Vaihdokkiarvio: Saab 9-3

Saab 9-3 1,9 TDI

En ollut aiemmin ajanut Saabilla, jotenka lähdin ottamaan selvää, onko tästä talousvaikeuksissa pyörineestä automerkistä mihinkään? Koeajoautoksi valikoitui vuoden 2011 mallia oleva, manuaalivaihteinen 9-3. Auton konehuoneesta löytyy 1,9 litran TDI, joka tuottaa tehoja 130hv, ja vääntöäkin riittävästi. Kilometrejä tähän vaihdokkiin on kertynyt melko hillitysti, vain 71tkm, ja se myös näkyy auton hyvässä kunnossa. Maalipinta on siisti, sekä puolinahkapenkit ehjät. Tästä on hyvä lähteä koeajolle – koekilvet vain paikalleen, ja menoksi!

Saab 9-3 sisältä

Ajoasento, ohjaamo..

Ohjaamo on Saab -miehille entuudestaan tuttu. Autoon sisälle on helppo mennä, ja hallintalaitteet virtalukkoa lukuunottamatta löytyvät loogisilta paikoilta. Itselleni ainakin vaati hieman totuttelua se, että virtalukko on käsijarrun vieressä – ei suinkaan siellä, minne se yleensä on tapana sijoittaa, eli jonnekkin ratin viereen. Penkin säädöt ovat sähkötoimiset, ja penkit tosiaan puolinahkaiset. Mielestäni tämä tuo hieman “premium” -henkeä autoon. Kun olen kuljettajan paikalle saanut hyvän ajoasennon, niin mahdun istumaan takapenkillä kuljettajan takana siten, etteivät jalat ota penkkiin kiinni. Itseäni kookkaammalla henkilöllä jalat varmasti ottavat tässä tilanteessa etupenkkiin kiinni, jotenka sisätilat ovat kokoluokassaan normaalit.

Takakonttitilat ovat myös sen näköiset, että niillä pärjää – luukku vaikuttaa aukeavan senverran isolleen, että sitä ei voi olla mainitsematta tässä.

 

Saab 9-3 ratti

Ajaminen

 Kytkin toimii loogisesti, vaihteet menevät päälle helposti (on muuten 6-vaihteinen laatikko), sekä ohjaustuntuma on mielestäni ehkä kevyehkö, mutta silti ihan hyvä. Kevyehkö ainakin siihen verrattuna, mihin olen itse tottunut. Menohaluja autossa piisaa, kone ei ole lainkaan puhdittoman oloinen. Alustan osalta auto tuntuu vakaalle ajaa, joskaan huonommille teille ei taaskaan koeajoreittini vienyt. Epäilemättä toimiva niin matka-ajossa, kuin myös kaupungissa. Näillä ominaisuuksilla voisi mielestäni olla potentiaalia jopa menestyä – varsinkin, jos hinta olisi kohdillaan. Tuntuu vain harmille, jos näin ei ole, tai vain mielikuvat estävät ihmisiä ostamasta Saabin. Olisi ollut niin oikein, että Saabin valmistus olisi vielä jatkunut, kerta ajo-ominaisuudet ovat näinkin kohdillaan! Myyjän ilmoittamat kulutuslukematkaan tälle autolle eivät edes ole kovin pahat: jopa niin pienet, että kukahan niitä edes Saabista uskoisi? Bensakoneisena nettitietojen perusteella sitten veisikin..

Yhteenveto

Saab 9-3 1,9 TDI kuntoraportti

Saabin valmistus on sittemmin lopetettu kokonaan, vaikka välillä sitäkin yritettiin elvyttää henkiin. Niin harmi kuin se onkin, niin toisaalta hyvä, että saatiin lopullinen päätös tarinalle. Niin kauan kuin otsikoissa on Saabin talousongelmat, ja mahdollinen konkurssi, karkoittanee se varmasti potentiaaliset ostajat pois. Uskon, että tulevaisuudessa tässä on hyvä valinta sellaiselle autoharrastajalle, joka haluaa nostalgisen auton! Onko Saabismi sitten siunaus vai sairaus? Uskon, että nykyisellään vähän molempia. Ja mikäli havittelet tekeväsi Saabista käyttöauton, niin osta ehdottomasti kulutuksen takia se diesel! Hintaa tälle lystyille (koeajoauto) on 19900e. Liikkeessä on tehty kuntotarkistus, ja silmämääräisesti arvioituna sekä koeajon perusteella vaikutti, että kaikki tiedot pitävät kutinsa.

Autoa myi: Jyväskylän Autotarvike / Sorastajantie

 

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *