Viikon vaihtari: Koeajossa Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio / kuvat Mikko Kilkki

Alfa Romeo Stelvio on auto, jollaista ei tule liian usein vastaan Suomen teillä. Itse kävin koeajamassa Stelviota ensimmäisen kerran vuoden 2018 automessuilla, mutta vasta nyt bongasin Stelvion autoliikkeestä Jyväskylässä.

Stelvioita kyllä on vaihtoautoina Suomessa, mutta jostakin syystä ne ovat onnistuneet kiertämään Keski-Suomen varsin tehokkaasti. Ehkä yksi syy on se, ettei tässä maakunnassa ole kyseisen merkin jälleenmyyntiä, joten Alfa Romeon itselleen hankkii lähinnä vannoutuneimmat autoharrastajat. Onhan siinä se vaiva, että auton joutuu monesti etsimään ja hakemaan toiselta paikkakunnalta, eikä koeajollekkaan välttämättä pääse matkustamatta toiselle paikkakunnalle.

Se että Keski-Suomessa vihdoinkin on Stelvio myynnissä, on sellainen asia, että avaimet oli pyydettävä myyjältä koeajoa varten. Stelvion koeajo on nähty meidän Autovouhotuksessa toki aiemminkin, kannattaa katsoa Tomin blogista.

Mikä ihmeen Stelvio?

Alfa Romeo Stelvio / kuvat Mikko Kilkki

Tämä on Alfa Romeon ensimmäinen SUV. Vuosimalliksi papereissa ilmoitetaan 2019, mutta tämä on kuitenkin rekisteröity Ruotsiin jo vuoden 2018 puolella. Kyseessä on siis tuontiauto, josta löytyy neliveto ja automaattivaihteisto. Nelivedosta kertoo takana merkintä Q4, ja tehoa auton dieselmyllystä irtoaa 210 hevosvoimaa. Tämän 2,2 litraisen dieselin kaveriksi olisi toki myös tarjolla 280 hevosvoimainen ja kaksilitrainen bensakone, sekä tehomalli Quadrifoglio.

Sukulaisuuden muihin nykyajan Alfoihin huomaa esimerkiksi etumaskista. Mutta fiilis tässä on kuitenkin erilainen, ja siksi fiilistä onkin syytä poiketa koeajolle aistimaan itse. Stelvio tottakai kiinnostaa autona ainakin minua, mutta mutta.. Moni on saattanut tottua siihen, että Alfa Romeo on jotakin muuta kuin SUV, eikä automerkistä ole voinut puhua samassa lauseessa maastoautojen kanssa.

Alfa Romeo Stelvio / kuvat Mikko Kilkki

Stelviota olisi ehkä helpoin lähestyä silloin, kun ei olisi mitään käsitystä koko Alfa Romeosta automerkkinä. Silloin omat odotuksetkin olisivat varmasti erilaisia, ja tätä osaisi lähestyä nimenomaan siten, että tämä on SUV. Asia on toisaalta myös niin, että kyseinen autoluokka myy hyvin, joten Alfa Romeolla on oltu pakotettuja tekemään oma sellainen.

Tämän viikon vaihtoautolla on ajettu 31 000 kilometriä, joten ei vielä liiaksi asti. Ikään suhteutettuna peruskilometrit, joten elämää on vielä edessä, kunhan potentiaalinen ostaja hakee tämän auton ensin pois kuljeksimasta.

Koeajo – Starttinappi Ferrarityyliin ratissa!

Alfa Romeo Stelvio / kuvat Mikko Kilkki

Ajoasento löytyy kohdilleen 170 senttiselle kuskille, ja hallintalaitteet on järkevillä paikoilla. Sanomista on kuitenkin annettava siitä, että mitään kosketusnäyttöä tässä ei vielä ole, ja peruutuskameran kuva on hieman turhankin pieni. Kosketusnäytön osalta asia on korjattu tuoreemmissa malleissa. Auton sisusta näyttää ehjältä, eikä sitä voi mitenkään moittia. Omintakeisuudesta huolimatta fiilistä ja asennetta tuntuu löytyvän!

Alfa Romeo Stelvio / kuvat Mikko Kilkki

Auto lähtee terveen oloisesti käyntiin. Tämä on varsin leppoisa ajettava taajamassa, koska liialla teholla tätä ei ole pilattu. Vaihteisto pelaa hyvin, eikä ainakaan koeajossa ilmeneviä vikoja löydy. Sitten motarilla testailemaan maantienopeuksia. Kyllä tämä vielä arkikäyttöön menee, mutta jos tunteella ajattelisin, niin saattaisin haluta jonkun tehokkaamman version. Asettelu on kutakuinkin järki vastaan tunne. Aina ei molempia saa samassa paketissa, toisinaan saattaa onnistua.

Stelviossa ohjaus tuntuu loistavalta! Tällä olisi mukava lähteä pärtsäilemään vaikkapa Pohjois-Norjan vuonoille! Voi toki olla, että siihen touhuun nämäkin tehot riittäisivät oikein mainiosti. Tekisi mieli laittaa tähän hymynaama. Vaikka tehoja voisi kuvitella tässä autossa pieniksi, niin ajotuntuma todistaa sen, että täysin hukkaan ei ole tämäkään dieselversio mennyt. Kyse on lopulta vain siitä, että mitä kukakin autoltaan odottaa.

Lopputulema – Kelpaako vai ei?

Alfa Romeo Stelvio / kuvat Mikko Kilkki

Voi olla että kaikille Alfa Romeo Stelvio ei sovi, mutta sopiva ostajakunta siitäkin huolimatta varmasti on olemassa. Tämä on varmasti mielipiteitä herättävä ja tunteita nostattava auto, joka tuskin jättää ketään kylmäksi. Pitäähän siitä huolen se, että samassa lauseessa on mainittu Alfa Romeo ja SUV. Niin vain siirtyi maasturiaikaan myös Lamborghini, Maserati ja Bentley, jotka olivat aivan samassa tilanteessa siinä, että tuskin kukaan edes odotti heiltä mitään maastoautoja. Kummallista tämä nykyaika, mutta tässä sitä nyt silti ollaan.

Hintaa tällä Stelviolla on 41 800 euroa.

Alfa Romeo Stelvio / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Jyväskylän Rinta-Jouppi / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki