Viikon vaihtari: Opel Insignia vuodelta 2017

Opel Insignia 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Olen viimeksi ajanut Opel Insignialla bloggaajaurani alussa. Kyseessä oli tuolloin parivuotias vaihtoauto, vuosimallia 2013. Pitkään olen halunnut koeajaa pykälän tuoreempaa Insigniaa, mutta se on antanut odottaa itseään aina näihin päiviin asti. Nyt se vihdoin sitten tapahtui, kun koeajoon lähti vuosimallin 2017 Insignia. Tämä on palautunut autoliikkeeseen leasingkäytöstä, joten sen historia on tiedossa huoltoineen päivineen. Se on ostajan kannalta toki loistojuttu – olettaen tietysti, että auto on ollut työsuhdekäytössä eikä firman yhteiskäytössä. Toki yksityisleasing myös onnistuu, mutta tämän auton historia löytyy yrityspuolella.

Minkälainen tämä Opel Insignia on?

Opel Insignia 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Ajettu tällä on vain 51 000 kilometriä. Konehuoneessa on 1,5 litrainen bensapata, tottakai turbotettuna. Vaihteiston virkaa hoitaa automaatti. Varustelistaus on käytännöllispainotteinen, mutta neliveto loistaa poissaolollaan. Se mistä on kuitenkin plussapisteet (ei kuitenkaan Keskon) annettava, on takakontin iso lastausluukku. Eihän tämä farmari ole, mutta selvästi tällä lapsiperhe matkustaa mummolaan ja mökille!

Koeajo – Huti vai järkihankinta?

Opel Insignia 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Napista käyntiin ja ajoasento kohdilleen. Ajoasentoa voisi kuvailla 170 senttiselle kuljettajalle toimivaksi. Kuljettajan paikalla fiilis on nykyaikainen, tämä tuntuu maukkaammalta ja haluttavammalta kuin vanhempi Insignia! Hallintalaitteet on sijoiteltu kuljettajan paikalle loogisesti, eikä minkään voi sanoa yllättävän. Mieleen tulee Opelin pykälää pienempi Astra.

Opel Insignia 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Taajamassa tämä on järkevän oloinen auto. Näkymät ulos on hyvät, ja vaihteisto vaihtaa toimivan oloisesti. Mikään ei tunnu häiritsevältä. Motarille mentäessä tämä toimii myös. Koneen litratilavuus saattaa vanhan koulukunnan ihmisistä toki tuntua pieneltä, mutta potkua kuitenkin löytyy 165 hevosvoiman edestä. Se riittää arkikäyttöä ajatellen hyvin. Rallipolut eivät ole tämän auton juttu.

Parituntisen koeajolenkin aikana mitään vikoja ei ilmene. Ei myöskään sen jälkeen kun kone on ajettu lämpimäksi. Osa vioista voi hyvin ilmetä vain kun kone on kylmä, toisaalta osa vain koneen ollessa lämmin. Siksi on tärkeää ajaa koeajolla niin paljon, että kone ehtii lämmetä.

Lopputulema – Arkisuus tekee tästä autosta toimivan

Opel Insignia 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Toisinaan kuulee vitsejä liittyen siihen, mitä Opel tarkoittaa. Yksi vitsi on, että Oho pojat, eipäs lähdetä. Minä kuitenkin väitän, että jos arkikäytössä toimivaa autoa etsii, johon mahtuu samalla kyytiin tavarat ja ihmiset, niin kyllä muuten lähdetään. Kyseinen vitsi siis voidaan kumota tässä samalta istumalta.

Hintaa tällä autolla on 23 480 euroa.

Opel Insignia 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Rinta-Jouppi, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki