Viikon vaihtari – Koeajossa Range Rover Sport TDV8

Range Rover Sport TDV8 / kuvat Mikko Kilkki

Kun autoliikkeessä tulee vastaan mielenkiintoinen auto, käyn mielelläni koeajolla. Nyt vastaan tuli Range Rover Sport TDV8 vuosimallia 2007. Muistin heti muutaman vuoden takaisen koeajon, kun ajoin vastaavaa autoa pienemmällä 2,7 litraisella TDV6 koneella. Koska nyt konepellin alla mylvii 3,6 litrainen V8, oli koeajolla vertailumielessä käytävä. En ollut aiemmin ajanut yhdelläkään kasikoneisella Range Roverilla, joten sekin asiantila oli korjattava.

Mikään superjäätävä tämän auton V8 ei ole, sillä kyseessä on miedoin kasikone, mikä tämän aikakauden Range Rover Sportiin on ollut tarjolla. Tämän auton ostaja varmasti tietää mitä ostaa ja mitä saa.

Minkälainen on Range Rover Sport TDV8?

Range Rover Sport TDV8 / kuvat Mikko Kilkki
Sport sisältää käytännöllisiä ja mielenkiintoisia yksityiskohtia.

Ajettu autolla on 204 000 kilometriä. Auton V8 ei ole mikään mörkömoottori, sillä tehoja löytyy 272 hevosvoimaa. Se on kuitenkin selvästi enemmän, mitä aiemmin ajamani kutoskoineisen Sportin moottori, josta löytyi tehoa 190 hevosvoimaa.

Jos autoonsa haluaisi jytkymmän kasikoneen, vaihtuu käyttövoima dieselistä bensaan. Netin myyntipalstoilta voi löytää Range Rover Sporteja myös 4,2 ja 4,4 litraisilla bensakoneille, joissa teholukemat on hieman isompia.

Range Rover Sport TDV8 / kuvat Mikko Kilkki
Tavaratilan koko on 958 litraa.

Tässäkin Range Roverissa vaihteistona on automaatti. Mukava tieto perävaunun vetäjille on se, että sallittu vetopaino on 3500 kg. Auto on luonnollisesti nelivetoinen, koska aitoa maastoautoa kukaan ei “vajaavetoisena” itselleen huoli.

Myös Range Roverin tavaratila on silmämääräisesti arvioiden kelvollinen, kun arviointiasteikkona käyttää tavallista arkea. Tavaratila on kunnossa myös paperilla, kun tiedon tarkistaa.

Koeajo – Mitkä fiilikset heräsi?

Range Rover Sport TDV8 / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalla tekee mieli hymyillä, ja siinä viihtyisi pidempäänkin.

Kuljettajan paikalla tulee melkoinen äijäfiilis. Eräs LinkedIn kontaktini sanoi lisäksi, että Rangen Sportissa olo on kuin lottovoittajalla. Asia on epäilemättä näin, vaikka autolla on hintaa enää 17 880 euroa, ja myyntihinnaltaan auto olisi tavallisenkin palkansaajan ostettavissa. Toki auton ylläpitokuluissa päästöt ja päästöpohjainen verotus on hyvä huomioida, ja pohtia, kuinka paljon on valmis maksamaan fiilislisää?

Ajoasento löytyy mallikkaasti kohdilleen 170 senttiselle koeajokuskille. Koska auto on premium, eikä taatusti ole uutena ollut mikään edullinen, on istuimet asiaankuuluvasti sähkösäädöillä. Kone lähtee käyntiin terveen oloisesti, ja sisään kasikoneen sinfonia kuuluu vain vaimeasti.

Range Rover Sport TDV8 / kuvat Mikko Kilkki
Myös takapenkkitilat Range Rover Sportissa toimii.

Taajamassa meno on letkeeää, peruspalikoiltaan auto on balanssissa. Mikään yliampuva ohjus tämä ei ole, vaikka eron huomaakin miedompaan 2,7 litraiseen verrattuna. Siinä missä mainittu miedompi kone sopii leppoisaan matkantekoon ja on selkeämmin järkivalinta, on TDV8 jostakin järjen ja tunteen välimaastosta.

Myös moottoritiellä meno on toimivaa, eikä koneesta löyty mitään vikaa edes sen jälkeen, kun se on ajettu lämpimäksi. Osa vioista kun voi löytyä vasta kun kone on lämmin, osa vain koneen ollessa kylmä.

Lopputulema – Jos Range Rover kasikoneella kiinnostaa!

Range Rover Sport TDV8 / kuvat Mikko Kilkki
Muotoilussa on Range Roverille klassisia piirteitä.

On selvää, että ajan kanssa polttomoottorit tekevät tilaa ympäristöystävällisemmille voimanlähteille. Jos Range Roverinsa haluaa isommilla moottoreilla, on vielä loistavaa aikaa katsella myyntipalstoilta mitä on tyrkyllä. Jos kohtuuhintaisen vaihtoauton haluaa, on tässä yksi potentiaalinen tapaus.

Ostajan kannalta on hyvää se, ettei Range Rover Sport ole mitenkään ääriharvinainen auto. Autoja löytyy aina, joten kannattaa vertailla itselleen sopivinta vaihtoehtoa – tarveharkinta antaa hyvät suuntaviivat jatkoon. Omaan itse Range Rover Sportista nyt kahden koeajokerran kokemuksen, ja oma yhteenvetoni on se, että pidän kyllä näkemästäni ja kokemastani.

Range Rover Sport TDV8 / kuvat Mikko Kilkki
Land Roverin logo ratissa saattaa alkuun tuntua hieman hämäävältä. Syy on kuitenkin selkeä – Range Rover on Land Roverin hienostuneempi brändi.

Auto myynnissä: Rinta-Joupin autoliike, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki