Toyota Aygo – Hauska pikkutötterö

Toyota Aygo / kuvat Mikko Kilkki

Kyllä vain, teine löydön! Tai niin ainakin itse kuvittelin, sillä vastaani autoliikkeen myyntirivissä tuli Toyota Aygo. Se on auto, mille on sukua myös Peugeot 107 ja Citroen C1, joita voitaisiin kutsua vaikkapa Ranskalaisiksi tilaihmeiksi. Noh, pikkutötteröhän se tämä Aygokin on, joten ei muutakuin avaimia pyytämään autoliikkeestä.

Tämänkertainen Toyota Aygo on vuosimallia 2012, ja ajettu sillä on vain 73tkm. Se tekee siis vain kymppitonnin vuoteen, kun huomioidaan auton seitsemän vuoden ikä. Se on totisesti vähän, mutta toisaalta kolikon kääntöpuolella on se, että tämmöiselle pikkukipolle harvoin suuria kilometrimääriä tuleekaan. Parhaimmillaanhan tämä on taajamassa ja kaupunkiajossa – ei välttämättä missään moottoritiellä.

Mikä on Toyota Aygo?

Kyseessä on Toyotan pieni henkilöauto, jonka konehuoneesta löytyy vain yksilitrainen bensapata. Tämä auto on pienempi kuin vaikkapa Yaris. Vaihteistona on manuaaliaski. Ilmastointikin löytyy, ja itseasiassa sekin on myös manuaalinen. Varustelistaus ei ole mikään järisyttävän pitkä, mutta kolikon kääntöpuolena voidaan todeta, että tämmöisen auton hinta toki on edullinen. Hintalapussa lukee nyttenkin vain 6900 euroa. On tässä autossa sentään kuitenkin sähkölasit ja metalliväri.

Koeajossa Aygo – Miltä se tuntuu?

Vaikka tämä tämmöinen pikkutötterö onkin, on tänne yllättävänkin helppo mennä sisään – mitään jumppaliikkeitä ei tarvitse harjoittaa. Ajoasento säädetään kaikilta osin käsin. Ratista löytyy vain korkeussäätö, etäisyyttä ei voi säätää.

Auto startataan avaimesta – eikä mistään napista, ja käsijarru on mallia kahva. Käyntiääni paljastaa koneen olevan kolmesylinterinen, ja auton speksit vahvistavat asian. Kone käy terveen oloisesti, siispä koeajolle. Aygo on taajamassa erittäin näpsäkkä, samalla myös jollain tapaa hauska ajaa. Ehkäpä auton pieni koko vaikuttaa ajon hauskuuteen, sillä yleensä olen ajanut tätä isommilla vehkeillä.

Hallintalaitteet tässä autossa on sijoiteltu yllättävänkin hyvin – siten että niiden käyttö on sujuvaa. Kun kone on ajettu lämpimäksi, ei koeajon perusteella mitään vikaa ilmene. Myös moottoritiellä tällä autolla nopeasti poikkesin, mutta paljon mukavampi tämä auto toki on taajamassa ajaa. Lappiin minä en tällä autolla sentään lähtisi – tai mistäs tuota tietää, ehkä koskaan ei pitäisi sanoa ei koskaan.

Lopputulema – Toyota Aygo on hauska ja käytännöllinen!

Mistään lapsiperheen autosta ei tokikaan ole kyse, mutta isännän tai emännän työmatkakulkineesta kyllä. Aygo on käytännöllinen sille, joka haluaa sellaisen auton, mikä on edullinen pitää, eikä tarvitse siihen kylkeen sen enempää tilaa. Vaihtoautorivistä tämmöisen löytää hyvän matkaa alle kymppitonniin, kuten tämä auto on.

Koeajoauton lainasi: Jyväskylän Autotarvike, Sorastajantie / www.jklautotarvike.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki