Vaihdokkiarvio: Koeajossa Nissan Cabstar tienhoitovarusteilla

Nissan Cabstar tienhoitoauto

Selatessani myytäviä autoja, huomasin jotain todella mielenkiintoista – ja erikoista: Tienhoitovarusteltu Nissan Cabstar 45.13. Koeajohetkellä autossa ei ollut auraa kiinni, eikä lavalla hiekoitinlaitetta, mutta ne kuitenkin kuuluvat kauppaan, ja saa auton mukana. Kun talven tienhoitourakat on työlistalta pois, kappaletavaranosturi pitää huolen siitä, ettei autoa tarvitse seisottaa käyttämättömänä koko kesää. Auton on rekisteröity kevyt kuorma-autoksi, ja rekisteriotteen mukaan sallittu kokonaispaino on 4500kg. Tämä tarkoittaa sitä, että kuljettajalla on oltava vähintään C1 -ajokortti. Koeajoauto on vuosimalliltaan 2011, ja ajettu todella vähän, vain hieman yli 37tkm.

Varusteet, tarkemmat speksit

Nissan Cabstar tienhoitoauto

Konehuoneessa on 2.5 -litrainen, ja 131hv tehoinen diesel. Myös kolmelitrainen, ja hieman tehokkaampi dieselmoottori on mallivalikoimassa. Vaihteet vaihtuvat kuusipykäläisen manuaalivaihteiston kautta. Hiekoitinlaite ja aura ovat molemmat Western merkkisiä. Kappaletavaranosturi on mallia Ferrari 515, jonka hydraulinen ulottuvuus on noin 4,55m. Hiekoitinlaitteeseen menee hiekkaa kerrallaan noin 1.5m3 edestä, ja auran työleveys on 2 – 2.3m. Kun hiekoitinta ei tarvitse, on se helppo siirtää varastoon odottamaan aikoja parempia, jolloinka lavalle menee vaikkapa rahtitavaraa jakolenkkiä varten. Vilkkumajakat löytyvät katolta, ja myöskin työvalaistus vaikuttaisi olevan lisävalojen ansiosta kohdillaan.

Nissan Cabstar

Lavan ulkopituus on 3800mm, ja ulkoleveys 2100mm. Laitakorkeus on 400mm. Lavan 18mm paksuinen vaneripohja on ehjä, ja sieltä löytyy kuormansidontalenkit. Omapainon ollessa 2500kg, jää kantavuudeksi tuolloin 2000kg. Autossa on Webasto kellolla, jotenka talvipakkasessa ei tarvitse lämmitysjohdon kanssa säätää. Auton mukana tulevat paperit antavat ymmärtää, että lisävarusteasennuksia on tehnyt Pajakulma, ja Forssan Volvo Truck Center. Dokumenttien mukaan Pajakulmalla on asennettu aurausvarustus, sekä hiekoituslaite, sekä näihin liittyvät asiat. Lavan on tehnyt H&L Autovarustelukeskus Oy.

Ajettavuus

Nissan Cabstar ohjaamo

Ohjaamoon on helppo mennä sisälle. Hytissä on penkit kolmelle, ja ajoasento löytyy manuaalisäätöjen kautta. Vaihdekeppi löytyy muiden hallintalaitteiden kanssa sopivilta paikoilta. Tienhoitovarustus aiheuttaa sen, että ohjaamossakin on hieman normaalia enemmän härpäkettä. Kaikki on kuitenkin selkeän oloista. Myös peruutuskamera on autossa, ja sen tuottama kuva selkeää. Ohjaamossa oleva digipiirturi paljastaa viimeistään sen totuuden, ettei tätä autoa millään B -ajokortilla ajeta. Muutenkin kaikki on autossa mielestäni hyvinkin selkeää. Juuri sellaista, mitä hyvältä työjuhdalta odottaakin.

Nissan Cabstar mittaristo

Ajoonlähtö on myös vaivatonta. Kytkintuntuma on looginen, ja vaihteet menevät pesään helposti. Peilit ovat vain yksiosaiset, laajakulmapeilejä ei siis ole lisukkeina. Olemassaolevat peilit on kuitenkin isot, ja näkyvyys ulos hyvä. Koeajoreitti sisälsi niin maantietä, kuin kaupunkiajoakin. Ainakin tyhjänä auto toimii myös maantiellä, mutta työvarustuksessa optimaalisin työympäristö lienee kaupungin keskusta, omakotialueet, ja siirtymät taajamassa. Keskustassa auto osoitti helppoutensa ajettavuudessa. Koska auton keula on Bulldog -tyylinen, ja moottori hytin alla, tekee se autosta tarkan pyöriteltävän ahtaissa paikoissa. Sellaisiin paikkoihin tämä auto on epäilemättä tehty, ja sinne se kuuluu. Maantieolosuhteissa pääsin kokeilemaan autoa 80km/h nopeudessa. Hiekkatietä ajelin sitten hieman matkaa Laajavuoressa, mennessäni kuvauspaikalle. Varsinaisesti mitään överihuonoa tämä hiekkatie ei ollut, ja siellä auto hoisi hommansa hyvin. Kokonaisuus tuntuu olevan balanssissa niin hyvin, kuin tämmöisen auton vain balanssiin voi saada.

Lopputulema

Nissan Cabstar, Western -aura

Mitään nitinöitä ja natinoita ei kuulu, ja paletti tuntuu olevan kasassa. Muutenkin auton kunto vaikuttaa olevan hyvä ja siisti. Auto on katsastettu kesäkuussa. Varustus on kiinteistö- ja konepuolen ihmisille varmasti hyvinkin mielenkiintoinen, ja hyvä siihen käyttötarkoitukseen, mihinkä on speksattu. Vaikka C-ajokortteja ei niin paljoa enää suoritetakkaan, niin näkisin silti näissä hommissa mahdollisuutena sen, että autossa on kantavuutta riittävästi: Tällöin ylimääräisen ajamisen saa minimoitua, koska aura- ja hiekoitusvarustuksen saa mukaan yhdellä kertaa. Näin ei välttämättä ole perinteisen pick-upin kohdalla, jossa kantavuus ei riitä aivan kaikkeen. Tästä johtuen esimerkiksi Toyota Hiluxin pohjalta tehty Truckmasters Ox rekisteröidään Suomessa kuorma-autoksi. Cabstar on myös juuri sopivan kokoinen esimerkiksi kaupungin keskustassa tapahtuvaan urakointiin. Autojen myyntipalstoilta netistä ei jutun kirjoitushetkellä juuri muita Cabstareja löytynyt, jotenka tämän takia hintavertailu oli hankalaa. Ilmoitusten hakualueena oli Suomi. Perinteisesti nämä Nissanin isommat hyötyajoneuvot on myyty uutena Volvo Truck Centerin kautta, koska ne tarjoavat lisänä sen pienemmän malliston, mikä Volvon kuorma-autoista puuttuu. Tällä tienhoitoautolla varmasti erotut eduksesi muista. Ja mitä parasta, merkkihuoltoa kaipaavalle huoltopalvelut löytyvät varmasti ympäri Suomen. Jos haluaa verrata tätä autoa muihin vastaaviin, niin verrokkimalleina esimerkiksi Renault Maxity.

Autoa myy: Autopale, Jyväskylä

Hinta: 39 900e

Valmistajan sivusto: www.nissan.fi

Nissan Cabstar, majakat ja työvalot

Nissan Cabstar kojelauta

Leave a Reply