Viikon vaihtari: Koeajossa DS 3 Crossback

DS 3 Crossback / kuvat Mikko Kilkki

Niin kauan kuin minä muistan, on DS ollut osa Citroenin mallinimistöä. Alkuun brändin autoja myytiin Citroenin oman merkin alla, kunnes aika koitti vuonna 2014, ja mallisto eriytettiin omaksi merkikseen. Järkeä tai ei, ainakin markkinointimies kiittää kyseisestä valinnasta, koska hän saa kyseisen valinnan johdosta lisää laskutettavaa työtä.

Vuosia kului, kunnes huomasin vuonna 2022, että DS omana merkkinään puuttui täysin ajamieni autojen listalta. Asiantila oli korjattava nyt tai heti. Autoja katsellessa yksi potentiaalinen löytyi Jyväskylästä Citroenin merkkiliikkeestä vaihtoautona, joten koeajolle oli päästävä. Uuden koeajoon ei Keski-Suomessa tähän hätään ollut mahdollisuutta, joten tyydyttävä oli vaihtoautoon.

Mikään huippuyleinen auto DS ei ole vaihtoautonakaan, sillä näitä on blogijuttua kirjoittaessa netin myyntipalstoilla myynnissä vain noin kolmisenkymmentä. Tämä DS on ainoa mikä Keski-Suomesta löytyi. Joskus olen tehnyt koeajoreissun myös toiselle paikkakunnalle, mutta nyt en siihen ryhtynyt.

DS 3 Crossback, minkälaiset speksit?

DS 3 Crossback / kuvat Mikko Kilkki
muotoilulla on haettu selvää erottuvuutta kilpailijoihin.

Auton vuosimalli on 2020, ja kilometrejä kaksivuotiaalla autolla takanaan vain kymppitonnin luokkaa. Konehuoneessa mylvii 1,2 litrainen bensapata, ja vaihteiston virkaa hoitaa automaatti. Hallintalaitteet on pitkälti tutut Citroenista ja Peugeotista, mutta muotoilun osalta ne on mukautettu salmiakkikuvioiden kautta DS:än brändiin sopivaksi. Syy on selkeä, sillä kyseessä on DS:n brändikuvio.

Suurin ero konsernin muihin Ranskalaismerkkeihin löytyy muotoilusta, johon toki tottuu ajan kanssa, kun autolla vain pääsee ajamaan.

Mallina DS 3 Crossback on merkin toinen oma, Citroenista erillään suunniteltu automalli. Vaikka nettihaun kautta löytyy myös Citroen DS3, tällä DS 3:lla ei ole kyseisen auton kanssa muuta tekemistä kuin yhteneväinen mallinimi.

Koeajo – mitkä fiilikset herää DS:stä?

DS 3 Crossback / kuvat Mikko Kilkki
Itse istun mieluiten DS:n kuljettajan paikalla, siinä on tämän auton parhaat oltavat.

Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta, ja auto lähtee tuttuun tyyliin napista käyntiin. Kuljettajan paikalla on mukava istua, valittaa ei voi. Monesta asiasta voi löytää jotain tuttua, mutta heti alkuun kuitenkin yksi asia oli hukassa – nimittäin se, mistä saa ikkunan kiinni! Asiaan kuitenkin löytyi ratkaisu helposti., kun vain vetäisi ensin happea kerran.

Ajotuntuman osalta DS on perusvarma Ranskalainen, joka ei petä. Kaikenlaisia vitsejä tosin kuulee siitä, että parhaat ranskanperunat saa grilliltä, mutta… Tämä DS on ainakin ajettavuudeltaan miellyttävä. Vaihteisto vaihtaa toimivan oloisesti, mitään vikoja ei ilmene. Myöskin kone on toimivan oloinen sen jälkeen, kun auto on ajettu lämpimäksi.

DS 3 Crossback / kuvat Mikko Kilkki
Takapenkkitilat ei ole mitkään suuren suuret, mutta perustarpeisiin riittävät.

Koeajolenkillä oli poikettava myös moottoritielle, missä DS 3 Crossback hoitaa hommansa myös mallikelpoisesti. Auto on kaikkineen miellyttävä tapaus ajaa.

Jos kokoluokka on oikea, DS 3 Crossback loistaa arjen käyttöautona miellyttävästi. Mistään suurperheen ykköskulkineesta tuskin on kyse, mutta ei liene tarvitsekkaan.

Lopputulema – Pitäisikö ostaa DS vai ihan vain Citroen?

DS 3 Crossback / kuvat Mikko Kilkki
Itse pidän DS 3 Crossbackin muotoilusta.

Jos elämä Citroenin kanssa tuntuu käyvän liian tylsäksi, on DS tällöin oikea valinta, sillä DS on pykälän tai pari omintakeisempi auto. DS on myös merkkinä sellainen, että sitä ei Keski-Suomen alueelta ainakaan liikaa tule vastaan, koska täällä ei ole merkin jälleenmyyntiä.

Kannattiko DS:n koeajo? Mielestäni kyllä, sillä näillä kilometrimäärillä harvoin tulee enää listalle lisää uusia automerkkejä. Nyt kuitenkin tuli.

Hintaa autolla on 28 990 euroa.

DS 3 Crossback / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Jyväskylän Käyttöauto / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki