Viikon vaihtari: Koeajossa Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30N vuosimalli 2020 / kuvat Mikko Kilkki

Löydöt ovat aina mukavia, jos ne vain ovat mieluisia. Yksi sellainen oli vuoden toinen koeajoni, jollaiseksi valikoitui vaihtoautona myytävä, vuosimallin 2020 ja kymppitonnin ajettu Hyundai i30 N Fastback. Fastbackin kaverina hallissa oli myös vastaava vuoden 2018 malli hatchbackina, mutta fastback oli saatavissa nopeammin ulos. Siispä tämä perhesportti valikoitui koeajoon ja autoarviota varten.

Vuoden ensimmäinen koeajo oli Hyundai Tucson, josta pääsinkin sorvaamaan vuoden ensimmäistä lehtijuttuani. Ihan hyvä startti siis vuodelle. Nyt on vuorossa vuoden ensimmäinen blogipostaus. Tällä arkisella räyhäkkeellä on hyvä aloittaa vuosi 2021.

Minkälainen on Hyundai i30 N Fastback?

Hyundai i30N vuosimalli 2020 / kuvat Mikko Kilkki
Fastback on käytössä muillakin valmistajilla korimallin nimenä – ei pelkästään Hyundailla.

Hyundai i30:n kohdalla korimalleja on tarjolla kaksi: Fastback ja hatchback. Perinteinen sedan siis puuttuu, tämä ei ole sellainen. I30 N on pykälän tai pari sporttisempi versio perusmallista. Koeajoautossa on manuaalivaihteet ja kaksilitrainen, 275 hevosvoimainen bensapata. Autossa on siis tehokkaampi Performance N paketti, miedompi versio olisi 250 hevosvoimainen. Räyhänäköä löytyy esimerkiksi tuplaputkien muodossa, samoin räyhäisämmät äänet. Mainittakoon myös myyntihallista löytyvästä hatchbackista, että sekin on vastaava Performance N versio, eikä se miedompi Ännä.

Hyundai i30N vuosimalli 2020 / kuvat Mikko Kilkki
Katse renkaisiin paljastaa myös räyhäkkyyttä.

Koska tarjolla on vastaava auto kahdella eri korimallilla, niin mitä käytännön eroa sitten on hatchbackilla ja fastbackilla – ulkonäön lisäksi tietenkin? Yksi selkeä ero on pikkiriikkinen ero painossa, sillä tämä Fastback on hieman läskimpi. Mutta siis vain hieman ylipainoisempi. Jos ajo-ominaisuuksia miettii, on ero vain tunnevalintoja – jokainen painottaa omia mieltymyksiään. Jos sinkkutalous tai lapseton pariskunta on autohankintoja tekemässä, valinta voisi olla ihan kumpi tahansa korimalli. Jos ei valintaa osaisi muuten tehdä, olisi suoritettava arvonta.

Päästöt tässä Hyundaissa on 176 grammaa kilometrille.

Koeajo – Miltä tämä tuntuu?

Hyundai i30N vuosimalli 2020 / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalla istuu mielellään vaikka pidempääkin reissua.

Napista käyntiin, mutta käsijarru on sentään perinteistä kahvamallia. Ajoasento löytyy kohdilleen 170 senttiselle kuskille varsin mukavasti. Urheilutuntuman aistii aavistuksen kuppimaiseksi muotoiltujen penkkien ansiosta. Myös kytkintuntuma on jämpti, eikä vaihteidenkaan osalta tarvitse isoa liikettä tehdä. Vaihteisto on lisäksi mukavan jämpti, juuri sellainen kun sen pitää myös olla. Alustatuntuma on jämpti, mutta ei kuitenkaan niin kova että amalgaamit irtoaisivat suusta.

Hyundai i30N vuosimalli 2020 / kuvat Mikko Kilkki

Taajamassa i30 N on varsin leppoisa auto ajaa. Olotila on hieman syntinen, mutta siis vain hieman, koska tekisi mieli painaa kaasupedaalia. Nopeusrajoitukset on kuitenkin syytä muistaa, ja tarvittaessa päästellä höyryjä radalla. Lopulta kaikki lähtee sieltä korvien välistä, joten on kuskista kiinni kuinka asiallisesti pystyy ajamaan.

Hyundai i30N vuosimalli 2020 / kuvat Mikko Kilkki
Takapenkkitilat on kokoluokkaan suhteutettuna sitä mitä olettaa sopii.

Hyundai i30 N kieltämättä alkaa loistaa vain enemmän ja enemmän, kun tällä pääsee moottoritielle pärtsäämään. Tämä arkinen sporttihirviö on ainakin minun makuuni haluttava laite. Mielestäni korimalleista tämä Fastback on käytännöllisempi, ellei sitten ulkonäkösyistä halua valita hatchbackia itselleen. Kannattaa tarvittaessa koeajaa myyntihallista vaikka ne molemmat, ja arvioida päätöstä uudelleen sen jälkeen. Onko tämä sitten järkivalinta vai tunnevalinta? Harvinaista kyllä, tässä autossa yhdistyy jopa ne molemmat!

Lopputulema – Hyundailla osataan, tietenkin

Hyundai i30N vuosimalli 2020 / kuvat Mikko Kilkki

Juuri näin, tässä on esimerkki siitä, kuinka arkeen sopiva sporttiräyhäke laitetaan asianmukaisesti jiiriin, ja tehdään siitä vähintäänkin arkea ajatellen toimiva. Näin sen pitää mennä, kyllä yksi tämmöinen minunkin talliini mahtuisi. Tässä on myös kulkine, millä voisi ainakin jotenkin harkita käyvänsä radallakin kokeilemassa, että onko tästä mihinkään? Voisi olla mielenkiintoinenkin kokeilu.

Lyhyestä virsi kaunis, rakastan tätä autoa. Ainoa lisätoive on enää neliveto, sillä koeajoauto on etuvetoinen. Hintaa tällä on 37 490 euroa. Toki rahaa se on, mutta vastinetta on taatusti luvassa, jos vain olet orientoitunut autoiluun ja autoihin.

Hyundai i30N vuosimalli 2020 / kuvat Mikko Kilkki
Plussapisteet tästä – tavaratilasta saa helposti otettua irti jokaisen sentin. Tavaratilan koko on 450 litraa. Vastaavasta hatchbackista tavaratilaa löytyisi 395 litraa.

Auto myynnissä: Jyväskylän autotarvike / www.jklauto.fi

Kuvat ja teksti Mikko Kilkki