Vaihdokkiarvio: Opel Insignia

Opel Insignia 1.4 Turbo

Insignia tuotiin markkinoille vuonna 2008, korvaamaan mallistosta tuolloin poistunut Vectra. Myös mallinimen muutos lienee perusteltua, koska Opel on halunnut tehdä paljon töitä maineensa parantamiseksi. Koeajoautoksi valikoitui vuosimallin 2013 vaihtari, 1.4 litraisella turbollisella bensakoneella. Auto on nähnyt tietä 37tkm edestä, ja ollut yhdellä omistajalla. Tältä vaihtarilta jotain on syytä odottaa, sillä mukaan tulee esimerkiksi täydellinen huoltokirja, sekä varusteiden puolesta esim. kaukovaloautomatiikka, sekä myös lämmittimen sisäpistoke näytti löytyvän jo valmiiksi. Aiemmat kokemukseni Opelista on muutama Astra, Vectra, sekä Vivaro. Insignialla en ole aiemmin ajanut, jotenka nyt testaamaan!

Ajaminen, ominaisuudet, varusteet ynnä muuta..

Opel Insignia 1.4 Turbo, sisältä

Koeajoauton varustetaso tottelee nimeä Black & White edition. Auto vaikuttaa kaikinpuolin siistiltä, niin sisältä kuin ulkoakin, eikä esimerkiksi penkeissä näy minkäänlaista kulumaa. Ratin ja penkin säädöt on manuaalisia, ja niistä löytyy kokoiselleni 170cm pitkälle kuljettajalle pätevä ajoasento. Manuaalivaihteisto on 6-pykäläinen, vaihteiden mennessä pesään oikein helpon oloisesti. Kytkintuntuma on looginen ja helppo. Sähköinen käsijarru voi olla joitain ihmisiä häiritsevä, mutta käsijarrun sähköisyys tuntuu silti kovasti olevan tätä päivää.

Ajaessa huomaa sen, että auto on pidetty hyvin. Ja kilometrienkin puolesta elämää on vielä edessä. 1,4 litrainen bensakone tuottaa tehoja 140hv, ja se liikuttaa isoa autoa jo ihan hyvin. Äkkinäinen voisi tosin luulla, ettei pienet koneet sovellu tämän kokoluokan autoon, mutta suosittelenkin ehdottomasti käymään koeajolla, ja toteamassa asian itse, että kyllä muuten toimii. Minkäänlaista nitinää natinaa ei kuulu, eikä tässä vaiheessa auton elinkaarta tarvitse kuuluakkaan. Alustatuntuma on miellyttävän oloinen, samoin ohjaustuntuma. Isommallakin tiellä piisaa kiihtyvyyttä, ja tuntumaltaan auto sopii matkakäyttöön. Tavaratilan tilavuus on 540 litraa, mikäli takapenkit on pystyasennossa. Luonteeltaan auto on melko kesy, ei lainkaan villi. Sellainen tasapaksu menijä.

Aiemmin viimeisimmän korimallin Vectralla ajaneena, olisi mukava ottaa uusintatyypit Insigniasta ja Vectrasta peräkkäin, jotta olisi helpompi verrata malliversioissa tapahtuneita muutoksia keskenään. On sanomattakin selvää, että esimerkiksi moottorivalikoimassa muutoksia on tullut mallien välillä, koska ikääkin rupeaa jo Vectralla olemaan.

Opel Insignia 1.4 Turbo

Ominaisuuksista pisti silmään myös nuoli, joka bensamittarissa kertoo sen, kummalta puolelta auto tankataan. Loistavaa! Tätä ominaisuutta ikävä kyllä ei kaikista autoista löydy. Jo aiemmin olin ollut tyytyväinen Opelin manuaaliaskiin, koska siinä vaihteet menevät pesään juuri siten, miten itse haluaisin niiden menevän pesään. Astraan verrattuna Insigniassakaan tämä ei pettymystä tuottanut. Raideleveys tässä on Astraa kokoluokkaa isompana leveämpi, jotenka sen suhteen ajettavuuskin lienee uraisella tiellä parempi. Huonolla tiellä en poikennut, jotenka asia jäänee tältä erää teoretisoinnin tasolle.

Keskikulutuksena tälle kapistukselle luvataan 5,7 litraa sataselle. Insignia sai Faceliftin vuonna 2014, jonka myötä mallistoon tuli lisäksi myös Country Tourer. Koeajamani Insignian korimalli on Sports Tourer.

Lopputuomio

Hintapyyntiä autolla on 24 900e. Nopea vilkaisu Nettiautoon osoitaa, että hintapyynti on lienee oikeansuuntainen. Mikäli farkkumallin Insigniaa kaipaa, ja käytettynä, niin tässä olisi yksi hyvin pidetyn oloinen yksilö tarjolla. Joku voisi heittää vitsinä Opelin tarkoittavan vaikkapa, että “Oho Pojat, Eipäs Lähdetä“. Ne ajat toivottavasti rupeavat olemaan jo takanapäin.

Autoa myy: Veljekset Laakkonen, Jyväskylä

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *