Uusi BMW 330e Plug-in Hybrid – sähköllä jopa 60 km

BMW 330e
Uusi BMW 330e -plugin-hybridi kiihtyy nollasta sataa 6,0 sekunnissa. Kuva: BMW

BMW:n ikonisen 3-sarjan täysin uusi mallisukupolvi nähtiin hiljattain paitsi Pariisin autonäyttelyssä myös Suomessa Auto 2018 -tapahtumassa. Kolmos-sedanin yksi mielenkiintoisimmista mallivaihtoehdoista on jo verotuksellisistakin syistä BMW 330e -mallimerkintäinen pistokkeesta ladattava plugin-hybridi.

Uuden sukupolven BMW 330e mahdollistaa jopa 60 kilometrin ajon täysin sähköllä. Auton ajoakun kapasiteetti on 12 kWh, ja se on sijoitettu takapenkin alle sekä polttoainetankin lähelle taka-akselille, jolloin se ei vaadi juurikaan tilaa takakontin puolelta. Matkatavaroille BMW 330e -mallissa on tilaa 375 litraa ja takapenkit on mahdollista kaataa 40:20:40 -suhteessa.

BMW 330e XtraBoostilla

Uuden kolmossarjan pistokehybridin menopuolesta vastaa aiempaa tehokkaampi moottoriduo. Nyt voiman tuottavat kaksilitrainen TwinPower Turbo -bensiinimoottori (135 kW/ 184 hv) ja sähkömoottori (50 kW / 68 hv), jotka pystyvät tuottamaan 185 kW:n (252 hv) jatkuvan yhteistehon. Vääntöä parivaljakko tuottaa 420 Nm. Jotta menosta tulisi vielä pykälää hauskempaa, uuteen 330e:hen on sisällytetty myös XtraBoost-toiminto, jolla sähkömoottorista saadaan hetkellisesti revittyä vielä 30 kilowattia eli 41 hevosvoimaa lisätehoa. Perhekäyttöön tarkoitettu keskikokoinen sedan kiihtyykin nollasta sataan ilahduttavan ripeästi tasan kuudessa sekunnissa.

BMW 330e:n sähköisen ajon maksiminopeuksia on niitäkin nostettu tehokkaamman voimalinjan myötä niin, että hybrid-ajotilassa pelkällä sähköllä voi ajaa 110 km/h (30 km/h enemmän kuin edellismallissa) ja täyssähköisessä electric-ajotilassa 140 km/h (+ 20 km/h).

Yhdistettyä polttoaineenkulutusta sekä hiilidioksidipäästöjä on onnistuttu tiputtamaan kymmenellä prosentilla aiempaan 330e:hen verrattuna. Bensiiniä kuluu nyt WLTP-normin mukaisesti 1,7 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt oikeuttavat 39 grammalla kilometriä kohden esimerkiksi Länsiväylän vähäpäästöisten autojen kaistalle sekä 50 prosentin alennukseen Helsingin kantakaupungin pysäköintihinnoista.

Lisävarusteiden puolesta lähes koko 3-sarjan varustevalikoiman kerrotaan olevan valittavissa myös hybridimalliin. Perusvarustetasoja BMW 330e -malliin on tarjolla Business, Business Sport, Business Luxury sekä Business M Sport. Auton vakiovarusteluun kuuluu muun muassa sisätilojen esilämmitys ja ilmastointi BMW Connect -matkapuhelinsovelluksen kautta. Lisävarusteena kolmos-hybridiin on tarjolla niin adaptiivinen M Sport alusta sekä M Sport -jarrut kuin kuljettajaa avustavista järjestelmistä esimerkiksi peruutusavustin, pysäköintiavustin ja kaistallapysymisavustin.

Lue edellisen mallisukupolven BMW 330e:n koeajo.

Uuden BMW 3-sarjan moottorivalikoimaan kuuluvat plugin-hybridin lisäksi seuraavat vaihtoehdot:

BMW 330i
190 kW/258 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 6,1–5,8 l/100 km
CO2-päästöt*: 139–132 g/km

BMW 320d
140 kW/190 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 4,7–4,4 l/100 km
CO2-päästöt*: 122–115 g/km

BMW 320d xDrive
140 kW/190 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 4,8–4,5 l/100 km
CO2-päästöt*: 125–118 g/km