Vailla mitään luksusta – Dacia Logan Pick-up

Dacia Logan pick-up / kuvat Mikko Kilkki

Muistan hyvin, kun Daciat tulivat Suomeen vuonna 2010. Kävin jo tuolloin heti tuoreeltaan koeajamassa autoliikkeessä Sanderoa, ja taisipa tuolloin myös Loganin pakuversio käydä pienessä testissä. Tämän lavaversion koeajo jäi kuitenkin uupumaan, kunnes nyt löysin sellaisen Jyväskylästä käytettynä.

Tässä on jälleen taas kerran auto, mikä aivan takuuvarmasti kummastuttaa autotietoisia ihmisiä – Dacia Logan pick-up. Tai voihan joku pitää tätä ihan myös järkiautona. Auto on ollut jo uutena suorastaan superhalpa, ja sitä se on myös nyt, sillä kymmenvuotiaalla autolla on hintaa enää 5480 euroa. Koska myyjän kommentti tästä autosta on aivan superlupaava, on avaimet ehdottomasti pyydettävä ja mentävä koeajolle: “Tässä ei sitten ole mitään luksusta, edes ohjaustehostinta“. Jep, se on jotain mikä on itse koettava, kun vuosimallikin on suhteellisen tuore.

Voiko todellakin olla vuosimallin 2010 auto, jossa ei ole edes ohjaustehostinta? Onhan väittämä vähintäänkin omituinen, mutta asiantilasta on todellakin otettava selvää. Olisiko sittenkin vain niin, että ohjaustehostin on mahdollisesti rikki? Kaverini kanssa saimme asiasta keskustelunkin aikaan, mutta totuus selvinnee koeajolla ja nettihakuja tehdessä, tarvittaessa vaikka kilauttaen maahantuojalle tai Dacian jälleenmyyjälle.

Minkälainen tämä Dacia Logan pick-up on?

Dacia on Renaultin Romanialainen halpamerkki, ja se käy ilmi autoa tutkiessa. Logan on taas yksi Dacian malleista, jonka on saanut esimerkiksi pakettiautona ja pick-upina. Tässä autossa varustelistaus on mitä on – helpompaa olisi luetella kaikki se, mitä tässä autossa ei ole. Ikkunat veivataan auki aivan käsipelin, tässä ei todellakaan ole edes sähkölaseja. Moottorin virkaa hoitaa Renaultin 1,6 -litrainen bensakone, joka sentään on ruiskulla, eikä enää kaasarilla. Kaikesta näkee, että tämä Dacia Logan pick-up on tämän vuosituhannen autoksi erittäin yksinkertainen tapaus. Valotkin on muistettava laittaa päälle aivan itse, mitään valoautomatiikkaa ei ole.

No mitä sitten saa 5480 eurolla? Tässä autossa on esimerkiksi neljä pyörää ja ratti. Internetistä tietoa etsiessä bongaan myös maahantuojan esitteen, jossa kerrotaan, että ohjaustehostinkin on ollut saatavilla pykälää parempaan varustetasoon, eli Ambienceen. Tämä nyt koeajettu auto on siis se edullisempi lavamalli, jossa tehostinta ei ole. Nettihaulla löydän myös toisen koeajoraportin, mistä saan lisää viitteitä ohjaustehostimen puuttumiseen.

Kaikkein messevin varuste tässä autossa on ehdottomasti Clarionin radio. Se myös toimii, koska koeajolla kuuluu testata auto kokonaisvaltaisesti.

Koeajo – Mökkitielle sopiva lavamalli, jolla kuskaa polttopuita

Myyjä tokaisi vielä avaimia antaessa, että onneksi olkoon, itsepähän valitsit. Totta, koeajo suioritettiin täysin minun omasta aloitteestani. Tämä auto on suorastaan vähän ajettu, vain noin 80 000 kilometriä. Heti pihasta lähtiessä huomaa selvästi, kuinka raskas ohjaus on nykyaikaiseen autoon verrattuna. Ei tämä tämmöisenä mikään kaupunkilaisen unelma ole, vaan käyttötarkoitus löytyy jostain muualta.

Myöskään tehojen osalta ei juhlita – sillä tehoa löytyy vain 87 hevosvoimaa. Se on nykymittapuulla törkeän vähän, selkeästi mitään turboa ei tässä autossa ole. Jos jotain plussapisteitä pitää tästä autosta antaa, niin ehdottomasti siitä, että penkin säädöt hoituvat manuaalisesti, onpahan ainakin yksi rikkoutuva osa vähemmän. Ajoasentokaan ei nyt välttämättä ole maailman paras, mutta senverran kohdillaan, että polttopuut kuskaa mökillensä.

Kun lavan päällä olevaa lavakatetta avaa, niin huomaa, että myös siellä on säästetty varusteista: Polttopuut saa latoa suoraan metallisen lavan päälle. Noh, mikäli lavasta ei pidä omistaja huolta, niin ruostuupahan nopeammin puhki. Kannattaisikohan siis laittaa vaikkapa pressu pohjille suojaksi, ennenkuin lavalle pistää ne polttopuut kyytiin.

Hyvä on tämän auton kohdalla muistaa myös se, että maavaraa ei ole tavallista henkilöautoa enempää. Se tarkoittaa suoraan sanottuna sitä, että millekkään superhuonolle metsäautotielle ei kannata mennä.

Mihinkä tämmöinen auto sitten sopii? Historian saatossa on vastaavalla idealla tehtyjä autoja ollut esimerkiksi Ford Sierraan perustuva P100. Joten eiköhän jollakin ole myös Loganin lava-autoon jokin käyttötarve ollut ajateltuna.

Lopputulema – Hieman kirveellä veistetty, mutta tämän saa halvalla

Jos auto on uutena alle 15 000 euroa, niin ei siihen rahaan kaikkea voi saada. Ja täytyy muistaa, ettei tämä auto tokikaan nyt mikään Mersu ole, eikä ole tarkoituskaan. Jos tämmöinen askeettisuuden multihuipennus kiinnostaa, niin ostaa toki voi. Tämän auton tapauksessa pienet naarmut ja klommot ei varmuudella haittaa niin paljoa, kuin vaikkapa Ford Rangerissa tai Nissan Navarassa.

Moni varmasti miettii myös sitä, että sijoittaisiko 15 000 euroa mieluummin hyvään vaihtoautoon, vai uuteen halpismalliin? Ne on niitä elämän valintoja, joissa oma käyttötarkoitus varmasti ratkaisee oleellisesti kaiken. Sekä myös se, että haluaako auton kenties myydä joskus pois. Hyvää Daciassa on kokemukseni mukaan ollut kulutuslukemat, sillä maahantuojalta Dacia Dusteria lainatessa kulutukset menivät juuri niihin lukemiin, mitä valmistaja lupasikin.

Dacia Logan on sittemmin uudistunut, joka varmasti on jo mukavampi tapaus ajaa. Lopuksi vielä myyjän kysymys, että hymyillyttääkö? Kyllä kiitos hymyillyttää! Luulenpa, että minua tämä pirssi ainakin säväytti.

Tämä auto myynnissä: Rinta-Jouppi, Jyväskylä, www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki