Uusi tuttavuus: autotapahtumat

Autotapahtumat

Olen saanut tänä kesänä olla “sijaisvanhempi” kahdelle klassikolle: Porsche 356B ja Jaguar E-type. Nämä vuoden 1962 klassikot olivat molemmat seisseet pitkään vähällä ajolla ja huoltojen jälkeen katsastettiin viime ja tänä vuonna takaisin liikennekäyttöön. Olemme saaneet ilon käydä ajeluttamassa niitä. Samalla on herännyt into kohdata muita autoistaan innostuneita ja autoharrastuksen uusi ulottuvuus: autotapahtumat.

13x Jaguar E-type, Café Classic Garage

Viime kesänä, hakiessamme Porsche 356:tta säilöstä, törmäsimme Snppertunan tietämillä kylttiin, jossa luki “Café Classic Garage”. Into urkeni niin kovaa, että kävimme heti kahvilla. Tämän Snappertunalaisen huvilan pihasta löytyi jokunen klassikko, yksi niistä avomallinen Jaguar E-type. Lupasimme lähtiessä kyläillä tänä kesänä uudestaan ja pistimme kesäkahvion Facebook-sivun seurantaan.

Autotapahtumat Autotapahtumat

Kesän 2018 koittaessa silmiin osui samaisessa kahviossa järjestettävä Jaguar E-type -kokoontuminen. Sinnehän oli päästävä ja tämä olikin meille kesän ensimmäinen autotapahtuma. Aikataulullisesti homma ei mennyt ihan putkeen ja saavuimme paikalle ehtimättä huuhdella autoa ja kauneuskilpailu missaten. Nämä eivät onneksi olleet suuria menetyksiä. Oli ylipäätään huikeaa, että paikan päälle saatiin 13 E-type -yksilöä vuosien varrelta. Saimme kuulla myös kauneuskilpailun voittajan, joka meni ansaittuun osoitteeseen. Lisäksi ehdimme mukaan oleellisimpaan, letka-ajoon, joka vei aina Fiskariin asti.

Fiskarissa, joukon hieman harvennuttua, pääsimmekin keskustelemaan ajan kanssa muutaman jäljelle jääneen omistajan kanssa. Oli mielenkiintoista kuulla tarinoita autojen takana, kuinka kukin Suomeen on päätynyt ja mitä kaikkea autoille on tehty. Tuli myös todettua, että hammasharja täytyy ottaa joku kaunis päivä käteen, mikäli aiomme E-typen vanteet joskus puhtaaksi saada.

Autotapahtumat Autotapahtumat Autotapahtumat Autotapahtumat

Bella Italiana, Mustialan kartano

Tätä nykyä italialaisen omistajana oli selvää, että täytyi myös käydä katsastamassa kaikenkarvaisten italialaisten kokoontuminen Mustialan kartanossa. Bella Italiana kokosi Mustialan kartanon pihapiiriin niin Fiatit, Abarthit, Lanciat, Alfat, Ferrarit kuin ehkä vielä joitain muitakin.

Näin massiiviseen tapahtumaan katselijan roolissa osallistuvana ei toki kokenut samanlaista yhteisöllisyyttä kuin pienempiin tapahtumiin itse osallistuessa. Autojen valokuvaamisesta pitävänä oli kuitenkin mielenkiintoinen kokemus päästä näkemään näin iso kattaus autoja eri merkeiltä ja aikakausilta. Tapahtuma ehdottomasti lisäsi omaa mallitutemustani ja ylipäätään autojen muotoilun historian hahmottamista. Nykyään kadulla vastaan tulevan auton osaa paremmin sijoittaa oikeaan ikähaarukkaan.

Autotapahtumat Autotapahtumat Autotapahtumat Autotapahtumat

Syyskuun Cruising Night, Helsinki

Veikkaanpa, että yksi eniten autoja vetävä tapahtuma on Helsingin Cruising Night. Tämä järjestetään joka kuukauden ensimmäinen perjantai kun säät sallivat. Tapahtuma on virallisen epävirallinen ja kokoontumispaikkojen ytimenä toimii Kauppatori, mutta autoja kerääntyy myös paljon muuallekin. Tuntui, että Kauppatori oli enimmäkseen Jenkkiautojen reviiriä ja näin muistelen myös vuodelta 2015, jolloin ensimmäisen kerran kävin valokuvaamassa autoja Cruising Nightissa.

Olen ahkerasti nukkunut jokaisen kesän Cruising Nightin ohi. Aina jälkikäteen autoihmisten Instagram Storyja katsellessa asian tajuaa. Elokuussa keskustelin THE-911:n omistajan kanssa ja sain tietää myös, että 9xx Garage järjestää ennen Cruising Night -kokoontumista Porscheille oman kokoontumisen. Sinne ei vielä syyskuussa ehditty, mutta päätimme silti ottaa illan suussa 356B:n alle ja suunnata Helsinkiin. Vakioreittiä Kaivarin rantaa ajeltuamme ohitimme Olympiaterminaalin ja yhtäkkiä huomasimme pitkän rivin Porscheja parkkiksella, taidettiin meitä jopa viittoa sinne. Kuinka ollakaan, meitä viitottiin kahden 356:n vieressä olleeseen tyhjään ruutuun – kuin meille varattuun.

Autotapahtumat Autotapahtumat

Hyvä kun autosta pääsi edes nousemaan ennen kuin toisten autojen omistajat löivät kättä eteen ja halusivat kuulla alla olleen 356:n tarinan. Oli nimittäin silkkaa sattumaa, että satuimme kaikki paikalle samalla kertaa. Meidän lisäksi yksi omistajista oli ensimmäistä kertaa paikan päällä ja toinen ensimmäistä kertaa viiteentoista vuoteen. Intoa lisäsi se, että yleensä muut saman mallisten klassikkojen omistajat tietävät suunnilleen kaikki liikenteessä olevat sisarukset, mutta ajamamme yksilö on vuosien jälkeen putkahtanut kuin tyhjästä teille.

Meillä kävi ehdottomasti tuuri, sillä paikalla oli 356:n yksityiskohdat hyvin tuntevia omistajia ja opimme autosta paljon uutta. Turvavyöthän autoon asennettiin viimevuotisen huollon yhteydessä, sillä ne hillitsevät sentään autosta ulos lentämisen. Sittemmin harkinnassa on ollut myös pääntukien asennus, mutta patinoituneen alkuperäissisutuksen sisältävässä autossa se ehdottomasti ei kuulemma kannata, vaikka kuuluukin optiona olleisiin alkuperäisvarusteisiin.

Autotapahtumat

On ollut ilo päästä ahrjoittelemaan klassikoilla ajoa, tutustumaan muihin autoihmisiin ja oppimaan lisää autojen historiasta.  Meillä Porschen laatikko ei ole ilmeisesti ihan synkassa, eikä jaguarin laatikko taida ylipäätään olla synkronoitu, joten ajamisessa on omat kommervenkkinsä. Edellä mainittu, 60-luvun jarrut ja neliloviset laatikot lisäävät myös ennakoinnin tarvetta liikenteessä. Itse tapahtumien näkökulmasta varsinkin tämä viimeinen kokemus on kasvattanut intoa ensi kesää ajatellen roimasti. Tavoitteena on ensinnäkin päästä osallistumaan tänä vuonna väliin jääneeseen, Tallinnassa järjestettävään Porsche Classic Tähesõit-tapahtumaan. Lisäksi täytynee yrittää muistaa ulkoiluttaa autoja useammalla Cruising Nightilla. Eikä tässä tietenkään ole tämänkään vuoden osalta tapahtumat ohi, kovasti kuulin uhoa että viime vuonna Porschet olivat kokoontuneet vielä marraskuun ensimmäisenä perjantaina, lisäksi tulossa on myös Auto 2018, sekä Viron vastaavat messut, mikäli sinne asti suinkin ehditään.

P.S. Kyllä, meidän kotitaloudessamme klassikkoja ajan minä. 😉