Viikon vaihtari: Koeajossa Ford Mustang Convertible 2020

Ford Mustang Convertible 2020 / kuvat Mikko Kilkki

Olin jo hetken katsellut autoliikkeessä Ford Mustangin avomallia. Auto ei tokikaan ollut V8, mutta se oli kuitenkin avo! Konehuoneessa mylvi 2,3 -litrainen bensapata, sama mikä on nähty myös Ford Focus RS:n keulilla. Automaattivaihteisto on sama kymmenvaihteinen, mikä on nähty Ford Rangerissa, joten on vähintäänkin selvää, että Fordilla tiedetään mitä tehdään.

Kun kelit vihdoin koittivat ja aurinko paistoi, on jokaisesta sekunnista pyrittävä nauttimaan täysin palkein. Siksi oli haettava myyjältä avaimet ja lähdettävä ajoon! Kerran sitä vain eletään, eikä aurinko aina paista.

Jos haluat verrata Mustangeja, niin blogissani on nähty aiemmin kovakattoinen ja manuaalivaihteinen Mustang vastaavalla 2,3 -litraisella koneella. Käytännössä nyt koeajetun auton koneeseen oli tehty pieniä muutoksia. Kone on tehoiltaan aavistuksen pienempi, mutta toisaalta vääntömomentti on kasvanut. Tehoa löytyy nyt 290 hevosvoimaa aiemman 314 hevosvoiman sijaan.

Sähköinen Ford Mustang Mach-E on sitten oma lukunsa, joka kannattaakin käydä läpi ihan oman blogipostauksen kautta. Sähköisellä ja polttomoottorikäyttöisellä Mustangilla ei paljoa muuta yhteistä olekkaan kuin nimi. Sähköiseen Mustangiin on esimerkiksi tarjolla neliveto, kun taas polttomoottorinen on aina takaveto.

Varustelistaus – Minkälainen on Ford Mustang Convertible?

Ford Mustang Convertible 2020 / kuvat Mikko Kilkki

Vuosimalli on 2020, ja tietä auto on nähnyt todella vähän – vain 13 000 kilometriä. Mitkään ykkösauton kilometrit eivät ole kyseessä. Auton varustelistaus on pidempi kuin bloggaajan syntilista: Digimittaristo, peruutuskamera, navigointi, ilmastoidut etuistuimet.. Ja ilmastointi toimii muutenkin kuin katon kautta!

Kuten olettaa saattaa, ryhti on on kaikkineen tallessa, ja auto siistin oloisessa kunnossa. Tämä on paperilla ja myyntihallissa sen oloinen tapaus, että auto on enää ajoa vaille valmis.

Ford Mustang Convertible 2020 / kuvat Mikko Kilkki

Ford Mustangiin verrattavia automalleja on esimerkiksi Dodge Challenger ja Chevrolet Camaro. Kaikilla mainituilla autoilla, Challenger, Camaro ja Mustang, on takanaan jo pitkä historia ja monta uudistusta.

Näistä Mustangin historia on sikäli mielenkiintoinen, että se esiteltiin vuonna 1964 vahingossa Jyväskylässä päivää liian aikaisin, ja vasta sitten oli New Yorkissa maailman ensiesittely.

Koeajo – Ihan fantastinen kiesi, jou!

Ford Mustang Convertible 2020 / kuvat Mikko Kilkki

Ajoasento löytyy sähkösäätöjen kautta, ja auto lähtee napista käyntiin. Ajoasento löytyy 170 -senttiselle koeajokuskille järkevästi kohdilleen, ja hallintalaitteet löytyy järkeviltä paikoilta. Valittaa ei voi vaikka sanomista yrttäisi kuinka etsimällä etsiä.

Tosin takapenkistä on senverran mainittava, että siellä mahtuu olemaan kyllä lapsi turvaistuimessa ja kauppakassi, mutta eipä juuri sen enempää. Aikuinen mahtuu takapenkille järkevästi korkeintaan sivuttain, olotilan ollessa tuolloin lähinnä epämukava.

Ford Mustang Convertible 2020 / kuvat Mikko Kilkki

Kun auton käynnistää, suurin huomio kiinnittyy auton äänimaailmaan – se ei ole kasikoneen tasolla, vaan selvästi miedompi. Onneksi kuitenkin avokatto korvaa moottorista johtuvan fiilispuutteen. Normaalisti harrasteautojen kohdalla polttoaineen kulutus on täysin sivuseikka, ja siksi joku saattaisi miettiä, että onko tämä edes mikään oikea Mustang? Minä itse näkisin asian niin, että tällä Mustangilla pystyy kuitenkin näinä vastuunkannon aikoina ajamaan tuntematta minkäänlaisia moraalisia tuskia ilmaston saastumisesta.

Mutta itse asiaan. Taajamassa auto on erittäin leppoisa ajettava, eikä se ole mitenkään yliampuva millään tasolla. Varsinkin katto auki ajaessa fiilistakuu on erittäin varma ja taattu asia. Jos autoa ajaa hyvällä ja aurinkoisella kelillä katto kiinni, tulee heti sellainen fiilis, ettei ole ansainnut Mustang Convertiblen koeajoa. Siispä katto auki ja välittömästi.

Ford Mustang Convertible 2020 / kuvat Mikko Kilkki

Myös moottoritiellä Mustang Convertible on leppoisa tapaus ajaa. Varsinkin sen jälkeen kun sivuikkunat on kiinni, autolla pystyy ajamaan moottoritienopeuksissa katto auki kuunnellen radiota, tai jutellen kaverin kanssa.

Muutaman tunnin koeajolenkin jälkeen kaikki hauska kuitenkin loppuu, ja on aika palauttaa tämä poniauto autoliikkeeseen. Auto peruutellessa parkkiruutuun mieleen tulee kiitollisuus siitä, että on saanut kokea tämänkin päivän.

Lopputulema – 2,3 Ecoboost vai V8?

Ford Mustang Convertible 2020 / kuvat Mikko Kilkki

Toisaalta Ford Mustang ja V8 on aina kuuluneet samaan lauseeseen, sitä ei voi hyvällä tahdollakaan kiistää. Kolikolla on näinä aikoina myös kääntöpuoli, ja sen kääntöpuolen nimi on ilmastotalkoot.

Nykyään ei Mustangia enää Euroopan alueelta saa 2,3 litraisella Ecoboostilla. Tarjolla on sähköistettu Mustang Mach-E, sekä bensaversio viisilitraisen kasikoneen kanssa. Näiden miedompien bensakoneiden osalta katseet on käännettävä joko vaihtoautoihin tai rapakon taakse Jenkkeihin, mistä uuden vastaavan Mustangin voi itselleen vielä lunastaa.

Lieneekö syynä sitten EU:n päästönormit, mitkä Euroopan alueella vain kiristyvät kiristymistään. Sen johdosta jos polttomoottoriautoja myy, kannattaa tehdä se tyylillä, ja muuten myydä käyttöautoksi jotain vähäpäästöisempää.

Ford Mustang Convertible 2020 / kuvat Mikko Kilkki

Aiempi blogissani nähty Mustang oli väriltään valkoinen. Koeajo osoitti sen, että itse haluaisin oman mustangini ehdottomasti rättikatolla ja tummasävyisenä. Jos hankkisin oman Mustangini arkikäyttöön, tulisi se olemaan tällä miedommalla bensakoneella. Jos ajattelisin Mustangilleni harrastekäyttöä, olisi se ehdottomasti fiilisperustein kasikoneinen!

Oli miten oli, kyllä suosittelen koeajolla käymistä ponilogoilla varustetulla autolla. Hintaa tällä autolla on 63 990 euroa.

Haluatko fiilistellä blogistani lisää avoautoja? Tsekkaa toki: Chrysler PT Cruiser, Saab 9-3, BMW Z3….

Ford Mustang Convertible 2020 / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Rinta-Jupin autoliike, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki