Viikon vaihtari: Renault Scenic vuodelta 2008

Renault Scenic / kuvat Mikko Kilkki

Joulu on lusittu ja joulukinkut syötynä, siihen päälle myös vuosikymmen vaihtui varsin sujuvasti. Jännä ajatella, että kaksikymmentäluku oli viimeksi sata vuotta sitten, ja nyt se on täällä taas!

Mutta se kuitenkin siitä, ja nyt on aika palata joulutauolta sorvin ääreen. Vuoden ensimmäinen kierros autokaupoille tuotti verraten tavallista tulosta: Matkaan lähti vuosimallin 2008 Renault Scenic, jolla on ajettu vain 150 000 kilometriä. Kaksitoistavuotiaalle autolle se ei ole edes paljoa, kun huomioidaan auton luonne käyttöautona. Tämähän on juuri sen mallin auto, että se voisi olla vaikkapa entinen taksi!

Äkkiseltään voisi myös kysyä, että miksi matkaan lähti juuri tämmöinen, tavallistakin tavallisempi Renault Scenic? Mistään harrasteautosta ei ole kyse, löytyyhän ne autotallin keräilyhelmet aivan muualta kuin Scenicin tyyppisistä tila-autoista.

Syy tämänkertaiseen autovalintaan lienee se, että Scenicillä minä en ollut aiemmin vielä ajanut. Monta sataa muuta autoa kyllä listalta löytyikin jo ennen tätä, tavallisemmasta erikoisempaan. Toisinaan on varsin mielenkiintoista ajaa myös tavallisemmilla autoilla, jotta saa vertailukohtaa siitä, mihin voi sitten verrata jotakin erikoisempaa. Onhan tämän auton hintalapussa myös hinnaksi ilmoitettu alle neljätuhatta euroa, joten varsin mielenkiintoista on nähdä se, että saako siihen rahaan lainkaan järkevää tila-autoa? Joskus sellaiselle nimittäin voi olla tarvetta, vaikka kaikkien autoliikkeiden myyntirivistä tämmöistä ei välttämättä enää löytyisi.

Minkälainen on reilu kymmenvuiotias Ranskalainen tilatötterö?

Tämän Scenicin varustelistaus on varsin käytännöllinen: Sieltä löytyy esimerkiksi vetokoukku ja huoltokirja. Ajoasento tästä Ranskattaresta löytyy manuaalisäätöjen kautta. Vaihteistona on kuusivaihteinen manuaali, ja konehuoneesta löytyy 1,6 -litrainen bensakone.

Avaintiirikka on Renaultilla vähemmän ajaneelle tässä autossa jotenkin jännä: Mieleen tulee paremminkin jokin avainkortti, eikä mikään perinteinen avain. Auto käynnistetään laittamalla tämä avaintiirikka sille varatulle paikalle, ja painamalla sitten nappia. Eikait siinä.

Ja käsijarru, sekään ei ole se perinteinen kahvamallinen, vaan käsijarrulle löytyy omat värkkinsä vasemmalta kädeltä kojelaudalta. Se on idealtaan toki sitten aivan looginen, kun toimintaidean vain keksii. Myös mittaristo on jotenkin alkuunsa veikeä: Se on kojelaudassa suurinpiirtein keskellä. Se ei kuitenkaan ole mikään ennenkuulumaton asia, sillä esimerkiksi tietyn aikakauden Nissan Primeroissa on nähty vastaavanlaisia mittaristoja. Ken vain on jossain elämänsä vaiheessa sellaisella Nissan Primeralla ajanut.

Takapenkin pieni mutta hyödyllinen yksityiskohta. Eihän tästä nyt varsinaisesti haittaakaan ole.

Mitään maatamullistavan yllättävää ei siis vanhasta Scenicistä tule löytämään, jos jotain sellaista tulee seuraavalta tilatötteröltänsä hakemaan. Jotkin asiat vain on ajateltu hieman totutusta poikkeavalla tavalla, ja sehän meistä osalle totisesti käy.

Koajo – minkälainen on ajaa Renault Scenic?

Kokoiseni kuljettaja löytää hallintalaitteet tästä autosta järjellisiltä paikoilta. Kone hörähtää käyntiin tervekäyntisen oloisesti, ja vaikuttaa siltä myös lämmettyään. Toki huomattavaa on ehkäpä se, että autosta annettujen tietojen mukaan jakohihna on vaihdettu 108 000 kilometrin kohdalla vuonna 2016. Siitä rupeaa olemaan jo neljä vuotta aikaa, ja autolla on keretty sen jälkeen ajamaan jo nelisenkymmenättuhatta kilometriä.

Jos takapenkkitila ei riitä, on Sceniciä isompi malli Espace.

Sitten vain vaihde pesään ja ajamaan. Kytkintuntuma on looginen, ja vaihteet menee pesään järkevän oloisesti. Vaikka alkuun saattaisi tuntua siltä, että tämähän on vain Ranskalainen kulkine, ja maine Ranskalaisten autojen vikaherkkyydestä kummittelee takaraivossa, niin on tämä kumminkin varsin letkeä ja miellyttävä auto ajaa, kun hyödyntää ensin sen mahdollisuuden käydä kokeilemassa.

Sittemmin Renault Scenic on uudistunut pariinkin otteeseen, ja Autovouhotus on koeajanut myös uudempaa mallia. Koeajon perusteella minä en tästä koeajetusta Scenicistä mitään ihmeellisempää moitittavaa löydä. Eihän tämä tokikaan uusi ole, ja ehkä sen huomaa, mutta alle neljän tuhannen euron hintaan muutakaan ei voi vaatia, eikä uutta voi saada.

Lopputulema

Vastaavanlaisia muotoja on havaittavissa myös saman aikakauden Renault Meganessa.

Ehdottomasti parhaimmillaan tämä auto on silloin, kun laittaa kauppakassit takakonttiin, ja lapset istumaan takapenkille. Jos yksin asuva poikamies lähtee autokaupoille, Renault Scenic tuskin herättää liikoja intohimoja. Mikään kilpakulkine tämä ei ole, ja sen huomaa. Toisaalta kolikolla on kääntöpuoli myös nyt, ja näin on hyvä. Scenic toimii sille kohderyhmälle, mille se on myös tarkoitettu.

Hintaa tällä autolla on 3890 euroa, ja auto on myynnissä Jyväskylän Autotarvikkeella. www.jklautotarvike.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki