Uudistuminen kannattaa – Koeajossa Ford Focus

Uusi Ford Focus / kuvat Mikko Kilkki

Jotain on autossa tehty oikein, kun minut saa koeajamaan sitä jo toistamiseen. Nyt on siis tullut palattua arkeen viikon takaisesta Imatralla ja Ruokolahdella vietetystä viikonlopusta. Uusia blogipostauksia oli aika ruveta miettimään. Imatran reissulle syynä ei suinkaan ollut Imatran ajot, vaan aivan jotakin muuta. Imatraa kohtaan ensiasenteeni oli ehkä se, ettei siellä ole minulle oikein mitään. Yllättävän paljon mukavat ihmiset muuttavat asenteita kohti myönteistä. Ehkäpä Imatran ajotkin tulee joskus vielä käytyä katsomassa. Aika näyttää, tämän vuoden osaltahan ne on jo ajettu, joten odottaa ei voi kun kesää 2019.

Harrasteautoilun osalta on jo ensikesälle mahdollisia suunnitelmia, mitkä tarkentuvat myöhemmin. Suunnitelmien toteutuminen vaatii ensin kaverini toisen Volvon saamisen museorekisteriin. Näistä myöhemmin mahdollisesti lisää, mikäli toteutuminen saadaan onnistumaan.

Nyt siihen itse asiaan, eli uudistuneeseen Ford Focukseen, joka nähtiin meikäläisten Suomessa syksyllä 2018. Koeajoautossa on yksilitrainen ja 125 hevosvoimainen turbokone, jonka tunnistaa jo käyntiäänestä kolmesylinteriseksi. Manuaaliavaihteisto on kuusivaihteinen, ja automaattiakin on tottakai tarjolla, mikäli sellaisen kokee tarvitsevansa.

Autoliikkeen esittelyhallissa oli myös tämän korimallin Focus ST-Line, joten ihan perusvarusteluun ei ole pakko tyytyä. Itseasiassa kyseinen ST-Line päätyi myös tämän blogijutun pääkuvaan. Koeajossa oli vielä vain tämä yksi ja ainut auto, joka ei ollut ST. Niitä uusien tujakampien Focuksien koeajoja vielä odotellessa, löytyy blogissani jo vuosimallin 2010 Ford Focus ST60.

Uuden Focuksen ensiesittely oli syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna, vaikka auto onkin ollut liikkeessä pällisteltävänä suunnilleen jo kuukauden ajan.

Mitenkä uudistui Ford Focus?

Uusi Ford Focus / kuvat Mikko Kilkki

Kyllähän tämän jo heti tunnistaa uudeksi autoksi. Varustetasona on Titanium, ja varustelistaus käsittää esimerkiksi adaptiivisen vakionopeudensäätimen. Se on ominaisuus, mitä kannattaa oikeasti kokeilla motarille mennessä, niin tein minäkin. Ja kyllähän se automiestä kovasti vakuutti. Varustelistalla on myös peruutuskamera ja ilmastointi, mitkä kovasti jo tässäkin autoluokassa nykyään tuntuvat lähemmäs vakiona olevan. Tai muutoin vähintään saatavilla.

Myös joitakin rakenteellisia uudistuksia auto on kokenut. Kaikkinensa kuitenkin parempaan on menty. Mielestäni ei siis lainkaan ihme se, kun olin aikoinaan autovuokraamossa hommissa, että Focuksia tuntui piisaavan siellä vuokraamokäytössä ja paljon. Hieman yli puoleen vuoteen ajoin karvan yli 50 eri Focuksella. Toki tietysti autovuokraamon autot vaihtelevat vuokraamosta riippuen, ken suosii sitten mitäkin merkkiä. Itsehän olen niinkin pitkälle mennyt, että ylipäätään kyseisen työrupeaman kaikki autot, millä ajoin, ovat rekisteritunnuksineen taulukoitu – myös nämä mainitut Focukset.

Koeajo – Hyvä ja loistava käyttöpirssi

Uusi Ford Focus / kuvat Mikko Kilkki

Olen aina tykännyt Focuksessa jonkunlaisesta helppoudesta. Olen ajanut paljonkin edellisten korimallien eri versioita, ja tykännytkin kokemastani. Poikkeusta ei tee tämä uusikaan malli, vaan samalla linjalla jatketaan. Auto on siis helppo omaksua myös kokemattoman kuljettajan, ja samalla löytyy kyllin hyvä auto myös kokeneelle automiehelle. Hallintalaitteet on helposti käytettävillä paikoilla, ja ajoasentoa voi kätevästi säätää mieleisekseen sekä itselleen sopivaksi. Tässä on siis hyvät lähtökohdat autolle. Vanhaa ei ole pilattu mitenkään.

