Viikon auto: Koeajossa Maxus Euniq 6

Maxus Enuiq 6 / kuvat Mikko Kilkki

Edellisen blogipäivityksen jälkeen ei kestänyt kauaa, kun sosiaalisen median viestilaatikkooni kilahti viesti. Autoliike tarjosi minulle mahdollisuutta tulla koeajamaan Maxusta. Kyseessä on Kiinalainen autonvalmistaja, jonka sähköautojen maahantuonti Suomeen aloitettiin vuoden 2021 puolella. Moni asia maailmanpolitiikasta aina autojen kestävyyteen vaikutti siihen, että koeajo todellakin kiinnosti. Siispä vastasin autoliikkeelle tulevani koeajolle mielelläni.

Autojen jälleenmyyjänä Jyväskylässä toimii Bayerncar, jolla on toimintaa Jyväskylän lisäksi Seinäjoella. Koeajolle poikkesin heti kun sääennusteet ja omat kalenterimerkintäni sen sallivat.

Edellisessä blogijutussani mainitsin myös, että on vaikea löytää enää uusia automerkkejä ajettavaksi, koska olen ajanut jo niin paljon erilaista autokalustoa. On jännä, kuinka uusia automerkkejä jostain ajettavaksi aina löytyy – ja tässä on yksi uusi automerkki minun ajettujen autojen listalle.

Minkälainen on Maxus Euniq 6?

Maxus Enuiq 6 / kuvat Mikko Kilkki
Myös takuuasiat on asiakkaan kannalta jonkinlaisella tasolla – joko 5 vuotta tai 100 000 kilometriä.

Maxusilta saatiin Suomeen ensin sähkökäyttöistä pakettiautomallistoa. Sitten mallisto laajeni kattamaan tila-automalli Euniq 5:n, ja viimeisimpänä SUV-malli Euniq 6:n. Kaikki oli nähtävillä autoliikkeen esittelyhallissa, joten vertailumahdollisuus oli järjestetty autoista kiinnostuneille hyvin. Myös pick-up on tulossa, kunhan sellainen vielä tänne maahan ehtii.

Keskustelin myyjän kanssa siitä, minkä auton ottaisin koeajoon? Lopulta ratkaisu oli vähintään selkeä – uusin ja hienoin, eli Euniq 6. Hinnat alkaen -versio on hinnaston mukaan noin 50 000 euron tietämillä. Aivan edullinen se ei ole, ja samaan rahaan saa toki muitakin sähkömaastureita tunnetuiltakin merkeiltä.

Maxus Enuiq 6 / kuvat Mikko Kilkki
Mikä tärkeintä, tavaratilan koko on riittävän iso.

Ominaisuuksista on nostettava esiin auton koko – tavaratilaa on maahantuojan esittelysivuston mukaan 754 litraa. Tehoa löytyy 177 hevosvoimaa, ja vääntöä 310 Newtonia. Euniqissa on tarjolla 70 kilowattitunnin ajoakku, ja WLTP mitattuna toimintasäde on noin nelisensataa kilometriä. Auto on etuvetoinen, joten huomattavaa on, että esimerkiksi Skoda Enyaq on lähtökohdiltaan takavetoinen. Asian otin esille, koska myyjän kertoman mukaan monella Maxus Euniq 6:n ostajalla on ollut mielessä vertailukohtana juurikin Skoda Enyaq. Se on ymmärrettävää, koska mainitut autot ovat samassa kokoluokassa.

Koska Enyaqista on tarjolla jo nelivetoversio, voi sen tällä hetkellä laskea ehkäpä Maxusin yhdeksi suurimmista puutteista. Nelivetoahan tämä tarvitsisi, sitten rupeaisi mallisto olla oikein hyvällä mallilla. Kyllä se talvi tänäkin vuonna tulee, ja osa tykkää kesäisin mökillään käydä.

Maxus Enuiq 6 / kuvat Mikko Kilkki

Maxus kuuluu SAIC Motor -nimiseen konserniin, joka käy ilmi myös autoa takaapäin katsoessa. Jostain syystä Kiinalaiset ovat halunneet viestiä myös emokonsernin nimen, mikä tietty meikäläisten maassa saattaa tuntua hieman kummalliselta. Niin kummalliselta, että asia oli blogissakin nostettava esiin.

Auton varustelusta mainittava on mielestäni nahkasisusta, adaptiivinen vakionopeudensäädin, peruutuskamera 360 asteen näkymällä, sekä sähkötoiminen takaluukku.

Koeajo – Mitkä fiilikset herää Kiinalaisesta sähköautosta?

Maxus Enuiq 6 / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalla ei ole mitään pröystäilyä, mutta moni asia on käyttöä ajatellen kohdillaan.

Auto lähtee nykytyyliin napista käyntiin, ajoasento löytyy sähkösäätöjen kautta. Autoa sisältäpäin tutkaillessa silmiin pistää esimerkiksi lasikatto. Kaikkineen yleisilme vaikuttaa nykyaikaiselta. Ajoasento löytyy 170 senttiselle koeajokuskille kohdilleen kohtuuden rajoissa. Hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää. Myös takapenkille jää hyvät tilat sen jälkeen, kun kuljettajalla on ensin mieleinen ajoasento.

Taajamassa meno on yllättävän toimiva verrattuna siihen, mitkä odotusarvot itselläni oli. Alustatuntuma on hieman pintakova, mutta mikään ei kuitenkaan pistä häiritsevänä silmään. Alustan pintakovuus on jossain määrin myös makuasia, joten koeajolla kannattaa poiketa todentamassa asiaa itse. Autoja on nähty blogissani huomattavasti jäykemmälläkin alustalla.

Maxus Enuiq 6 / kuvat Mikko Kilkki
Maxus on helppo kuvitella sopivan myös taksikäyttöön, jos jokin taksiyrittäjä sellaisen ostaa.

Myös moottoritiellä poikkesin koeajolenkilläni. Meno on toimivan oloista myös moottoritienopeuksissa. Ehkä Mercedekseen tai BMW:hen tätä ei kannata verrata, mutta peruspalikat esimerkiksi perheen mummolareissuihin ja kauppareissuihin on kohdillaan.

Onko merkillä sitten mitään potentiaalia tulla myydyksi Suomessa, tai edes Euroopassa? Moni varmasti vierastaa vielä tuntematonta merkkiä. Uskoisin mahdollisesti ajan helpottavan asiaa sitten, kun brändityö on ensin tehty kunnolla, ja myynti saatu kunnolla vetämään, jonka jälkeen tietoa on tarjolla ostoa harkitseville. Jos kaikki menee nappiin, ainakin autoliike voi saada automerkillä itselleen kaivattua huomioarvoa.

Lopputulema – Ensimmäinen kiinalainen automerkki Suomessa

Maxus Enuiq 6 / kuvat Mikko Kilkki

Maxus on luultavasti autoihmisten mielenkiinnon kohteena ihan siksi, että kyseessä on ensimmäinen kiinalainen automerkki Suomessa. Kaikki kiinnostuneet tuskin ovat edes ostoaikeissa, osa vain haluaa tietää mielenkiinnosta mahdollisimman paljon. Itse ainakin kuulun siihen kastiin, että ostin auton tai en, haluan tietoa.

Minullakin oli omat epäilykseni kiinalaismerkkejä kohtaan Suomessa, mutta ainakaan koeajon aikana mitään hälyttävää ei ilmennyt. Vastaavaa olen kuullut muiltakin Maxusta täällä Suomessa ajaneilta, että mielipide autosta on kokemuksen kautta muuttunut paremmaksi. Kunhan Maxuksen mallisto laajenee Suomessa, poikkean luultavasti koeajolle uudemman kerran, joten taajuuksilla kannattaa pysyä.

Toki talvi on myös ajankohta, jolloin kiinnostaa käydä Maxusta koeponnistamassa vielä uudestaan. Selvää on, että talvella pakkasherra syö akkua nopeammin kuin kesällä. Talvella tiheämpi lataustarve on asia, mikä pitää kaikkien sähköautojen kodalla hyväksyä. Kiittäminen on EU:n autopolitiikkaa, sähköautot ovat tulevaisuutta – halusi sitä tai ei.

Maxus Enuiq 6 / kuvat Mikko Kilkki

Auton lainasi: Bayerncar Jyväskylä / www.bayerncar.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki