Toyota lanseeraa uusia turvavarusteita mallistoonsa

Toyotan Mobilitas-turvallisuuskoulutuskeskus sijaitsee Fuji-vuoren juurella. Kuva: Toyota

Toyota lanseeraa tänä vuonna innovatiiviset Toyota Safety Sense -turvallisuusvarusteet, joihin sisältyy peräänajoja estävä Pre-Collision-järjestelmä (PCS) tai Pre-Collision Plus -järjestelmä, mukautuva vakionopeudensäädin (ACC), kaistavahti (LDA), kaukovaloautomatiikka (AHB) sekä liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (RSA). Varusteiden tarkoituksena on estää ja lieventää törmäyksiä erilaisissa liikenneolosuhteissa.

Pre-Collision-järjestelmä (PCS) toimii 10 – 80 kilometrin tuntinopeuksilla. Se tunnistaa edellä olevat kohteet ja pienentää peräänajojen riskiä joko hiljentämällä vauhtia tai pysäyttämällä auton kokonaan. Kun törmäys näyttää mahdolliselle, järjestelmä varoittaa kuljettajaa ääni- ja visuaalisilla merkeillä kehottaen tätä jarruttamaan. PCS myös valmistelee jarrujärjestelmän tuottamaan ylimääräistä pysäytysvoimaa kun kuljettaja painaa jarrupoljinta. Mikäli kuljettaja ei reagoi ajoissa, järjestelmä jarruttaa automaattisesti hiljentäen vauhtia noin 30 km/h estääkseen törmäyksen tai lieventääkseen törmäyksen voimaa. Hiljaisemmilla ajonopeuksilla ajettaessa järjestelmä kykenee pysäyttämään ajoneuvon kokonaan, jolloin törmäys pystytään varmuudella välttämään.

Kattavampi Pre-Collision Plus -järjestelmä puolestaan toimii kymmenen kilometrin tuntinopeudesta aina auton huippunopeuteen saakka, ja se voi hiljentää auton vauhtia jopa 40 km/h. Lisäksi Pre-Collision Plus -järjestelmä pystyy havainnoimaan myös mahdollisia törmäyksiä jalankulkijaan, jolloin automaattinen jarrutustoiminto toimii 10 – 80 kilometrin tuntinopeuksissa.

Pre-Collision Plus -järjestelmään sisältyvä mukautuva vakionopeudensäädin (ACC) puolestaan auttaa kuljettajaa säilyttämään turvavälin edellä ajaviin autoihin nähden havainnoimalla niitä ja päättelemällä niiden nopeuden. ACC säätää sitten oman ajoneuvon nopeuden esivalitulla alueella sen mukaiseksi, että autojen välillä pysyy riittävä turvaväli. Kameraa ja tutkaa hyödyntämällä se havainnoi myös samalle kaistalle tulevia tai sieltä poistuvia autoja säilyttäen mahdollisimman tasaisen ajonopeuden.

Kaistavahti (LDA) taas havainnoi kaistaviivoja ja auttaa ehkäisemään sellaisia onnettomuuksia ja törmäyksiä, jotka johtuvat kaistalta pois ajautumisesta. Mikäli auto alkaa liikkua pois kaistalta ilman, että suuntamerkkejä on käytetty, kaistavahti varoittaa kuljettajaa ääni- ja visuaalisin merkein ja voi mallista riippuen tarvittaessa puuttua ohjaukseen.

Kaukovaloautomatiikka (AHB) varmistaa erinomaisen näkyvyyden pimeällä suoritettavan ajon aikana. Se havainnoi sekä vastaantulevien autojen ajovaloja että edellä ajavien autojen takavaloja ja vaihtaa automaattisesti lyhyiden ja kaukovalojen välillä niin, etteivät muut tielläliikkujat häikäisty. Aktiivisen kaukovalojen käytön ansiosta myös jalankulkijat ja muut mahdolliset törmäyksen kohteet havaitaan aiemmin.

Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (RSA) pitää huolen siitä, että kuljettajalla on varmasti paras mahdollinen informaatio käytössään vaikka jokin liikennemerkki olisikin jäänyt epähuomiossa näkemättä. Se tunnistaa mm. nopeusrajoitukset, ohituskiellot, tien kunnosta varoittavat liikennemerkit sekä moottoritiemerkinnät. Kuljettaja näkee tiedot mittariston värilliseltä monitoiminäytöltä. Mikäli kuljettaja ylittää korkeimman sallitun nopeuden, järjestelmä varoittaa tästä ääni- ja visuaalisin merkein.

Toyota Motor Europen pääjohtajan Didier Leroyn mukaan jopa 70 prosenttia Toyota-asiakkaista voi varustaa autonsa Toyota Safety Sense -turvallisuusvarusteilla vuoden 2015 loppuun mennessä. Hän huomauttaa, että tällaisilla järjestelmillä voi olla merkittävää vaikutusta liikenneturvallisuuteen vain, kun ne ovat riittävän laajassa käytössä.

Toyota Safety Sense -turvallisuusvarusteet tulevat saataville Suomessa vuoden 2015 aikana. Tarkempi aikataulu ja hintatiedot vahvistetaan myöhemmin.

Leave a Reply