Uusi Ford Focus / kuvat Mikko Kilkki

Tavaratila on kasvanut edeltäjään verrattuna 12 litralla. Tavaratilaa on nyt tarjolla 375 litraa. Farkkuversion tavaratila on kasvanut enemmän, ollen nyt 608 litraa.

Auto lähtee käyntiin nappia painamalla. Jos automiestä laiskottaa, avaimet voi pitää vaikka taskussa. Vaihteet on Fordimaisen helppo käyttää, seuraavan vaihteen löytyessä aina helposti ja loogisesti. Kytkintuntuma on myös looginen. Alustatuntuma on toimiva, ja jos jäykempää alustaa kaipaa, voi katsella mallistosta niitä sporttisempia ST ja RS malleja. Tämä yksilitrainenkin mylly liikuttaa autoa jo varsin mukavasti, myös motarinopeuksissa. Se riittää varsin hyvin arkiajoon.

Uusi Ford Focus / kuvat Mikko Kilkki

Takapenkkitilat täyttää perusihmisen perustarpeet. Siellä istuu aikuinenkin.

Adaptiivinen vakionopeudensäädin toimii hyvin. Varsin helppoa ajamista, kun auto mukautuu edessä ajavan auton nopeuteen, jolloin tästä voi ulkoistaa stressin ainakin auton ulkopuolelle. Edelleenkin autoon voi asettaa maksiminopeuden, mitä vakionopeudensäädin ei ylitä. Kun nopeusrajoitusalue muuttuu, osaa tämä vakionopeudensäädin mukautua siihenkin. Varsin helppoa pidemmillä reissuilla, kun voi halutessaan ajaessakin lepuuttaa kaasujalkaa.

Lopputulema – Käyttöpirssiksi hyvä

Uusi Ford Focus / kuvat Mikko Kilkki

Jos tämän kokoluokan autoa vailla olisin, niin toki voisin ostoa harkita, sekä tarjouksen käydä tästäkin vertailumielessä pyytämässä. Vastaavan kokoluokan autoja on blogissani nähty esimerkiksi Skoda Octavia, Volkswagen Golf ja Honda Civic. Ehkäpä mainitusta nelikosta omat suosikkini ovat tämä Focus, sekä Octavia. Fordissa palikat tuntuu olevan kohdillaan, ja se on minun käteeni todella sopiva auto. Octaviakaan ei huono ole, ja sen kaasumalli on halpa ajaa. Golfista minua kiinnostaa lähinnä ne tehokkaammat R, GTI ja GTD mallit, nykyään Golf GTE on myös olemassa. Civiceistä minun pisteet saa Type-R, sellaisestakin on kokemusta blogipostauksen verran.

Aluksi luulin, että Golf TGI sisältää vain 15 litran bensatankin. Tarkistettuani tiedon oikeellisuuden, kävi ilmi, että kaasu-Golfihan on polttoaineen osalta spekseiltään vastaava kuin Skoda Octavia G-Tec. Numerot olivat jossain kohtaa menneet minulla sekaisin, sillä kaasutankki on kyseisessä autossa 15kg.

Nyt vain puuttuu se kaasumalli enää Focuksesta – sellaisia on jo kilpailijoista, viimeisimpien joukossa Seat Leon. Sellaisesta autosta saattaisin ihan vakavastikkin ottaen olla kiinnostunut heti, kun sen vakityön vain saan. Edelleen harkitsen myös kaasuauton hankkimista.

Uusi Ford Focus / kuvat Mikko Kilkki

Tämä auto on jo näinkin hyvä, ja sitä kelpaa toki tarjota nytkin myytäväksi. Kaasumalli vain olisi mukava lisä mallistoon. Kaikkialla ei tietenkään kaasun saatavuuden takia kyseistä mallia kannata ostaa, jolloin valinta on tehtävä bensan ja dieselin väliltä. Myös kevythybridi on polttomoottoreiden lisäksi Focuksesta tulossa hybridiautoa kaipaaville, jolloinka sekin voisi olla ekotietoiselle kuljettajalle harkittavissa oleva.

Uusi Ford Focus / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Maahantuojan sivusto: Www.ford.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki