Vaihdokkiarvio: Ford Focus ST60

Ford Focus ST60

En osaa selittää kuinka se kävi, mutta menin liikkeeseen hieman toinen automalli mielessä. Silmiini osui kuitenkin tämä sininen, 80tkm ajettu Ford, vuosimallia 2010. Auto on mallimerkinnältään Focus ST60, ja konehuoneesta löytyy 2.5 litrainen, ja 225hv tehoja tuottava bensakone, joka tottelee mallimerkintää Duratec. Sen uskoisi piisaavan tämän kokoluokan autoon, jotenka koeajolle oli päästävä. Onhan kyseessä sentään automalli, joka kuuluu ajettavuudeltaan suosikkilistalleni. Perusmallin Focuksia olen ajanut paljonkin, mutta ST:tä tai RS:ää en tätä ennen kertaakaan.

Ford Focus ST60 sisältä

Urheilullisuus näkyy ja tuntuu

Jo auton sisälle katsoessa aistii, että kyse ei ole aivan perusmallista. Penkit on valmistanut Recaro, ja ne ovat kuppimalliset. Kojelaudasta löytyy hiilikuitujäljitelmää, on ahtopainemittari turbolle, sekä vaihdekepin liikkeet ovat lyhyet ja jämäkät. Penkin säädöt ovat manuaalisia, ja kokoiselleni kuljettajalle ajoasento löytyy helposti. Penkissä on mukavasti sivuttaistukea, kuten kuppipenkiltä odottaa saattaakin. Ratin säädöissä on varaa, niin pystysuunnassa kuin etäisyyteenkin. Auton käynnistys on avaimeton, ja käynnistäminen tapahtuukin vaihdekepin vieressä olevasta napista. Käynnistämisen jälkeen korville tulee runsain mitoin sulosäveliä. Ehdotonta plussaa on annettava siitä, että itse todellakin yllätyin äänimaailmasta, se on kaikin puolin todella vakuuttavaa! Mitähän mahtaa sitten Focus RS tarjoilla, jos pykälää miedompi ST on jo lähes ukkosenjumala..

Ford Focus ST60, keskikonsoli

Plussaa on annettava myös äänentoistosta, joka sekin vaikutti olevan koeajoautossa mallillaan. Tarjolla olevat varusteet tuntuvat olevan muutenkin kohdillaan, alkaen ilmastointiautomatiikasta, navigointijärjestelmästä ja lämmitettävästä tuulilasista. Kuka haluaa enää raapata itse autonsa laseja talvella?

Ajettavuus

Ajettavuus on kaikinpuolin kohdillaan. Auto istuu tiessä kuin kulkutauti, ja ohjaustuntuma on hyvällä tolalla. Ratti on muotoiltu omaan käteeni sopivaksi. Auton luonteesta aistii, että se kerjää painamaan lisää ja lisää kaasua – hitaasti maleksiminen toisten perässä tuntuu vähintäänkin rikolliselta. Kierroslukumittarin käydessä noin 3000 rundissa, sisälle ohjaamoon kuuluvat äänet alkavat jo olla ihan mukavat. Kierrosten noustessa aina 4000 – 5000 hujakoille tuntuu aivan siltä, kuin henkivallat olisivat päässeet vapauteen. Sitten se onkin sen jälkeen menoa.

Ford Focus ST60, vaihdekeppi

Vaihteistona autossa on 6-vaihteinen manuaali, eikä niiden saamisessa pesään ole minkäänlaisia ongelmia. Kytkintuntuma on looginen ja helppo. Hallintalaitteet ovat yleensäkin helposti löydettävissä ja käytettävissä – yhtä loogisesti tässä, kuin perusmallissakin.

Ford Focus ST60, takaa

Loppuarvio

Focus ei pettänyt tälläkään kertaa odotuksia, kyseessä on kaikin puolin balanssissa oleva kokonaisuus. Autossa on mielestäni niin ulkonäköä, kuin ominaisuuksiakin. Varsinkin perusversiona Focus sopii mielestäni hieman kaikenlaisille kuljettajille – oli sitten kokeneempi, tai kokemattomampi. Mutta jos haluaa hieman nuorekkaamman ja räyhähenkisemmän auton, on ehdottomasti ostettava ST tai RS. Samanlaista räyhähenkisyyttähän ei ole perusmallin Focuksessa. Auto oli myynnissä Jyväskylässä, ja hintaa lystille oli 21800e. Nopea vilkaisu vastaaviin muihin vaihtoautoihin tuotti tuloksen, että hintakin vaikutti olevan ihan kohdillaan – linjassa muun hintatason kanssa.

Myyjäliike: Kamux / Jyväskylä

4 Comments

  • Ville Talvenheimo says:

    Itselläni on ollut tällainen ST60 nelisen vuotta. Suorituskyky ja 5-sylinterisen moottorin äänimaailma kohdallaan jo vakiona ja voimaa saa lisättyä tarvittaessa melkoisesti (mm. alkuperäisen tehdastakuun säilyttävällä Mountune MP260 -kitillä 260hv / 400Nm). Ajettavuus erinomaista luokkaa eikä vetelyä juuri esiinny vaikka ei FRS:n RevoKnuckle -eturipustusta löydykään. Suosittelen!

    • Mikko Kilkki says:

      Varmasti näin on! Itseäni harmittaa se, että oma koeajoni oli hieman nopean puoleinen, jotenka ihan täydellistä käsitystä autosta ei kerennyt saamaan. Sen käsityksen kuitenkin, että auto on todella mukava!

    • Mp says:

      Jep, Volvon kone

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *