Vaihtariarvio: Koeajossa Mazda CX-5

Mazda CX-5 / kuvat Mikko Kilkki

Paljon on tullut ajettua erilaisia autoja, mutta jotakin on silti jäänyt ajamatta. Siksi olenkin viimeaikoina blogin autovalinnat tehnyt se edellä, mikä on jäänyt itseltä kokematta. Tämä siksi, koska aina välillä kysellään mielipiteitä sellaisistakin autoista, jotka on jäänyt jostakin syystä minulta väliin. Yksi tämmöinen on Mazda CX-5, jollainen tarttui matkaani Jyväskylän Autotarvikkeelta. Auto on koko- ja hintaluokaltaan sellainen, että siihen on tavallisella palkansaajalla varaa. Lisäksi nyt koeajettu auto on varsin kohtuullisilla kilometreillä. Kyse on vuosimallin 2015 kulkineesta, joten uusi se ei enää ole. Lähdin taas koeajolle avoimin mielin katsomaan, että minkälaista juttua nyt irtoaa.

CX-5 mallin edeltäjä, tai ainakin lähellä on CX-7, minkä tuotanto loppui vitosen tullessa markkinoille. Seiskaa taas edelsi Ford Maverickin koeajojutussa mainitsemani Mazda Tribute.

Minkälainen on Mazda CX-5? Lyhyesti: käytännöllinen

Mazda CX-5 / kuvat Mikko Kilkki

Malli näki alkujaan päivänvalon vuonna 2012. Konehuoneessa on 150 hevosvoimainen ja 2,2 litrainen dieselmylly, vaihteet hoituu kuusipykäläisen manuaaliaskin kautta. Myös automaattivaihteisto on ollut tarjolla. Kolmeen vuoteen autolla on rullattu vain 54tkm, mikälie sitten siihen onkaan syynä. Käyttöautoksihan tämä malli on tarkoitettu.

Jos CX-5:lle pienempää mallia katsoo, on sellainen CX-3, jollaista itseasiassa pääsinkin tyypittämään Ahveniston radalla Mazdan järjestämässä Onnellisten ajokoulussa. Omalta osaltani Onnellisten ajokoulu jäi tuolloin vain Ahveniston päivään, jonne oikein erikseen kutsuttiin meitä bloggaajia. Autoslalomia pääsimme ajamaan Aki Linnanahteen porukassa. Se oli hauskaa se, tuntui Mazda taipuvan siihenkin toimintaan, herra Linnanahteella myös hänen käytössään tuolloin ollut CX-5. Voinpahan ainakin nyt sanoa, että on tullut poseerattua kyseisen herran kanssa samassa valokuvassa.

Enpä tosin tohtinut mennä kysymään Linnanahteen Mazdaa lainaksi, jotta olisin radalle testaamaan päässyt. Mielenkiintoistahan se olisi autoja ylipäätään rataolosuhteissa testailla, kun oikeata moottorirataa pääsisi kiertämään. Vastaavaa toimintaa olen myös Volkswagenin vieraana Hämeenlinnassa päässyt kokeilemaan Talviajokoulussa.

Mazda CX-5 / kuvat Mikko Kilkki

Parkkitutkat on autossa hyvät.

CX-5 on ollut myös aiemmin koeajossa Autovouhotuksessa, voit lukaista kyseisen koeajojutun tämän linkin takaa. Kyseessä on jo tuoreempi malli, sillä CX-5 uudistui hiljattain. Jos tälle Mazdalle hakee kilpailijoita, on sellaisia esimerkiksi Honda CR-V, Mitsubishi Outlander, sekä Volkswagen Tiguan.

Koeajo

Mazda CX-5 / kuvat Mikko Kilkki

Ajoasento löytyy mukavasti, ja hallintalaitteet on hyvillä paikoilla käytettävissä. Kun vertaa aiempaan Mazdan muotokieleen, on tähän malliversioon saatu jo räyhäisyyttä – mitä löytyy uudistuneemmasta malliversiosta vieläkin enemmän. Dieselkoneesta tuntuu löytyvän hyvin vääntömomenttia, ja auto kulkee. Jalkoihin ei tarvitse jäädä. Alustatuntuma on lähinnä taajamaan keskittyneellä koeajolenkillä sopivan oloinen. Sen mitä poikkesin isommilla teillä, niin homma toimii oikein loistavasti. Matka-ajokin tuntuu luonnistuvan hyvin.

Mazda CX-5 / kuvat Mikko Kilkki

Vaihteet löytyy helposti, ja kytkintuntuma on looginen. Auto on sisältä ja ulkoa siististi pidetyn oloinen. Myös ilmastointi löytyy, ja takapenkilläkin hyvät tilat myös aikuiselle. Varustelistalta löytyy myös takakonttiin oma virtapistoke, joten reissuun tällä kelpaa aivan taatusti lähteä lapsiperheenkin kanssa. Eihän tästä puutu enää kun tavarat kyydistä, jolloin voi lähteä hyvillä mielin seikkailemaan!

Lopputulema

Mazda CX-5 / kuvat Mikko Kilkki

Koska tämä auto on rekisteröity joulukuussa 2015, ja kilometrejä on hyvästi alle satatuhatta, niin takuutakin on vielä muutaman kuukauden ajan jäljellä (-> kolme vuotta tai 100tkm). Jos CX-5 mielessä, on tässä kyllä melkoisen pätevä vaihtoauto, josta ne kalleimmat kilometrit on jo vetäisty pois. Olen joskus pitänyt Mazdaa tylsänä ja harmaana autona, aikana jolloin voimissaan oli vielä 323 ja 626. Nykyään en enää näe Mazdassa tylsyyttä, vaan harkittavan potentiaalisen vaihtoehdon.

Auto myynnissä: Jyväskylän autotarvike, Sorastajantie / www.jklautotarvike.fi

Maahantuojan sivusto: www.mazda.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki