Uutta ja hienoa – Koeajossa Volkswagen Multivan

Volkswagen Multivan / kuvat Mikko Kilkki

Volkswagenin uusi Multivan oli jotakin, mitä olin hyvän tovin jo odottanut tulevaksi. Auto kiinnosti, koska nyt uusi malli teki selkeää pesäeroa tavarajuhta Transporteriin. Myös vanhempi Multivan on blogissani nähty, mutta ainoa yhteinen tekijä uudella ja vanhalla on enää nimi ja kokoluokka. Kaikki muu on ajateltu enemmän tai vähemmän uudelleen. Nykyään Multivan on eriytetty selkeästi omaksi mallikseen.

Multivan on Volkswagenin määritelmän mukaan iso tila-auto. Samaan tapaan kuin Mercedeksellä on vaikkapa EQV.

Jos uuden Multivanin haluaisi tiivistää jotenkin, on se miellyttävä, hiljainen ja henkilöautomainen. Hinta on toki edelleen kallis, mutta autoveron osuus on päästöjen takia painettu todella alas – vain noin 2500 euroon. Kaikkineen näillä varusteilla auto maksaa 73 689 euroa, kun uusi vastaava lähtee ilman lisävarusteita matkaan 66 676 eurolla.

Minkälainen on uusi Multivan? Mitä noin isoon hintaan saa?

Volkswagen Multivan / kuvat Mikko Kilkki
Istumajärjestys on muutettavissa. Autoliikkeen esittelyauto oli 7 -paikkainen. Takimmiasen penkkirivin voi tarvittaessa poistaa, ja takimmaien penkkirivin keskipenkin voi siirtää kolmanneksi istuimeksi näiden kahden istuimen väliin.

Varustepakettina on Life Business, ja lisävarusteeksi on rastitettu esimerkiksi lasikatto. Suomeen tuotavat uudet Multivanit on aina hybridejä, vaikka bensa- ja dieselversiot on saatavissa Volkswagenin kotimaassa Saksassa. Suomeen tuotavat autot on vielä toistaiseksi etuvetoisia, mutta tulevaisuudessa on lupailtu nelivetohybridiä tulevaksi.

Volkswagen Multivan / kuvat Mikko Kilkki
Seitsenpaikkaisena tavaratilaa ei liiaksi jää ainakaan lomamatkoja ajatellen. Tämä saattaa kuitenkin sopia taksiyrittäjälle näinkin.

Syy pelkälle hybridiversiolle on selvä – Suomen autoveroasiat. Siksi myyjän kanssa keskustelimme, että pelkkä polttomoottoriversio voi olla mahdollista ostaa Suomestakin, jos joku sellaista haluamalla haluaa. Mutta tuolloin verot nousevat niin poskettomiksi, ettei autoja kannata aktiivisesti kenellekkään tarjota. Trendi on vahvasti kallellaan liikenteen sähköistymisen suuntaan. Multivan on myös Volkswagenin hyötyajoneuvojen ensimmäinen hybridimalli.

Oma arvioni on se, että pelkän polttomoottoriversion tulee Multivanista hankkimaan vain jokin yksittäinen raharikas, joka osaa itse kysyä ostomahdollisuutta. Tämä nähtiin jo henkilöautomalli Arteonin kohdalla, josta hybridin lisäksi tuodaan myös bensaversiota Suomeen. Bensaversioiden rekisteröintimäärät Arteonin kohdalla on laskettavissa yhden käden sormilla.

Volkswagen Multivan / kuvat Mikko Kilkki
Perusmeininki on aina perusmeininki.

Konehuoneessa mylvii 1,4 litrainen bensapata. Kaikkineen tehoja löytyy bensan ja sähkön kanssa 218 hevosvoimaa. Auton pohjalevy on lainattu henkilöautomallistosta, ja hallintalaitteet on pitkälti samat, mitä on nähty esimerkiksi jo Volkswagen Golfissa, Seat Leonissa tai Skoda Octaviassa.

Koripituuksia Multivaniin on tarjolla kaksi, akseliväli on molemmissa aina sama. Nyt koeajettu auto on näistä lyhyempi. Pidemmässä tavaratilaa olisi noin 20 senttiä enemmän.

Koeajo – Mitkä fiilikset?

Volkswagen Multivan / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan työtila on pitkälti henkilöautomainen.

Jos on uusilla Volkswageneilla ajanut, niin mitään kulttuurishokkia ei kuljettajan paikalla tule. Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta kohdilleen 170 -senttiselle koeajokuskille. Hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää. Digitaalisia ominaisuuksia on paljon, mutta pienen totuttelun jälkeen niihinkin tottuu. Asioita helpottaa se, että ominaisuudet löytyvät selkeiden kuvakkeiden takaa.

Kuljettajalla on omalla paikallaan varsin miellyttävät oltavat, esimerkiksi taksinkuljettaja viihtyy ratin takana päivänsä mieluisasti.

Volkswagen Multivan / kuvat Mikko Kilkki
Liukuovet löytyvät auton molemmilta puolilta. Hinnakkaammissa versioissa ne aukeavat sähkön saattamana, kun näin ei edukkaammissa versioissa ole.

Taajamassa Multivanin eteneminen on varsin mukavuuspainotteista. Edeltäjään verrattuna muutos on huomattava, eikä uutta ja vanhaa autoa voi verrata toisiinsa mitenkään. Myös moottoritiellä meno toimii, mutta itse kuitenkin kaipaisin vielä nelivetoa lisukkeeksi. Arvioiden mukaan nelivetoa ei ole ainakaan tämän vuoden puolella tulossa, joten odottaa saa vuoteen 2023 tai 2024.

Vaikka Transporter on ollut bussiversiona saatavilla iät ja ajat, on Multivan tästä oleellisesti mukavampi. Jos taksitolpalla näkisin perätysten tai rinnakkain Multivanin ja Transporterin, on selvää, että mieluummin haluan mukavuuden takia Multivanin kyytiin. Siitä olisin valmis maksamaan silloin, kun sellainen on tarjolla.

Lopputulema – Tämähän rockaa!

Volkswagen Multivan / kuvat Mikko Kilkki
Ulkomuodoiltaan Multivan näyttää nykyaikaiselta.

Kaukana on ajat, jolloin Volkswagenin pakumallistossa T3 -korimalli oli uusinta uutta. Nykyisen Transporterin ja Multivanin kohdalla mennään jo verionumerossa 6.1.

Vanhoissa Volkswagenin hyötyajoneuvoissa kannattelee lähinnä enää retro ja nostalgia, kun malliston uutuudet ovat parhaimmillaan huomattavan mukavia ja miellyttäviä. Uusi Multivan osoittaa, että Volkswagen osaa tehdä supermiellyttäviä autoja niille, joilla on pankkitilillä tarpeeksi massia ostaa auto.

Volkswagen Multivan / kuvat Mikko Kilkki
Jos seitsenpaikkaisuus on ominaisuutena turha, saa penkkejä ostettaessa matkaan vähemmänkin.

Auton suurin miinus liittyy kantamaan pelkällä sähköllä. Vielä toistaiseksi valmistaja lupailee pelkällä sähköllä vain 50 kilometrin kantamaa, mikä käytännössä talvella tarkoittaa noin 30 kilometriä. Tämä varmasti aikanaan tulee paranemaan, kunhan tekniikka vielä kehittyy. Kolikolla on kuitenkin kääntöpuoli myös nyt, kun päästöt on saatu painettua todella alas, eli alle 50 grammaan kilometriltä.

Keväällä tai kesällä kiinnostaisi myös suorittaa Multivanilla koeajo, jotta saa kunnolla todennettua auton ominaisuudet, ja verrattua talvikelin koeajoon.

Volkswagen Multivan / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton lainasi: Jyväskylän Autotrvike / www.jklauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki