Viikon vaihtari: Fiat Ducaton pohjalle rakennettu asuntoauto

Fiat Ducato Carthago vuosimallia 2011 / kuvat Mikko Kilkki

Kun hieno keli sattuu kohdilleen, ei jaksa roikkua netissä juttuaiheita etsien. Siispä on mukava lähteä pienelle autokauppakierrokselle tutkimaan sitä, mitä sattuu tarjolla olemaan milloinkin. Näin kävi juuri syntymäpäivieni tietämillä. Kun kohdalle osuu epävakaisempi keli, on mukavampi kirjoitella kotikonttorissa juttua, tai laittaa valmis tuotos julki. Lisäksi halusin juhlistaa syntymäpäivääni blogijutun muodossa.

Kerkesin juuri ja juuri autoliikkeen pihalle, kun minulle tarjottiin koeajoon Fiat Ducaton pohjalle rakennettua Carthagon asuntoautoa. Muilta valmistajilta olin ajanut Ducatoon perustuvia asuntoautoja aiemmin, mutta kaikki Carthagot jostain syystä loistavat ajamieni autojen listalta poissaolollaan. Koska kaikki palaset osuivat vähintään täydellisesti kohdilleen, piti asiantila korjata heti. Intohimoisena automiehenä testaan tietysti kaiken mahdollisen, mitä käsiini saan. Toinen potentiaalinen testiauto olisi voinut olla Cadillac Seville, mutta sitä ei ollut vielä kerätty pesemään, joten asiaan on palattava myöhemmin.

Tarkka mallimerkintä on Carthago Chic C-line T, ja se on vuodelta 2011. Tietä auto on nähnyt vain ja ainoastaan 66 000 kilometriä, ja hinnaksi ilmoitetaan 52 880 euroa. Auton alustaa ei tarvitse sen kummemmin esitellä, sillä Ducatoahan näkee asuntoautona julmetun paljon. Pienten autojen lisäksi Italialaisvalmistaja osaa selvästi tehdä hyvällä hintalaatu -suhteella varustetut asuntoautojen alustat. Jos hinta ja saatavuus ei olisi kunnossa, olisi varaa valita hyvästä pakettiautovalikoimasta joku muu malli asuntoautojen alustaksi, sillä valmistajiahan kyllä riittää.

Tarkemmat speksit – Mitä saa 52 880 eurolla?

Fiat Ducato Carthago vuosimallia 2011 / kuvat Mikko Kilkki

Varustelistaus on käytännöllinen: Ilmastointi, moottorilämmitin, ylläpitolaturi, suihku, peruutuskamera, fillaritelineet kahdelle fillarille takana.. Auto on rekisteröity neljälle, pedit löytyy valmiiksi kahdelle tai kolmelle riippuen siitä, mitenkä leveästi on autoon asemoitunut. Auto on etuvetoinen, siinä on manuaalivaihteisto, ja tehoa Fiatin kolmelitraisessa dieselkoneessa on 160 -hevosvoimaa. Ducaton asuntoauto on mahdollista löytää myös robottivaihteistolla, mutta sellaista tässä autossa ei ollut. On toisaalta hyvä, että vaihtoehtoja on tarjolla. Ihmiset tarpeineen ja mieltymyksineen ovat kaikki erilaisia.

Päällisin puolin auto on siistin oloinen, joten kesän lomareissut tällä kuvittelisi hoitavan helposti ilman sen suurempia ongelmia.

Fiat Ducato Carthago vuosimallia 2011 / kuvat Mikko Kilkki

Fiat Ducatosta on mainittava senverran, että auton rinnakkaismalleja on Peugeot Boxer ja Citroen Jumper. Nykyään yritysjärjestelyiden ja malliuudistuksien kautta myös Opel Movano perustuu samaan perusrakenteeseen Ducaton kanssa – mutta näin ei ollut vielä silloin, kun tämä auto oli uusi.

Carthagosta voisi lyhykäisyydessään sanoa, että jos nyt koeajettu auto on mukamas jostain syystä liian mieto, niin jytkymmin varustelujakin malleja on toki tarjolla – siitä vain sitten netin myyntipalstat esille ja etsimään. Mutta tästäkin autoyksilöstä löytyy jo vaihtorivistä autoaan etsivälle varsin hyvät mausteet, jossa on päiväystä vielä jäljellä.

Koeajo – Mitkä fiilikset herää asuntoautosta?

Fiat Ducato Carthago vuosimallia 2011 / kuvat Mikko Kilkki

Auto lähtee käyntiin vanhan koulukunnan tyyliin avaimella, ja ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta. Ducatomaiseen tapaan käsijarrukahva on penkin vasemmalla puolella, mikä vaatii alkuun tietysti totuttelua. Kun siihen tottuu, rupeaa hallintalaitteiden sijoittelu tuntumaan järkevältä. Kuljettajan paikalla ajoasento on 170 -senttiselle kuskille mieluisa, kun ajatellaan sitä, mikä on asuntoauton tarkoitus. Tällä ajetaan perheen lomamatkalle, eikä välttämättä ole tarkoituskaan ajella mitään lyhyitä päivämatkoja. Toisaalta toki lähimatkailukin voi olla varsin mielenkiintoinen vaihtoehto.

Koska karavaanarina edessä voi olla pidempiä siirtymäpätkiä, oli minunkin testattava autoa matka-ajossa. Siksi suuntasin Hankasalmelle Neste Jari-Pekkaan sämpyläkahville. Toinen syy reittivalinnalle oli se, että matkan varrelle osui varsin mukuvia kuvauspaikkoja – olihan päivän keli vähintään täydellinen valokuvaamisen kannalta, ja Jyväskylän nurkilla monet kuvauspaikat osaltani moneen kertaan nähtyjä.

Fiat Ducato Carthago vuosimallia 2011 / kuvat Mikko Kilkki

Kun kone on lämminnyt, mitään vikaa ei sen jälkeen ilmene. Osa vioista voi käydä ilmi koneen ollessa kylmä, osa taas kun kone on lämmin. Nyt ei ilmene missään kohti mitään. Ajotuntumaa voisi kuvailla siten, että kytkintuntuma on looginen, kuusivaihteinen manuaali on miellyttävä käyttää, ja kone jaksaa vääntää arkikäyttöä ajatellen hyvin. Mikään ei paista häiritsevästi silmään, eikä mitään normaalista poikkeavaa ilmene.

Jos on aiemmin ajokokemusta pakettiautolla, ei asuntoauton ajamisessa mitään yllätyksiä ilmene. Tämän auton ratissa pärjää järjellä, kun muistaa varata matkantekoon tarpeeksi aikaa, hyvää mieltä ja pelimannihenkeä.

Lopputulema – Tällä tekee mieli lähteä kesän lomareissuille

Fiat Ducato Carthago vuosimallia 2011 / kuvat Mikko Kilkki

Moni aikaisemmin ajamani asuntoauto on ollut pitkä ja kolmeakselinen, nätisti sanottuna normaalille kadunmiehelle hieman ylimitoitettu kulkine. Tässä autossa parasta antia on järkimitoitus silloin, kun matkaseurue ei ole mikään iso – kun matkalle tulee lähdettyä joko yksin tai kaksin. Tämmöisellä autolla on helppo mennä sinne minne mieli vie, eikä tarvitse miettiä sen enempää sitä, pystyykö määränpäähän autollaan ajamaan.

Oma suositukseni Carthagolle lähtee täältä konttoristani. Karavaanari on kaikkien kaveri, ja tiellä on helppo hymyillä ja morjestella karavaanarikavereille. Jokainen speksaa asuntoautonsa lopulta tapauskohtaisesti mieltymystensä mukaan, ja tässä on yksi hyvä vaihtoehto järkevyyttä kaipaavalle.

Fiat Ducato Carthago vuosimallia 2011 / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Rinta-Joupin Autoliike, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki