Tuhannes auto ja juttua Hesariin

Chrysler PT Cruiser Cabriolet / kuvat Mikko Kilkki

Ajoittain olen tehnyt pienimuotoisa välitilinpäätöksiä blogiin, ja edellisestä rupeaa olemaan nyt melkoisesti aikaa. Välissä on ehtinyt tapahtua asioita, ja yksi sellainen on mulle tärkeän merkkipaalun saavuttaminen: tuhannes ajettu auto! Kun tuhat autoa oli täynnä, olin luvannut Hesarille, että pääsevät kyytiin. Ja kyllä, koronatilanteesta huolimatta Hesarin toimittaja ja kuvaaja lähtivät mun kyytiini tekemään juttua. Tuhannes ajamani auto oli Mercedes-Benz EQC 400 4Matic. Malttakaa vielä hetki odotella, kyllä se juttu sieltä vielä ulos tulee!

Mitä mulle on tuhannen auton koeajosta jäänyt sitten käteen? Automerkkejä tasan 50, eri malleja lukematon määrä, niitä en ole koskaan edes yrittämytkään laskea. Jotain vielä kuitenkin puuttuu – Ferrarissa olen istunut vain parkkipaikalla, Lamborghiniin en ole edes koskenut. Raskaasta kalustosta joitain jenkkivehkeitä on vielä ajamatta: Kenworth, Freightliner ja tuollaiset.

Tässä muutamat namupalat, joita tuhannen auton joukkoon mahtuu:

Scania P370 Crewcab paloauto

Scania P370 Crew Cab

Paloauto oli koeajettavissa Scanian tapahtumassa vuonna 2018, ja tein siitä myös blogijutunkin. Tämä on yksi niitä koeajoja, mikä tuskin tulee toistumaan uudelleen. Vaikka tästä rupeaa jo olemaan aikaa, niin koeajon fiilikset on edelleen mun mielessäni vahvasti! Sitä fiilistä on hankala selittää blogissa, se olisi melkein videon paikka. Sittemmin olen myös koeajovideoita ruvennut tekemään, joita minulla ei vielä tämän koeajon aikaan ollut. Tai oli joitain kännykällä kuvattuja videoita, mutta sittemmin olen panostanut laatuun.

1982 Plymouth Reliant, museorekisterissä

Plymouth Reliant / kuvat Mikko Kilkki

Koeajon aikoihin, syksyllä 2020, tämä oli Suomen ainoa myytävä Plymouth Reliant. Koska autossa oli kesärenkaat alla, niin sopivaa koeajokeliä tuli kärkyttyä kuin kuuta nousevaa. Lopulta koeajolle pääsin, ja tekemään blogiini juttua. Koeajohetkellä tämä oli vanhin ajamani auto – peräti muutaman tunnin ajan, koska samana päivänä haettiin kaverille harrasteautoksi 1972 Saab 99, joten siitä tuli vanhin mun ajamani auto. Pääsin Saabia ajamaan jo paluumatkalla. Harmi vain kun koronan takia harrastetapahtumia on peruttu, niin niitä saattaa joutua nyt odottamaan. Terveys kuitenkin ensin. Joten voi olla, että minua, kaveriani ja Saabia ei nyt harrastetouhuissa liikaa nähdä.

1989 Fiat Ducato – Autoliikkeessä vuonna 2020!

Fiat Ducato 1989 asuntoauto / kuvat Mikko Kilkki

Ei jestas, kertokaapas, että kuinka monta vuosimallin 1989 Fiat Ducaton matkailuautoa olette nähneet autoliikkeessä tämän vuosikymmenen puolella? Asetettakoon ehdoksi myös, että bensakoneella! Minä koeajoin peräti yhtä sellaista vuonna 2020, koeajoraporttiin pääset tästä.

MAN eTGE sähköpaku

Vähälä Logisticsin MAN e-TGE / kuvat Mikko Kilkki

Tähän se automaailma aikanaan menee – vaihtoehtoisia voimanlähteitä kohti. Myös niitä on mun blogissani testattu, olen esimerkiksi käynyt tutustumassa Vähälä Logisticsilla sähköpakettiautoon. Liikenteen sähköistyminen on väistämätön asia, halusi sitä tai ei. Minä en ole sitä aina halunnut, mutta kai se totuus on hyväksyttävä: polttomoottori tulee vielä kuolemaan.

Mercedes-Benz Sprinter ja täysin yliampuvat varusteet!

Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI etuauto / kuvat Mikko Kilkki

Tämä auto oli minulla koeajossa koko viikonlopun, perjantaista maanantaihin. Se on tarkoitettu erikoiskuljetusten saattoautoksi, ja siinä on todella yliampuvat varusteet! Laitoin tästä myös Tiktokkiin mylvimään muutaman videon, ja ne sai siellä nopeasti yhteensä yli 50 000 katselukertaa. Pari yksittäistä videota meni yli 20 000 katselukertaan – siis molemmat todellakin erikseen! Sprinterin koeajoraporttiin pääset tästä. Ja jos Tiktokin autovideoni kiinnostaa, hae mua sieltä mun omalla nimelläni: Mikko Kilkki.

Lopputulema – Jatkan tätä maailman tappiin asti

Chrysler PT Cruiser Cabriolet / kuvat Mikko Kilkki
Kuvassa Chrysler PT Cruiser Cabriolet, koeajoraporttiin pääset tästä.

Blogihommat jatkuvat mun osaltani, mitään aikeita lopettaa ei ole. Autot kiinnostavat, ja tämä on se, millä koen osaavani olla ihmisille hyödyksi. Mitään sen kummempaa syytä touhulleni en osaa nimetä. Sitä en vielä osaa sanoa, onko seuraava tavoitteeni 1500 vai 2000 autoa, mutta 2000 autoa on tällä tahdilla listallani vuonna 2031. Jou!

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki