Viikon retropläjäys: Mercedes-Benz 260E – Ysäri is back!

Mercedes-Benz 260E koeajo

Selatessa autoliikkeen nettisivuja tein löydön – Mercedeksen 260E, vuosimallia 1992. Yhdeltä omistajalta, ja ajettu 290tkm.

Korimalliltaan tämä W124 ei ole enää se kaikkein yleisin, ainakaan autoliikkeissä. Liikenteessä näitä saattaa silti joitakin nähdä. Koeajolenkillä vastaavia tuli liikenteessä vastaan kaksi kappaletta, toinen hopeanharmaa farkku, toinen punainen sedan. Mutta kuinkas moni muu tämmöinen auto on vastaavalla historialla, tyyliin vain yhdellä omistajalla aiemmin ollut, ja autoliikkeen vaihtoautohallissa vuonna 2018? Tuskin kovinkaan moni enää näin 26 vuoden jälkeen. Niin se vain aika menee, huikeaa.

Itselläni tätä korimallia seuranneet E-sarjan Mercedekset ovat tutumpia, mutta tämä W124 on jäänyt vähemmälle huomiolle. Ehkäpä myös siksi, että koeajomahdollisuuksia ei vain yleensä ole. Saavuttuani autoliikkeeseen totesin, että asiantilahan muuten nyt korjaantuu – ja niin totta totisesti tapahtui. Mahdollisuuksia koeajaa kun ei enää liikaa tule, koska ysikytluku meni jo.

Mercedes-Benz 260E oli aikoinaan maukas auto

Mercedes-Benz 260E koeajo

Tämä korimalli on tunnetusti W123 korimallin seuraaja. 260E mallimerkintä tarkoittaa, että konehuoneessa mylvii 2,6 litrainen suora kutoskone. Se käy toki bensalla. Myös dieselkoneita löytyy, esimerkiksi 200D ja 300D. Myös V8 malliversio on löytynyt, jollainen on ollut esimerkiksi 400E ja 500E. Koeajoauto on manuaalivaihteilla, automaattiaski on myös ollut tarjolla.

Tämän auton varustelistalta löytyy esimerkiksi ilmastointi, huoltokirja ja viimeisin huolto 285tkm kohdalla. Moottorilämmitin sisäpistokkeella, penkinlämmittimet edessä, sekä kahdet vanteet kumeineen. Kaikesta huokuu, että auto on ollut aika porvarillinen uutena! Myös keskuslukitus löytyy, ja se toimii.

Mercedes-Benz 260E koeajo

Tämä korimalli saatiin markkinoille vuonna 1985, ja sen korvasi myöhemmin korimalleista Väyrynen. Juuri tämän autoyksilön historiasta kertoo vielä aito ja alkuperäinen autoverotarra, joka löytyy vuodelta 1996! Myös ruostesuojaukset on tehty vuonna 1997, siihenkin liittyvä tarra löytyy.

Koska kummastakin kerrasta on jo päälle toistakymmentä vuotta, eivät nämä kumpikaan tarra ole enää itsestäänselvyys. Nätisti sanottuna retronostalginen fiilis! Muistan kyllä noi ysikytluvun autoverotarrat, olin tuolloin jo melkein kymmenvuotias.

Mercedes-Benz 260E koeajo

Viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä, on autossa ysärityyliin kasettisoitin! Kyllä, mikäli haluat retroilla kuunnellen musiikkisi kasetilta. Onnistuu!

Mikäli tästä kaipaa farmarimallia, löytyy totisesti sellainenkin – sen korimallitunnus on S124. Myös avomallia kaipaavia on muistettu, eikä avomalliakaan ollut jätetty mallistosta pois.

Koeajo – millainen on MB 260E?

Mercedes-Benz 260E koeajo

Sisällä kaikki näyttää ehjältä, sekä varsin siistiltä. Kone on tervekäyntisen oloinen, kytkintuntuma on looginen, sekä vaihteet menee pesään helposti. Kuljettajan penkillä on mukavaa istua, ja kaikki olemassaolevat säädöt hoituu käsipelillä. Myös takapenkillä istuu meikäläisen kokoinen jantteri oikein mukavaisesti. Aiemmin tämä korimalli oli käytössä esimerkiksi takseissa, toisaalta retrofiilistelijä voisi ostaa tämmöisen edelleenkin fiilistelypirssiksi taksiyritykselleen!

Mercedes-Benz 260E koeajo

Konehuoneessa löylyä on 160 hevosvoiman edestä – ja sen kyllä huomaa. Ihan lusmuimmasta päästähän tämän aikakauden Mercedeksiä tämä ei ole – eikä tällä jalkoihin jää edelleenkään. Hyvin tuntuu olevan vuosikymmenten jälkeenkin tehot tallessa. Ainakin omaan makuuni ohjaustuntumakin on toimivan oloinen. Toki nykymalleissa esimerkiksi tilat on kasvaneet, ja tekniikka muutoinkin mennyt eteenpäin.

Mercedes-Benz 260E koeajo

Useamman tunnin kestävällä koeajolenkillä ei tule ilmi mitään sellaista vikaa, minkä voisi tavallisella koeajolla todeta. Epäilemättä tämä on uutena ollut melkoisen hieno auto. Tämmöisen auton ostaja on varmasti ollut tohkeissaan, kun kurvasi autoliikkeestä auton luovutuksen jälkeen kotia! Epäilemättä niin olisin minäkin, mikäli palkkatulot joskus riittäisivät tämmöisen löydön ostamiseen ihan omaksikin asti.

Lopputulema – Retrofiilistely kunniaan!

Mercedes-Benz 260E koeajo

Jos ei talviautoksi, niin kesäautoksi sitten – pintaa on niin talvikumeissa kuin kesäkumeissakin. Tottakai tämä vielä menee esimerkiksi harrastekäyttöön, tai työmatkojen ajamiseen! Johtotähti on kunnossa, mitäs tästä muutakaan enää sanomaan. Hintaa tällä fiilistelylaitteella on 5880 euroa. Ysäri is back!

Mercedes-Benz 260E koeajo

Auto myynnissä: Rinta-Joupin Autoliike, Jyväskylä / Timo Happonen, 040 177 8753, www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki