Vihdoin täyssähköinen tila-auto järkihintaan – tällainen on Citroën ë-Spacetourer

Citroën ë-Spacetourer sähköauto
Citroën ë-Spacetourer tulee tarjolle kolmella koripituudella: 4,6 metriä XS, 4,95 metriä M ja 5,3 metriä XL.

Uusi täyssähköinen Citroën ë-Spacetourer tarjoaa 9-paikkaisenakin hillittömän kokoisen tavaratilan ja 330 kilometrin toimintamatkan. 

Vaikka pakettiauton korin ympärille rakennetuista 7-9-paikkaisista tila-autoista suurin osa myydäänkin kuljetuspalveluita tarjoaville yrityksille, suuremman perheen tarpeisiin ”pikkubussi” voi tarjota yllättävänkin käyttökelpoisen ja kohtuuhintaisen vaihtoehdon. 

Täyssähköautojen mallivalikoimissa perheiden suosimat farmarimallit ovat jääneet SUV-katumaastureiden jalkoihin, ja sama on käynyt tila-autoille, jotka tuntuvat olevan jo suorastaan harvinaisuuksia. 

Ranskalaisia automerkkejä maahantuova Auto Bon Oy on saanut ensimmäiset täyssähköiset 9-paikkaiset Citroën ë-Spacetourer ja Peugeot e-Traveller -mallit Suomeen. Kävimme koeistumassa mallit Vantaalla. Automallit ovat tekniikaltaan lähes identtisiä, eroavaisuudet löytyvät muotoilusta ja pienistä varustelueroista. 

Citroën ë-Spacetourerin kohdalla ehkäpä suurin hämmästyksen aihe löytyy avaamalla takaluukun, joka paljastaa suorastaan hervottoman kokoisen tavaratilan silloinkin, kun kaikki yhdeksän istuinta on paikoillaan. Yhdeksänpaikkaisena tavaratilaa on käytössä 912 litraa hattuhyllyn alla, tai vaihtoehtoisesti kattoon asti lastaten 1 237 litraa. 

Kolmannen istuinrivin penkit poistamalla, eli 6-paikkaisena, auton tavaratila kasvaa 1 950 / 2 787 litraan. Pitkien tavaroiden kuljettamista varten 2. ja 3. penkkirivien oikeanpuoleiset istuimet voi poistaa erikseen. 

Citroën ë-Spacetourer tavaratila
Tavaratila on 9-paikkaisenakin todella suuri.

Huomioarvoista on se, että tilavuudesta ei ole tarvinnut tinkiä, vaikka autossa on kookas 75 kWh:n ajoakusto. Vaihtoehtoisesti ë-Spacetourerin voi ostaa myös pienemmällä 50 kWh:n akulla. 

Suuremman 75 kWh:n akun toimintamatka on WLTP-mittaustavalla 330 kilometriä, pienemmällä 50 kWh:n akulla 230 kilometriä. Akuilla on 8 vuoden tai 160 000 kilometrin takuu. 

Korimalleja tulee tarjolle kaikkiaan kolme, mutta aluksi myynnissä on vain pisin 5,3 metrin pituinen XL-korimallin auto. Auton korkeus on kaikissa kolmessa korimallissa 1,9 metriä, joten autolla voi huoletta ajaa myös tavanomaisiin parkkihalleihin. 

Tilaa on vakiona yhdeksälle. Istuimia on kuitenkin mahdollista irrottaa ja kumota suurempia tavarankuljetustarpeita varten.

Varustetasoja Citroën ë-Spacetourerissa on kaksi: Shuttle ja Shine, joista jälkimmäinen tuo autoon paljon ylellisyysominaisuuksia, kuten sähkösäätöiset sivuliukuovet, hierontatoiminnon kuljettajalle, tuulilasinäytön ja kattoikkunat. 

Edullisimmillaan Citroën ë-Spacetourer maksaa 50 kWh:n akulla ja Shuttle-varustelulla 48 995 euroa. Sama varustelu suuremmalla 75 kWh:n akulla maksaa puolestaan 54 639 euroa. Paremmassa Shine-varustelussa hinnat ovat 58 231 euroa ja suuremmalla akkuvaihtoehdolla 63 875 euroa.Kuljetuskapasiteetti, varustelu ja sähkövoimalinja huomioiden Citroën ë-Spacetoureria voi pitää hyvinkin kohtuuhintaisena vaihtoehtona. Täyssähköisyyden ansiosta autoveron osuus ë-Spacetourerin hinnasta on kaikissa mallivaihtoehdoissa reilusti alle 2000 euroa. Vastaavissa polttomoottoriautoissa autovero pyörii kymppitonnin molemmin puolin.

Katso tarkemmat varuste- ja hintatiedot Citroën Suomen verkkosivuilta.