Vaihdokkiarvio: BMW M6 E64

BMW M6 Cabrio, V10, katto ylhäällä

Ainakaan omalla kohdallani, kevät ei tule ilman avoautoa. Eikä varsinkaan kesä. Suuntana oli Laukaalainen GTI Car Center, jossa minua odotti jotain todella miehekästä. Kyseessä on BMW M6, V10 koneinen ja kangaskattoinen avo! Teholukemat autossa on samat, kuin jo aiemmin ajamassani M5:ssa, vuosimalli on tässä vain vuotta tuoreempi, 2007. E63 / E64 korimalli julkaistiin vuonna 2003, ja seuraaja F12 / F13 vuonna 2011. Katsotaan, mihinkä tästä ajoon lähteneestä E64 -avosta oikein on.

Auto, ominaisuudet, ajaminen?
Kyseessä on BMW 6 -sarjan räyhäkkäin menopeli, varsin hulppeilla varusteilla. Autoon sisälle mennessä huomio kiinnittyy raamittomiin ikkunoihin, kokonahkapenkkeihin, sekä muutenkin varsin Bemarimaiseen ilmeeseen. Penkit on mukavia istua. Sekventiaalivaihteisto on sama 7-pykäläinen, mikä nähtiinkin jo M5:n kohdalla. Se mikä M5:een verrattuna ajettavuudessa pistää silmään, on mehukkaammat äänet. Penkki sekä ratti säätyvät sähkötoimisesti, ja säätövaraa on siten, miten kuljettaja vain keksii haluta. Sähkösäätöihin sisältyy myös muisti, joka autoa startatessa säätää penkin ja ratin toivottuihin säätöihin. Alustatuntuma on ajettaessa urheiluautomaisen kova, mutta auton luonne huomioiden se on asiana vain hyvä. Teholukemaksi luvataan 507hv, mikäli ratissa oleva Power-Button (-> M-nappi) on kytketty päälle. Perustilassa auto on tehoiltaan 400hv, samoin kuin M5. On syytä muistaa, että Power-Button kytkee samalla myös luistoneston pois. Tämä ratissa sijaitseva Power-Button tuli tutuksi jo M5:sen koajoraportista, enkä tälläkään kertaa katsonut tarpeelliseksi testata autoa täysillä tehoilla, sillä 400hv riittää saamaan vakuuttuneeksi auton ominaisuuksista. Tai jos ei riitä, ei siihen ole silloin tarvettakaan. Vanteilla on kokoa 21 -tuumaa.

BMW M6 Cabrio, V10

 Moottoritiellä ajettaessa auto kyllä lähtee, sekä istuu tiessä kuin tauti. Kiihtyvyydeksi luvataan tehtaan toimesta sama kuin M5:sessa – 4,6 sekuntia nollasta satkuun. En tiedä, mutta oletan, että kyseinen lukema on ilman Power-Buttonia. Näkyvyys autosta ulos on hyvällä tolalla, jotenka ajaminen on sen puolesta helppoa. Kaupungissa kävin pienen lenkin piipahtamassa, ja kyllähän tällä autolla kelpaa ihmisten ilmoilla näyttäytymässä käydä ;). Todellakin, vaikka katto olisi ylhäällä, tuntuu ainakin itsestä sille, että monet päät kääntyvät, varsinkin autoista kiinnostuneiden osalta..

BMW M6 Cabrio, V10

Auton alkuperäinen ostaja on tilannut auton ilman taakse tulevaa mallimerkintää, jotenka harjaantumattoman voi olla vaikea tunnistaa autoa tehohirviöksi muualta, kuin pakoputkista, ja äänistä. Auton äänet ovat jo tyhjäkäynnillä varsin vaikuttavat. Polttoaineen kulutusta en mitannut, enkä tohtinut tälläkään kertaa katsoa mistään, koska kyllähän tämä ainetta vie ja paljon. Uudempi vuonna 2011 esitelty mallihan on toki jo tuplaturbollinen V8, joka on polttoainetaloudellisempi. Tämä auto on ajettu maltillisesti, vain 79tkm. Minkäänlaisia nitinöitä ja natinoita ei ilmene, jotenka voisi vähintään tehdä oletuksen, että paketti on kunnossa. Tottakai jokainen automies haluaa kerran eläessään omistaa tehokkaan avoauton ;). Päällisin puolin katseltuna kangaskatto vaikutti olevan ehjä. Jos ehjyydestä haluaa päästä avoautoa ostaessa absoluuttiseen varmuuteen, voisi käyttää auton vaikkapa koeajon yhteydessä pesussa. Myös vaihteet vaihtuivat toimivan oloisesti, niin rattivaihteista, vaihdekepistä, kuin myös automaattisestikkin. Koeajoauto on takavetoinen, jotenka jokainen tehkööt itse johtopäätöksensä, minkälaiseen käyttöön näkee tämän auton parhaaksi.

Kokonaisuutena ajatellen M6 on hieno auto ajaa. Ikävänä haittapuolena tosin on se, että korttinsa tällä helposti menettää, mikäli on varomaton kaasujalan kanssa. Koeajon jälkeen voisin kiteyttää tuntoni siihen, että olen liekeissä!

6-sarjan historiasta vielä senverran, että virallisesti tämä E63 / E64 -korimalli on toinen malliversio, mitä on myyty 6-sarjan nimellä. Ensimmäinen malliversio oli E24 -korimalli vuosina 1976 – 1989. Nykyisin myytävä F12 / F13 on siis järjestyksessään kolmas malliversio, mitä 6-sarjan nimellä on myyty!

Tuomio
Hintaa tällä lystillä on 69 990e. On syytä muistaa, että halvemmalla myytävät E64 -koppaiset avot ovat myös enemmän ajettuja. Autotarjontaa tarkistettaessa (28.5.2015) hintataso ei välttämättä tämän auton kohdalla ole halvin, mutta vastineeksi rahalle saa toimivan ja kunnossa olevan auton. Tietenkin Coupen (korimallin tunnus E63) voisi saada samoilla kilometreillä halvemmalla, mutta eihän se ole avoautoa haluavalle mikään vaihtoehto. Jotenka, rohkeasti vain kaupoille, rahalla siitä selviää :)..

Autoa myy: GTI Car Center (linkki myynti-ilmoitukseen)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *