Uusi auto, vanha nimi – Koeajossa Nissan Primastar

Uusi Nissan Primastar 2022 / kuvat Mikko Kilkki

Jyväskylässä järjestettiin syksyn mittaan pitkästä aikaa Autokauppapäivä. Kyseinen päivä järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2016. Koronan takia vuodet 2020 ja 2021 jäivät välistä, kun kaikki muukin hauska oli vähintään rangaistuksen uhalla kiellettyä. Itseasiassa luulin, ettei Autokauppapäivää järjestetä tänäkään vuonna, koska tyypillinen ajankohta on aina ollut kevät, ja tätä kirjoittaessa eletään jo elokuun viimeisiä päiviä.

Kun vuoden 2022 Autokauppapäivä vihdoin koitti, bongasin jotain mielenkiintoista – uuden Nissan Primastarin! Mallina Primastar on aiemminkin ollut Nissanilla pakettiautona, mutta korvattiin välissä mallimerkinnällä NV300. Olin toki tietoinen, että Nissanilta on tulossa myös hyötyajoneuvopuolen uutuuksia, mutta minulta oli mennyt täysin ohitse se tosiasia, että Primastar on tekemässä paluuta. Se ei yllätä, koska esimerkiksi uutta Nissan Ariyaa on rummutettu minulle niin paljon. Primastar oli varmasti jäänyt siinä rytäkässä jalkoihin, koska se ei ole sähköauto.

Parempi se on hoksata asia myöhään kuin ei milloinkaan. Samaan hengenvetoon myös Interstar tekee paluun Nissanin Suomen mallistoon. Primastarin koeajoa ei kuitenkaan tarvinnut odottaa kovin kauaa, sillä koeajolle pääsin heti, kun viikonlopun Autokauppapäivästä oli toivuttu, ja arki oli palannut maanantaina.

Minkälainen on uusi Nissan Primastar?

Uusi Nissan Primastar 2022 / kuvat Mikko Kilkki

Teknisesti ottaen Nissan Primastar on vastaava auto kuin Renault Trafic. Kun Renault ja Nissan olivat autokauppapäivässä vierekkäin, oli sukunäkö vähintäänkin hämäävän samankaltainen. Suurimmat erot olivat silmämääräisesti arvioiden keulamaskissa ja logossa – joista varsinkin keulamaski on, noh, hyvin samankaltainen.

Koeajetussa Primastarissa on kaksilitrainen dieselpata – litratilavuuden osalta mitään muuta ei ole tarjolla. Vaihteistona automaatti, ja jos ei miellytä, on manuaalivaihteisto toki tarjolla. Oma veikkaukseni on, että nykyään automaatti saattaa olla vaihteistona halutumpi, kun manuaaliin päätyvät enää lähinnä vanhan koulukunnan kuljettajat. Tehoa pellin alta löytyy 150 hevosvoimaa, ja vääntömomentti on 350 Newtonia. Muita tehoversioita on tarjolla, ne ovat 110-, 130- ja 170- hevosvoimaa.

Varustetasoja Primastariin on tarjolla kolme: Acenta, N-Connecta ja Tekna. Tämä auto on varustetasoltaan Tekna.

Uusi Nissan Primastar 2022 / kuvat Mikko Kilkki
Nissan Primastarissa suurin miinus on oikeastaan aika pieni – radion äänenvoimakkuuden napit on ratin takana minun makuun hieman liian piilossa. Tämä on asia, mihin varmasti ajan kanssa tottuu, kun tarpeeksi vain ajaa autollaan.

Sähkö tekee tuloaan jo hyötyajoneuvoihinkin, mutta koeajopäivänä tuli juteltua autoalalla toimivien eri ihmisten kanssa, että sähkö ei ole käyttövoimana aina kaikille se paras vaihtoehto. Jos esimerkiksi vetää paljon perävaunua eri paikkoihin, on oikeastaan hankalaa keksiä dieselille korvaajaa. Yksi tämmöinen käyttäjäryhmä ovat he, jotka vetävät paljon hevostraileria. Siksi edelleen diesel on vaihtoehto hyötyajoneuvojen rintamalla. Olisi mukavaa, jos tämä ymmärrettäisiin EU:n tasolla nyt, kun sitä liikenteen sähköistämistä ollaan pakkoajamassa eteenpäin vaikka sitten väkisin.

On hyvä muistaa, että polttomoottori ei ole paha, vaan se mitä polttomoottorissa poltetaan. Ja nykyiset polttomoottoriautot ovat jo päästöiltään ja kulutukseltaan puhtaita ja pihejä.

Koska trailerihommat tuli mainituksi, on suurimmat sallitut vetopainot tietysti oleellinen tieto – kun vaihteistona on automaatti, perävaunun sallittu maksimipaino on 1700 kiloa. Manuaalivaihteiselle autolle suurin sallittu vetopaino on 2500 kiloa. Tämä varmasti täyttää suurimman osan perustarpeet varsin kohtuudella.

Koeajo – Mitkä fiilikset?

Uusi Nissan Primastar 2022 / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalla hyvä perusmeininki – liikaa digitaalisuutta ei ole.

Auto lähtee käyntiin napista, käsijarru on vielä vanhan koulukunnan tyyliin kahvamallia. Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta, mikä on hyvä siksi, että Primastar on tehty työkäyttöön. Istuimen sähkösäätöjen puuttuessa on yksi rikkoutuva osa vähemmän. Ajoasento löytyy 170 -senttiselle koeajokuskille kohdilleen, eikä valittaa voi. Hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää.

Taajamassa meno on varsin leppoisaa, eikä valittaa voi. Vaihteisto vaihtaa toimivan oloisesti, ja ohjaustuntuma on toimiva. Itse tykkään pakettiautoissa siitä, että niissä istutaan korkeammalla kuin tavallisessa henkilöautossa – se helpottaa ennakointia.

Uusi Nissan Primastar 2022 / kuvat Mikko Kilkki
Peruutuskameran kuva on selkeä, lisäksi tutkat löytyy.

Myös moottoritiellä poikkesin. On kerrassaan kiva nähdä, kuinka pakettiautot ovat nykyään lähempänä henkilöautojatyökonemaisuus on nykymallistossa selvästi vähenemään päin.

Nykyaikainen pakettiauto on ajettavuudeltaan jo niin mukava ilmestys, että perjaatteessa se voisi olla jopa ainoa käyttöauto, jos vain vastaa autontarvetta. Nissan Primastar ei varsinkaan uudistuessaan ole tästä mikään poikkeus. Muistikuvani mukaan Nissanin ainoa epämukava tämän vuosituhannen paku oli pieni NV200, mutta onneksi aika on siitäkin ajanut jo ohitse.

Lopputulema – Tarpeeseen hyvä ja toimiva

Uusi Nissan Primastar 2022 / kuvat Mikko Kilkki

Jos haluat verrata blogistani muita saman kokoluokan pakuja, laita klikaten vaikkapa: Ford Transit Custom, Fiat Talento

Nissan Primastarin hinnat ovat alkaen 37 013 euroa, ja kyseinen hinta koskee nimenomaan pakuversiota. Mallivalikoimaan kuuluu niin pikubussia kuin pakettiautoa, joten eri kuljetustarpeisiin on saatavissa omat versionsa.

Mutta miksi sitten Primastar piti kaivaa nimenä takaisin? En oikeastaan edes tiedä, varmaan kyseessä on jokin markkinointikikka, kun halutaan tehdä pesäeroa vanhaan, ja korostaa sitä kuinka hyvä tämä uusi on. Primastar ansaitsee ehdottomasti maininnan järkevästi muotoillun tavaratilan ansiosta – auton lastaamiseen ei tarvita insinööritutkintoa.

Uusi Nissan Primastar 2022 / kuvat Mikko Kilkki

Auton lainasi: Käyttöauto Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki