Vaihdokkiarvio Mercedes-Benz A150 vm2009

Mercedes-Benz A150 vuosimalli 2009 / kuvat Mikko Kilkki

Aiemmat kokemukseni Mercedeksen A-sarjasta juontavat vuonna 2012 julkaistuun W176 -korimalliin, sekä siitä tehtyyn Faceliftiin, jota valmistettiin Uudessakaupungissa. Oma Tähtikuljettaja -Mercedekseni oli A200 AMG Line, joten kyseisellä W176 -korimallilla on tullut enemmänkin taivallettua Keski-Suomen teitä. Kovasti siis kiinnosti vanhemmat A-sarjan Mercedekset, ja niinpä koeajoon valikoitui W169 -korimallin edustaja vuodelta 2009. En ymmärrä, mitenkä kymmenillä Mercedeksillä ajaneena, juuri vanhemmat A-sarjan korimallit on jääneet omalta osaltani pimentoon. Koeajomahdollisuuksia olisi kai ollut, jos vain olisin käyttänyt ne hyödykseni: Testaushistoriani aikana tämäkin korimalli on ollut koeajettavissa Mercedeksen koeajokiertueella, myös täällä Jyväskylässä. Kai olin silloin vielä nuori villi ja innokas. Halusin tehokkaan auton ajoon. Kaikenlaisia muita, ja hieman harvinaisempiakin Mercedeksiä olen kyllä ajanut. Näistä mainittakoon S500 4matic ja CLS 55 AMG, sekä A45 AMG. Nyt siis tämän koeajon ja koeajojutun myötä on asiantila korjattu sen suhteen, että olen ajanut myös tämän korimallin A-sarjalaista!

Mercedes-Benz A-sarja: Auto kaatui väistötestissä!

Mercedes-Benz A150 vuosimalli 2009 / kuvat Mikko Kilkki

Mercedes-Benzin A-sarja saatiin ensimmäistä kertaa markkinoille 1997. Se oli aikaa, jolloin W168 -korimallin muistetaan kaatuneen 60 -kilometrin tuntinopeudessa hirviväistötestissä. Auton kaatajana ei ollut aivan kuka tahansa herra, vaan autotoimittaja nimeltään Robert Collani. Niinpä Mercedeksen A-sarja sai heti tuoreeltaan negatiivista mainetta julkisuudessa. Lisää vettä myllyyn taidettiin heittää sillä, että samainen väistötesti suoritettiin onnistuneesti Trabantilla, ja vieläpä 70 -kilometrin tuntinopeudesta. Aijai. Mutta onneksi kaukana ovat noi ajat, ja 2004 saatiinkin jo korvaajamalliksi tämä kuvissakin nähty W169. Korkeahan oli myös tämä seuraajakin, mutta ainakin kaatumisongelmaan oli jo ratkaisu keksitty. Kaatumiseen syynä oli liian korkea painopiste. Tämä A-sarjan kaatuminen sai aikaan jotain positiivistakin: ajonvakautusjärjestelmät alkoivat lisääntyä tämän kaatumisen jälkeen. Turvajärjestelmiin ja turvallisuuteen on siis panostettu. Oppirahat on maksettu, ja vahingoista otettu opiksi.

Tämä koeajettu auto on 1,5 -litraisella koneella, kaksilitrainen konekkin oli tarjolla. Varustetasoja oli tarjolla kolme: Classic, Elegance ja Avantgarde. Auto oli aina etuvetoinen, ja 3- tai 5-ovinen. Etuvetoisuus oli Mercedeksellä suorastaan uutta, aiempien mallien ollessa taka- tai nelivetoisia. Nykyään Mercedeksellä on etuvetomallistossa CLA, GLA, A ja B sarjat. Sittemmin myös tiukasti takavedon nimeen vannonut BMW on joutunut seuraamaan Mercedestä, ja julkaisemaan etuvetomallinsa.

Vuonna 2012 saatiinkin sitten markkinoille korimalli W176, jota valmistettiin Uudessakaupungissa. Ulkonäöllisesti vanhasta ei jännyt jäljelle muutakuin nimi. Mukana oli uusimpaan korimalliin myös neliveto. Selkeähkö nuorennusleikkaus teki vain pelkästään hyvää mallille. Mutta nyt palataan takaisin korimalliin W169, jolla siis kävin koeajolla.

Koeajo

Mercedes-Benz A150 vuosimalli 2009 / kuvat Mikko Kilkki

Sain mahdollisuuden pitää auton itselläni yön yli, ja sen myös käytin hyödykseni. Kauaan ei mennyt, kun se tuttu Mercedeksen meininki rupesi löytymään, ja asiat muistumaan mieleen. Hallintalaitteet on sijoitettu kokoiselleni 170cm kuljettajalle pätevän oloisesti. Se missä erityisesti Mercedesmäisyys näkyy, on viiksien toimintaperjaate: Kaikki mikä vain voidaan, laitetaan vasemman puoleiseen viikseen. Muistan, kuinka alkuaikoina joskus vihasin tätä toimintatapaa, mutta olen kuitenkin ajan mittaa niin tottunut siihen, etten jaksa edes huomiota moiseen kiinnittää. Se toimii, jos siihen tottuu. Myös avainpalikka, sen tunnistaa Mercedeksen avaimeksi vaikka silmät kiinni – ei voi erehtyä, jos on riittävän monesti kyseisiä avaimia kädessään pyöritellyt.

Penkin ja ratin säädöt hoituvat manuaalisesti. Vaihteet menee pesään mukavan oloisesti, ja kytkintuntuma on looginen. Alustatuntuma tiehen on ehkä jopa hivenen kova, urheilullinen. Alustatuntuman kovuuteen voi paljastaa syyn hintalappu: urheilualusta.

Moottoritielle mentäessä käy ilmi, että 70 kilowatin, eli noin 95 hevosvoimainen kone vääntää tämän kokoluokan autolle ihan mukavasti. Jostain syystä kuitenkin kanssakulkijoilla tuntuu olevan halut ohittaa tämä kulkine: Hauskaa kuitenkin on se,  ettei tarvitse paljoakaan kaasua näyttää, niin tasoissa ollaan. Ja piste.

Mercedes-Benz A150 vuosimalli 2009 / kuvat Mikko Kilkki

Voisi siis todeta, että pieneksi autoksi tässä on yllättävänkin hyvää potentiaalia jopa matkakäyttöön! Tietä tämä kulkine on nähnyt noin 127tkm, ja kaikki vaikuttaa olevan koeajon perusteella kohdillaan. Mitään hälyyttävää ei siis ilmene. Myös lisävarusteita on joitakin, esimerkiksi mäkilähtöavustin. Eihän tässä autossa tietenkään mitään kosketusnäyttöjä ole, mutta ei tarvitsekkaan – niiden puuttuminen ei käytännöllisyyttä estä.

Silloin kun keli rupeaa olla sellainen mikä auton palautuspäivänä, rupeaa mikä tahansa auto olla karmea ajettava. Peilijäässä paikoitellen olivat paikat – jopa kaupungin keskustassa. Onneksi oli nastarenkaat alla, eikä mitään kitkakumeja. Huonoille teille en siis tietoisesti enää mennyt, Lievestuore ja Laajavuori saivat jäädä ensikertaan.

Lopputulema

Mercedes-Benz A150 vuosimalli 2009 / kuvat Mikko Kilkki

Miksi en kelpuuttaisi tätä autoa itselleni? Jos kokoluokka vain passaa, niin silloin kelpuuttaisin. Selvin puute kenties on nelivedon puuttuminen. Manuaalivaihteisella autolla pärjää hyvin, mutta sen nelivedon joku saattaisi haluta. Vuonna 2008 saatiin Facelfit, mikä toi esimerkiksi start/stop järjestelmän A150 ja A170 malleihin, uusia verhoilumateriaaleja ja uuden keskikonsolin.

Hinta: 8 990 euroa

Koeajoauton speksit: Mercedes-Benz A150, manuaaliaski, ajettu 127tkm. Vuosimalli 2009

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Valmistajan sivusto: www.mercedes-benz.fi

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *