Viikon vaihdokkiarvio: Mercedes-Benz C230

Mercedes-Benz C230 / kuvat Mikko Kilkki

Tapojeni mukaan menin vain katselamaan autoja autoliikkeeseen, kun vaihtoautojen rivissä näkyi jotain, millä en ollut aiemmin ajanut: Mercedes-Benz C230. Tarkempi tutkailu paljasti, että tämä on vuosimallin 2008 auto, takavetoinen ja automaattiaskilla. Ei muutakuin hakemaan myyjiltä avaimet ja koeajolle! Tottahan toki tietyt asiantilat on korjattava mieluiten heti, ja tämä koeajo on luonnollisesti yksi niistä. Olen koeajobongari, ja haluan kerätä mahdollisimman monipuolista ajokokemusta erilaisista autoista.

Jos tätä autoa haluaisi verrata blogissani nähtyihin muihin autoihin, niin hyvänä vertailukohtana olisi vaikkapa bensakoneiset C280 4Matic ja C400 4Matic. Eipä niitäkään hirveästi näe. Isommista bensakoneisista Mersuista ainakin minun silmääni osuu eniten eri AMG versiota, kuten C63 AMG. Lieneekö sitten nämä perusversiot olleet ostajakunnan mielestä liian tavanomaisia, mikä on saanut aikaan sen, että harrastaakseen harvinaisella Mercedeksellä, ei tarvitse aina olla se kallein mahdollinen AMG.

Mikä ihmeen Mercedes-Benz C230? Eikö C200 ja C250 ole yleisempiä?

C230 on jäänyt todellakin paitsioon, kun vertailuun otetaan mukaan selvästi yleisemmät C200 ja C250. Juuri siihen tämän auton eksoottisuus perustuukin, koska näitä tulee täällä Suomessa ainakin minua vastaan niin harvakseltaan. Koska olen pesunkestävä bensalenkkari, tietäisin kyllä jos tämä auto olisi yleisempi näky Suomessa.

Nyt koeajetun auton konehuoneesta löytyy 2,5 litrainen V6, ja tehoa on 204 hevosvoimaa. Nykymittapuulla mitattuna tehoa on hieman naftisti, mutta arkikäyttöön tämä on taatusti tehoiltaan sopiva. Se mikä on hyvä, on se, että kone käy bensalla, koska dieselissä myyvää olisi lähinnä hinta. Varusteita löytyy ilmastointiautomatiikasta ja tummennetuista takalaseista alkaen, sekä viimeisimmät huollotkin on papereiden mukaan tehtynä.

Koska tämä auto on kutoskoneella, niin päästöt ja verot eivät enää ole kaikkein kevyimpiä. C230:n mallimerkinnällä on ollut tarjolla myös neljäsylinterinen kone, missä taas päästöasiat on olleet hieman kevyemmät. Fakta kuitenkin on, että jos tosiharrastaja päättää auton hankkia, niin silloin myös maksuhalukkuutta löytyy verojenkin osalta.

Juteltuani vielä kaverini kanssa, joka on intohimoinen Mersuharrastaja, selvisi minulle, että C230:ia olisi myös Vehon kautta Suomeen tullut, joskaan ei kovin montaa. Lieneekö sitten Suomen autoverotus, joka sai ostajakunnan siirtymään muihin malliversioihin. Sittemmin C230 on poistunut mallistosta.

Koeajo – Miltä tuntuu C230?

Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta, ja 170 senttinen kuljettaja löytää ajoasennon kohdilleen loistavasti. Auto lähtee avaimesta käyntiin, eikä mitään halvatun nappistartteja vielä tässä autossa ole. Sisusta on ehjän ja siistin näköinen, sekä kone tervekäyntisen oloinen. Hallintalaitteet on sijoiteltu järkevästi, ja kaikki on tämän aikakauden Mercedekselle tyypillisellä paikalla. Mikään ei asiantuntijaa yllätä, senverran tavallisesta autosta kuitenkin lopulta on kyse. Eihän tämä mikään AMG:n erikoismalli ole.

Taajamassa tämä on loistava auto ajaa, koska tämä ei ole pilattu mitenkään liiallisella teholla. Myöskin moottoritiellä pärjää loistavasti, jalkoihin tällä ei jää. Ouninpohjaa en lähtisi MM-ralliin tällä ajamaan, mutta muutoin tämä on luokassaan toimiva. Myöskin taksikäyttöön kannattaa harkita jotain muuta vaihtoehtoa, koska takapenkillä jalkatilaa ei liiaksi asti ole. Mikäli C-sarjalaisen haluaa juuri taksikäyttöön, on silloin suunnattava katsetta uudempiin malleihin.

Mercedes-Benz C230 / kuvat Mikko Kilkki

Mikään ei paista tässä autossa silmään mitenkään häiritsevästi. Eniten itseäni kiinnostaa se, että auto näyttää aivan tavalliselta, mutta itse kuitenkin tiedän erikoisuuden. Voi olla, että erikoisuus ei heti avaudu, jollei ole autoihin vihkiytynyt, joten ajaa saa melko varmasti rauhassa. Ja fakta myös on se, että kaksitoistavuotiaaksi käyttöautoksi tämä ei ole edes liikaa ajettu. Tämä auto lähtee toivottavasti vielä rakastavaan kotiin, sillä elämää on vielä edessä ennen autojen taivaaseen joutumista.

Lopputulema – Harrasteeksi vai käyttöautoksi?

Mukavaa on se, että tämä auto on selvästi harrastajaystävällinen käyttöauto. Tämän auton voi ostaa samaan aikaan tunteella ja järjellä perustellen, mikä nyt vain sattuu se oma tarve olemaan. Jos ajattelisi harrastekäyttöä, niin mieluummin minä tämän ottaisin, kun aiemmin mainitut C200 tai C250, jotka ovat kieltämättä niin yleisiä, että ovat siksi jo suorastaan supertylsiä. Tämä ei ole mitenkään supertylsä, vaan mukava ja miellyttävä tapaus. Tykkään todella paljon, tämmöinen sen omankin auton pitäisi olla.

Hintaa tällä autolla on 9280 euroa. Sille rahalle autojen päälle ymmärtävä henkilö saa vastinetta.

Auto myynnissä: Rinta-Jouppi, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki