Vaihdokkiarvio – Koeajossa Jeep Renegade 1.4 FWD

Jeep Renegade Longitude / kuvat Mikko Kilkki

Jokin siinä vain on – tämä pirteän värinen, vähän ajettu vaihtoauto kiinnitti huomioni. Vuosimalli 2015, ja mittarissa vain 17tkm! Elikkä hyvä jos edes sisäänajo suoritettuna.. Sitten vain sopimaan koeajosta, ja elämäni ensimmäinen Jeep -ajeluni alkakoon! Koeajoauto on 6-pykäläisellä manuaaliaskilla, ja Fiatin 1.4 -litraisella bensakoneella. Oikeastaan koko auto on sukua Fiat 500X:lle, syystä että Fiat omistaa Jeepin. Jeep on tuonut autoon lisukkeena nelivedon, sekä hieman muita maastohärpäkkeitä. Yleiseen käytännöllisyyteen vaikuttavalta varustelistalta mainittakoon manuaalinen ilmastointi, sekä vetokoukku. Tämän Renegaden varustetaso on Longitude, muiden varustetasojen ollessa esimerkiksi Limited ja Trailhawk. Mielenkiintoinen ajatus on se, että tässä on käsillä Italiassa valmistettu Jenkkiauto! Jeep on alkujaan Jenkkimerkki, mutta erinäisten vaiheiden kautta on aloitettu Italialaisten jenkkien valmistus Renegaden osalta. Esimerkiksi Jeep Cherokeen valmistuksen tapahtuen edelleen Jenkeissä. Noh, eihän Suomeen tuotavassa mallistossa muita malleja enää olekkaan, kuin Renegade ja Cherokee!

Jeep Renegade – Millainen auto?

Jeep Renegade Longitude / kuvat Mikko Kilkki

Koeajettu Jeep Renegade saatiin markkinoille vuonna 2015, jotenka koeajoauto edustaa aivan niitä ensimmäisiä Renegadeja. Mallin valmistus tapahtuu samalla tehtaalla Fiat 500X:n kanssa, mikä lienee antaa selityksen Italiassa tapahtuvalle valmistukselle. Moottorivaihtoehtoja Renegadeen on tarjolla neljän kappaleen verran, 2 -bensakonetta, ja 2 -dieselkonetta. Malliston parhaimmistoa edustaa 170hv dieselkone huikean 9-pykäläisen automaattiaskin kanssa. Fiat -sukuiseksi auton tunnistaa, no mistäpäs muustakaan kuin ratista! Fiateilla aiemmin ajaneena asiaan kiinnittää kyllä huomion. Nelivetomallin lisäksi Renegadesta on tarjolla myös etuvetomalli, mikäli budjetti ei riitä nelivetoiseen. Tavaratilan koko on Renegadessa lähtökohtaisesti 351 -litraa, silloin kun takapenkit on ylhäällä. Takapenkit alas taitettuna tavaratilan koko kasvaa 1297 -litraan. Selkänojan voi taittaa kolmessa osassa, mutta se onnistuu vasta paremmissa varustetasoissa – ei halvimmissa. Renegade on Suomeen tuotavista Jeepeistä se pienimmäisin, isompien maahantuotavien mallien ollessa Cherokee ja Grand Cherokee.

Koeajo

Jeep Renegade Longitude / kuvat Mikko Kilkki

Penkin ja ratin säädöt hoituu manuaalisti. Säätövaraa on ratissakin riittävästi. Kun hyvä ajoasento on saavutettu, niin auto käyntiin ja menoksi. Manuaalivaihteisto on selkeä käyttää, vaihteet menee pesään helposti. Myöskin kytkintuntuma on looginen. Kangaspenkit on fiksun oloiset istua, ja takapenkkitilaakin näyttäisi olevan. Autosta näkee ulos selkeästi, ja on helpohko pyöriteltävä myös parkkihallissa. Valmistajan lupaamat kulutuslukemat ovat kerrassaan fiksua luettavaa – joskaan muutaman tunnin koeajolenkillä ja kaupunkipyörittelyssä en niitä kunnolla päässyt mittailemaan. Jotenka niiden todentaminen sitten sai jäädä. Maantiekulutus on valmistajan mukaan vain 5,1 -litraa satkulle, kun taas kaupunkikulutus 7,6 -litraa sataselle. Yhdistetty kulutus on valmistajan mukaan tasan 6 -litraa sataselle.

Jeep Renegade Longitude / kuvat Mikko Kilkki

Motarille mentäessä tuntuma tiehen, ja muutenkin autoon oli mieluisa. Vakionopeudensäädin autosta löytyy, kuten kaikista muistakin tämän ikäisistä autoista ymmärtääkseni on tapana löytyäkkin. Eu-direktiivit kun tätä nykypäivänä vaativat. 1,4 -litrainen bensakone tuntuu ainakin yksin ajaessa sopivan tehokkaalta arkikäyttöä ajatellen. Autossa on vetokoukku, ja voisin kuvitella, että toisinaan ainakin tällä autolla vetää kaatopaikkakuorman kaatopaikalle perille. Tehojen puolesta ralliauto tämä ei ole, mutta se ei liene ole se pääasia. Pääasia on se, että arkiajot hoituvat, ja tarvittaessa ajanee myös huonommilla teillä. Siihen tämä auto on tehty, ja hyvä niin.

Lopputulema

Jeep Renegade Longitude / kuvat Mikko Kilkki

Jeep Renegade on mukavasti erilainen, mutta silti arkikäyttöön täysin sopiva käyttöauto. Itselläni silmään pisti erityisesti takavalot, millaisia en ole nähnyt missään muussa autossa! On mukavaa, että nykypäivän autoteollisuus uskaltaa ja pystyy tuoda markkinoille jotain erilaista – monesti kun tunnutaan menevän siihen, että mahdollisimman paljon pitäisi yhtenäistää eri automallien tekniikkaa, jopa ulkonäköä. Esimerkiksi pakettiautopuolella tätä sukunäköisyyttä löytyy siinämäärin, että lähinnä keulalle on vaihdettu toisen automerkin logo (vrt. Renault Trafic, Opel Vivaro ja Nissan Primastar / NV300, tai sitten Fiat Ducato, Peugeot Boxer ja Citroen Jumper).

Hintaa tällä Jeepillä on 25 500e. Kenelle sitten suosittelisin tätä? Suosittelisin tätä autoa miellyttävää, erilaista käyttöautoa kaipaavalle. Henkilölle, joka haluaa erottua käytännöllisyyden siitä kärsimättä. Ainakaan omalla kohdallani, Renegadeja ei ole tullut ainakaan liian usein vastaan. Ei ainakaan niin usein, että automalli olisi mitenkään inflaatiota kokenut. Nykyään taas Suomessakin uskaltaa ostaa Jeeppejä, uudehkojakin, kun maahantuoja löytyy. Siten myös varaosatarjontaa ja huoltoverkosto on olemassa. Hieman aikaahan Jeep, Fiat ja Alfa-Romeo olivat ilman Suomen maahantuojaa.

Valmistajan / maahantuojan sivusto: www.jeep.fi

Myyjäliike: Jyväskylän Autotarvike, Sorastajantie / www.jklautotarvike.fi

Koeajoauton speksit: Jeep Renegade Longitude, ajettu 17tkm, vuosimalli 2015, 6-vaihteinen manuaali, kunnoltaan vaikuttaa olevan siisti. Hinta 25 500e.

Katso muut Jeep Renegade -vaihtoautot Autotalli.comista, ja vertaa vaikka hintoja.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *