Tunnetko nämä pitkiä ajovaloja koskevat perussäännöt?

BMW X4 ajovalot

Pimenevä syksy ja alkava talvi asettavat autoilijoille omanlaisiaan haasteita. Kolarikorjaamo Autoklinikan teettämästä tutkimuksesta käy ilmi, etteivät suomalaiset aina vaihda talvirenkaita säätilan mukaan, vaan noudattavat orjallisesti talvirenkaita koskevia sääntöjä. Lisäksi yli puolen autoilijoista kokee, etteivät muut autoilijat vaihda pimeällä oikeaan aikaan kauko- ja lähivalojen välillä.

Autoklinikan tutkimuksen mukaan suurin osa (44%) vaihtaa talvirenkaat lämpötilojen lähestyessä nollaa, 16 prosenttia ensimmäisen pakkasyön jälkeen ja 13 prosenttia vasta ensilumen jälkeen.

– Talvirenkaat tulisi ehdottomasti ottaa käyttöön säätilan muutoksia ennakoiden. Jo ensimmäisen pakkasyön jälkeen on todennäköisesti liian myöhäistä, sillä autoilija voi joutua vähintään ajamaan rengasvaihtoon kesäkumeilla liukastellen. Ajo-olosuhteet voivat myös muuttua reilusti pidemmillä matkoilla, eli lämpötilat ja tien kunto kannattaa tarkastaa koko ajomatkalta ja varustautua haastavimpien olosuhteiden mukaan, Autoklinikan kolhunoikaisun ammattilainen Juha Heiskanen muistuttaa.

21 prosenttia vastanneista vaihtaa talvirenkaat heti, kun se on luvallista, ja viisi prosenttia vasta, kun lain mukaan on pakko. Talvirenkaita on käytettävä joulukuun alusta helmikuun loppuun, mutta niitä saa rengastyypin ja kelin mukaan käyttää muinakin aikoina.

Renkaiden lisäksi myös pitkät ajovalot tuntuvat aiheuttavan päänvaivaa. Tutkimukseen vastanneista 30 prosenttia luuli virheellisesti, että pitkiä valoja saa käyttää valaistuilla teillä. 64 prosenttia luuli myös, että pitkiltä ajovaloilta on vaihdettava aina pois vastaantulijan kohdalla myös moottoritiellä.

– Talven tullen on myös tärkeää tarkastaa, että valot ovat tielle lähdettäessä paljaat. LED-valot eivät esimerkiksi tuota lämpöä eivätkä näin ollen sula esiin itsekseen. Lisäksi takavalot jäävät helposti paitsioon, vaikka ovat kanssa-ajajien näkökulmasta auton näkyvyydelle kriittiset. Tarkasta siis myös takavalot ja vaihda huonolla kelillä mahdollinen päivävaloasetus pois käytöstä, jotta myös takavalot palavat.

Noin viidennes autoilijoista kertookin vastaantulijoiden vaihtavan yleensä pitkät ajovalot lähivaloihin liian aikaisin, jättäen tarpeettoman pimeän alueen autojen välille. 34 prosenttia taas kokee vaihtojen tapahtuvan keskimäärin liian myöhään, jolloin pitkät ajovalot ehtivät häikäistä vastaantulijaa. Vain 44 prosenttia vastanneista kokee, että vastaantulijat vaihtavat keskimäärin pitkistä valoista lähivaloihin oikeaan aikaan.

– Pitkien ajovalojen käytön ohjenuoria on hyvä palauttaa mieleensä nyt, kun päivät jälleen pimenevät. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla, jossa pimeitä tieosuuksia on vähemmän, tuntuma kauko- ja lähivalojen yhteispeliin sekä tilannekohtaiseen toimimiseen heikkenee helposti ilman erityistä valppautta, Heiskanen toteaa.