkkimallin lava-autoista?

Lopputulema – Autoja tulee ja menee, muistot pysyy

HS Mikko Kilkki

Blogiani olen kirjoittanut vuodesta 2014 alkaen, ja nyt ajettuja autoja on listalla 1166. Automerkkejä listalla on 53, jos mopoauto lasketaan mukaan niin 54. Kun selaan vanhoja juttujani vuosien takaa, on ollut mukava huomata itsekkin juttujeni tason nousseen. 8 vuoden blogikirjoittelun ohella olen suorittanut kaksi tutkintoa media-alalta: Olen Media-assistentti ja valokuvaaja, minulla on Media-alan ammattitutkinto.

Palatkaamme asiaan kun raportoitavaa taas tulee.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki