Viikon vaihtari – Koeajossa Mazda 2

Mazda 2 vm2008 / kuvat Mikko Kilkki

Mazda 2 oli koeajossani viimeksi vuonna kuokka ja kirves, kun minut huolittiin peräti päiväksi Mazdan Onnellisten ajokouluun. Tuolloin ohjelmana oli ratapäivä Ahvenistolla ja autoslalom. Koska tuolloin tykitettiin menemään pitkin Ahveniston moottorirataa, oli nyt otettava selvää, soveltuuko tämä pikkukakkonen myös arkikäyttöön?

Viimeksi oli käytävä myös kyydissä istumassa radalla, ja olin niin vetelänä kokemuksen jälkeen, että olin varma pyörätuolin tarpeesta – nyt huumorilla kävi mielessä, mikä olisi tilanne nyt? Viimeksi oli lehdistön pressiauto pyöriteltävänä, nyt oli tyytyminen vaihtoautoon. On hyvä toki muistaa, että malli on vaihtunut välissä, vaikka mallinimi onkin pysynyt samana. Tämä auto on vuodelta 2008.

Minkälainen auto – Mitkä varusteet?

Mazda 2 vm2008 / kuvat Mikko Kilkki

Ketjukone, jes! Huollot tehty, hyvä. Ilmastointi, pienet kilometrit, ja ryhti muutoinkin tallessa. Vuosimallin 2008 autolla on ajettu vain 65 000 kilometriä. Auton koko elinkaarelle jaoteltuna auto on vähintäänkin maltillisesti ajettu. 1,5 -litrainen bensakone, manuaaliaski, ja penkki säädetään käsisäätöjen kautta. Ei sitä varmaan enempää osaa kaivata, kun hintalapussa lukee 6 900 euroa.

Jos kilpailevaa mallia hakee, kannattaa katsoa vaikkapa Volkswagen Polo ja Ford Fiesta. Ne ovat kokoluokaltaan vastaavia, jotka on myös blogissani nähty ja esitelty.

Koeajo – Miltä tuntuu?

Mazda 2 vm2008 / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalla ei ole mitään ylimääräistä.

Ajoasento löytyy kohdilleen 170 -senttiselle koeajokuskille. Hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää, eikä puutteita sillä saralla löydy. Vaikka Mazdoilla olen ajanut yllättävän vähän, istuu tämän pikkupirssin kuljettajan paikalla kuitenkin yllättävän mielellään.

Kone käy tervekäyntisen oloisesti – myös sen jälkeen, kun auto on ajettu lämpimäksi. Kytkintuntuma on looginen, vaihteet menee pesään helposti, sekä ajotuntuma on muutenkin vaivaton. Taajamassa auto on pirtsakka tapaus, eikä jalkoihin tarvitse todellakaan jäädä. Myös isommilla teillä koeajon perusteella pärjää, vaikka mikään ralliteiden supertykki tämä ei olekkaan.

Mazda 2 vm2008 / kuvat Mikko Kilkki
Takapenkki ei ole mikään suuren suuri, mutta auton kokouokka huomioiden riittävä.

Autolla on koeajon perusteella vielä elämää edessä. Jos tämä vielä pitkäänkin on autoliikkeessä myynnissä, ihmettelen asiaa suuresti. Tämän vahvistaa myös autoliikkeen myyjä, jonka mukaan hintaluokassa 5000 – 15 000 euroa järkevät vaihtoautot myydään nopeasti, jos ovat bensakoneella. Tämä mahtuu kaikkiin vaadittuihin ehtoihin.

Loppuarviona vielä, ajaisinko tällä ennemmin Ahvenistolla vai taajamassa? Tottakai taajamassa paljon mieluummin. On toki syytä muistaa, että Ahvenistolla ollut Onnellisten ajokoulu ei ollut tarkoitettukkaan rataennätysten tehtailuun, vaan tarkoituksena oli toisenlaisten kokemuksien kartuttaminen, jotta kaahailun himot jäisivätkin sinne minne ne kuuluvat, eli radalle – eivät oikean liikenteen sekaan.

Lopputulema – Jollekkin työmatkakäyttöön, kakkosautoksi perheeseen?

Mazda 2 vm2008 / kuvat Mikko Kilkki

Jos auto ja käyttötarve vain kohtaavat, niin tottakai voisi pikkukakkosen hankkia itselleen. Aiemmin olen itse ehkä pitänyt Mazdoja hieman tylsän harmaina, mutta kyllä tämä pieni sähäkkä tapaus ainakin on mukava.

Koska bonuksena tätä mallia ei liikaa vastaan tule, saa tämä auto Mikon hyväksynnän. Tästä on ihan leppoisa ja mukava jatkaa eteenpäin.

Myös uudemman kakkosen koeajo on nähty Autovouhotuksessa, ja se löytyy tämän linkin takaa.

Mazda 2 vm2008 / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike / www.jklauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki