Vaihdokkiarvio: Fiat Ducato Bürstner

Fiat Ducato Bürstner matkailuauto

Kevät on tulossa, sekä grillikausi ja kesälomat edessä. Tämän johdosta minun suuntani oli Jyväs-Caravan, josta koeajoon tarttui Fiat Ducato -pohjainen, sekä Bürstnerin varustelema asuntoauto. Bürstner on antanut tuotteelleen mallimerkinnäksi Argos A747-2, joka on mallisarjansa parhaiten varusteltu versio. Koejoautoksi näin syytä valita juuri Ducaton, koska se lienee Suomen asuntoautomarkkinoilla yksi yleisimpiä alustamerkkejä. Auton vuosimalli on 2012, ja hyvä tietenkin muistaa, että Fiat Ducato uudistui hiljattain. Uudesta Ducatosta itselläni ei vielä ole ajokokemusta, jotenka en rupea sen tarkemmin eroja ruotimaan uuden ja vanhan väliltä.

Fiat Ducato Bürstner matkailuauto

 Auto, ajaminen, ajomukavuus..

Heti autoon sisälle mennessä huomio kiinnittyy vaaleisiin nahkapenkkeihin. Penkit ovat kokonaan nahkaiset, sekä viimeistellyn tuntuiset, joilla on mukava istua. Koneena autossa on 3-litrainen, sekä 180hv tehoja tuottava diesel, ja vaihteiden vaihtamisesta huolehtii robottivaihteisto. Kytkinpoljinta ei ole, mikä osaltaan helpottaa auton vekslaamista haastavammissa paikoissa. Kuljettajaa helpottavia välineitä on autossa olevat navigaattori sekä peruutuskamera (Pioneer). Kolmas akseli tekee sen, että auto on vakaampi ajaa esimerkiksi moottoritiellä. Toisaalta asuntoautoissa tuulipinta-alaa on aina paljon, johon aukealla paikalla tuuli saattaa ottaa helposti kiinni. Koeajoauton kokonaispaino on 5000kg, jotenka Suomessa sen ajamiseen tarvitsee C-luokan ajokortin. Onneksi tuli sekin kortti suoritettua!

Fiat Ducato Bürstner, peruutuskamera

Peruutuskameran kuva on toisaalta selkeä, mutta ei siitäkään kaikkea näe. Peilit ovat autossa normaalia pakettiautotasoa, jotenka huolellinen kuljettaja pärjää peruuttaessa. Isompaan autoon tottuneelle ajettavuudessa ei ole sinänsä mitään yllättävää. Robottivaihteisto vaihtaa vaihteet mukavasti silloin, kun kuljettaja on itse looginen.

Fiat Ducato Bürstner matkailuauto sisältä

Hulppeat varusteet

Matkustajat kulkevat auton kyydissä herroiksi, siitä pitävät huolen esimerkiksi nahkasohva, pöytäryhmä nahkapenkeillä, sekä ilmastointi niin asuintilaan kuin ohjaamoonkin. Kylmän kelin tullessa löytyy esimerkiksi lattialämmitys! Tämä maantieristeilijä on rekisteröity 6:lle, jotenka kuljettajan lisäksi kyytiin mahtuu vielä viisi henkilöä. Matkamukavuudesta osaltaan huolehtii esimerkiksi lattialämmitys, sekä iso jääkaappi. Kun seurue on selvinnyt leirintäalueelle, niin viihtyisyydestä pitää huolen esimerkiksi oma markiisi auton oikealla puolella. Mitä tästä enää puuttuu? Autossa olevien varusteiden luetteleminen veisi varmasti viikon! Nopeasti voisi vain todeta, että auto on lastattuna yhtä omavarainen kuin Neuvostoliitto!

Fiat Ducato Bürstner matkailuauto sisältä

Hintaa tällä autolla ja näillä varusteilla on 79800e, ja ajettu vain 33tkm. Toisaalta tämän tyyppiseen autoon ei kilometrejä varmasti niin tulekkaan. Voisin kuvitella, että tämän auton ostaja tekee kerralla hieman pidempiä kesälomareissuja. Muutenkin auto tuntuu olevan jiirissään, ja on ollut yhdellä omistajalla. Ainoa mikä saattaa karkottaa ostajakuntaa pois, on ajokorttivaade, sillä BC-ajokortti on aika kallis nykyisellään suorittaa. Mutta jotain hyvääkin: Koska auto on yksityiskäytössä, ei ammattipätevyyttä tarvita! Ja jos tarkkoja ollaan, riittää ajokortiksi oikeastaan vain C1-kortti.. Senkin ajokorttiluokan loi EU, ja sillä saa ajaa max. 7500kg painavia autoja.

Lopputuomio

Fiat Ducato Bürstner

Mikäpä siinä, jos rahaa ja ajokorttia piisaa.. Hyvällä autolla on varmasti mukava tehdä kesälomamatkaa! Väitin aiemmin virheellisesti, että autossa olisi rajoitin. Mutta toisaalta, silti aina voi junnuväelle ottaa mukaan se Xbox tai Playstation – ja muutama lautapeli.. Luulenpa, että tällä asuntoautolla saisi tehtyä naapurit kateellisiksi. Enää vain kuuluukin kysymys, että mitenkä olisi? Mikäli vastauksesi on myönteinen, niin rahalla siitä selviää.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *