Vaihtariarviossa Alfa Romeo Giulietta

Alfa Romeo Giulietta vuosimallia 2011 / kuvat Mikko Kilkki

Alfavouhottaminen on osaltani jäänyt, noh, melkolailla niin minimiin, mitä se autobloggarilla voi jäädä. Kaksi kertaa aiemmin olen ajanut Alfa Romeolla, ja niistä myös blogannutkin: bloggaajauran alkuaikoina 147, ja myöhemmässä vaiheessa GT. Näillä meriiteillä valtakunnan viralliseksi Alfavouhottajaksi ei vielä pääse, vaan tittelin joutuu antamaan toisille. Meidän blogiportaalissamme tätä pestiä hoitaa Tomi “Flying Elmer”.

Olin jo kuitenkin jonkun aikaa katsellut autoliikkeestä Giuliettaa, sillä jokin tuossa autossa veti puoleensa. Halusin päästä kokeilemaan edes pykälän tuoreempaa, käyttöautoksikin sopivaa Alfaa. Liikaa ei Alfa Romeota näe vaihtoautoina Jyväskylässä, joten kiinni oli nyt iskettävä heti, kun mahdollisuus tarjoutui.

Minuthan tunnetaan autopiireissä kaikkien mahdollisten, varsinkin hieman erikoisempien autojen vouhottajana, joka voi hurahtaa ihan mihinkä autoon tahansa. Ehkä minut siis voi lukea autoilun osalta järkivouhottajaksi, että myös harrastevouhottajaksi. Tilanteesta riippuen siis.

Alfa Romeo Giulietta – mikä ja millainen?

Alfa Romeo Giulietta vuosimallia 2011 / kuvat Mikko Kilkki

Takaovi on sarjassamme näitä jänniä, kun katsoo mistä se avataan. Toisaalta, vastaavaa näkee nykyään myös muissakin hatchback mallisissa autoissa, kuten Seat Leonissa ja Nissan Micrassa. Sinänsä kahvan sijoittelussa ei ole siis uutta.

Giulietta on korvaajamalli aiemmin ajamalleni 147:lle. Koeajettu auto on vuosimallia 2011, ja ajettu sillä on 130tkm. Varustelistalta löytyy hyvin myös käytännöllisyyttä, sillä ilmastointi ja vetokoukku on. Ajoasentoon löytyy säätöjä sopivasti, ja hallintalaitteet löytyy sopivilta paikoilta. Tämän Giulietan varustetasoksi ilmoitetaan Turismo. Giulietta on aina hatchback, samoin kuin esimerkiksi Giulia on sedan.

Ehkä se syy, miksi jollain tapaa nyt kiinnostuin ottamaan Giulietasta tarkemmin selkoa, on se tietynlainen erilaisuus, mitä muualla ei näe. Siis ikäänkuin sama mitä Lada Nivan kanssa, jossa Venäläiset ovat ihan tarkoituksella laittaneet virtalukon ratin vasemmalle puolelle – ollakseen vain erilaisia, koska eihän kukaan muu laita virtalukkoa sinne. Nykyään moni auto tuntuu olevan kuin kopio jostain toisesta. Giulietasta ei tullut lainkaan tunne massakopiona. Katso vaikka takavaloja silloin, kun valot on päällä.

Koeajo

Alfa Romeo Giulietta vuosimallia 2011 / kuvat Mikko Kilkki

Fiilis autoliikkeen pihasta lähtiessä on kerrassaan loistava. Giulietasta löytyy paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia varsinkin sellaiselle, joka vähemmän tämmöistä autoa on ajanut. Jollain tapaa ymmärrän Alfaan päätyneitä ihmisiä. Koska Giulietta on aina tällä samalla korimallilla, on se suorastaan kätevä pyöritellä taajamassa sekä kaupungissa. 1,4 litrainen kone tuntuu yksin ajessa passelilta. Hevosvoimia koneessa on 120. Se tuntuu riittävän peruskäyttöä ajatellen.

Alfa Romeo Giulietta vuosimallia 2011 / kuvat Mikko Kilkki

Katso nopeusmittaria – missä on 40km/h? Aika syntistä – vai mitä?

Vaikka ralliautohan tämä ei ole, niin arkiajoa fiiliksellä voi tehdä varsin hyvin. Alustatuntuma moottoritielläkin toimii. Kuusivaihteinen manuaalivaihteisto toimii hyvin, ja kytkintuntuma löytyy helposti. Giuliettaa löytyy myös automaattivaihteisena, joten automaattia tarvitsevan ei ole pakko tyytyä manuaaliin. Kaikki ajamani Alfat ovat olleet manuaalivaihteilla, joten automaattiin en rupea sen enempää kantaa ottamaan.

Alfa Romeo Giulietta vuosimallia 2011 / kuvat Mikko Kilkki

Kun koeajo on suoritettu, niin auto on helppo peruuttaa takaisin ruutuun. Mitat on helppoa hahmottaa. Tässä on auto, missä ei ole vikoja, mutta ominaisuuksia sitäkin enemmän. Tässä on myös auto, mikä ei todellakaan jätä kylmäksi ketään. Ei ketään, vaikka vastapuoli olisi kuinka tietämätön autoista. Toista se on joidenkin muiden perusautojen kohdalla.

Minun mielestä auton pitäisi olla juuri tämmöinen, joka herättää aina tunteita johonkin suuntaan. Autosta saa tykätä, tai sitä saa vihata, mutta jos reaktio on jotenkin neutraali, niin silloin minä saatan olla tykkäämättä. Pystyykö sellaisesta autosta edes keskustella kunnolla, josta vastapuoli ajattelee jotenkin neutraalisti? Jos pystyykin, on se juttutuokio vähintäänkin tylsä.

Lopputulema – Kyllä minä arkiajoni Giulietalla hoitaisin

Alfa Romeo Giulietta vuosimallia 2011 / kuvat Mikko Kilkki

Tällä autolla erottuu massasta varsin kohtuulliseen hintaan. Brutto netto ja ratto maksaa 10 900 euroa. Myös huoltokirja löytyy. Jos haluaa vertailukohtaa hakea eri malleista, kuuluu Giulietta kokoluokassa C-segmenttiin. Siis siihen samaan, jossa on vaikkapa Volkswagen Golf. Giuliettaa pienempi malli on Alfalla sitten MiTo. Nykyään myös Alfa Romeo on, ehkä pakostakin lähtenyt mukaan maasturimarkkinoille – sen puolen mallistossa on Stelvio. Bloggaajakollegani kävikin jo yksinoikeutettuna Alfavouhottajana hakemassa koeajotuntuman Stelviosta. Mikäli Alfan hankintaa kaavailet, vilkaise myös hänen bloginsa, linkki ylempänä.

Mutta minä olen nyt puhunut – kysy sinä itselätsi, haluatko erottua massasta noin kymppitonnin hintaan tässä autojen kokoluokassa? Tekniikan puolesta tässä autossa on asiat kunnossa.

Alfa Romeo Giulietta vuosimallia 2011 / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton speksit: Alfa Romeo Giulietta 1,4 T-JET Turismo, vuosimalli 2011, ajettu 130tkm. Hinta 10 900 euroa. Huoltokirja, vetokoukku ja manuaali-ilmastointi löytyy.

Myynnissä: Auto-Bil, Jyväskylä / www.auto-bil.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki