Viikon vaihtariarvio: Alfa Romeo Mito

Alfa Romeo MiTo / kuvat Mikko Kilkki

Blogi on ollut hieman heitteillä opiskelukiireiden takia, mutta nyt on palattava asiaan koeajon merkeissä. Ensimmäinen kuukausi Media-alan ammattitutkinnossa on takana, ja homma on nyt saatu rullaamaan. Oppimisen apuna on myös kuukausiprojektit, joten lähipäiviä ei onneksi näinä aikoina liikaa pääse kertymään. Mutta nyt itse asiaan, eli Alfa Romeoon, jota kävin koeajamassa jo hetki sitten.

Alfa Romeo on auto, jota ei liian usein tule vastaan Suomen teillä. Kun sellainen vihdoinkin tulee vastaan autoliikkeessä, on koeajolle mentävä, vaikka auton olisi jo kerran aiemminkin koeajanut. Näin kävi myös nyt, kun vastaan osui jälleen kerran Alfa Romeo Mito! Aiemmin blogissani on nähty jytkympi 155 hevosvoimainen versio, ja nyt nyt sitten miedomman 135 hevosvoimaisen vuoro. Kummassakin tapauksessa kyse on bensakoneisesta ja manuaalivaihteisesta versiosta, mutta tämä on vain vuotta tuoreempi kuin edellinen koeajamani, joten tämä on vuodelta 2011.

Mikä tässä autossa sitten oikein viehättää? Vastaus on erikoisuus. Se on myös yksi blogini alkuperäisistä ideoista, koeajaa erikoiskalustoa. Jos maksukykyä löytyy, ei ole pakko perustella autohankintaa aina järjellä, vaan voi antaa myös tunteen viedä. Koen, että Alfa Romeo on yhdenlainen tunneauto. Jos järkiauton haluaa, niin silloin kannattaa Italialaisen sijaan katsoa vaikka Japanilaista.

Minkälainen on Alfa Romeo Mito?

Alfa Romeo MiTo / kuvat Mikko Kilkki

Sitä en tiedä edelleenkään, mistä tämän auton mallinimi juontaa juurensa. Sen kuitenkin tiedän, että tämän auton pohjana on käytetty Fiat Grande Puntoa. Kyseessä on siis pykälän tai parin kuolattavampi versio kyseisestä Fiatista, vaikka varsinkaan ulkoasun osalta autoilla ei ole mitään yhteistä. Yhteistyökuvio ei yllätä yhtään, sillä Alfa Romeo on Fiatin omistuksessa.

Alfa Romeo MiTo / kuvat Mikko Kilkki
Myös penkeistä selviää, millä autolla ollaan liikenteessä.

Konehuoneesta löytyy 1,4 litrainen bensapata. Tietä tämä auto on nähnyt 121 000 kilometriä, mikä ei vajaa kymmenvuotiaalle autolle edes ole mikään järjetön määrä. Auton dokumenttien mukaan huollot on tehty ja jakohihna vaihdettu järkevyyden rajoissa.

Koeajo – Miltäs tämä tuntuu?

Alfa Romeo MiTo / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalla on Alfamainen meininki.

Etupenkeillä on mukava istua, ja ajoasento löytyy 170cm pitkälle kuskille kohdilleen. Hallintalaitteet löytyy järkevyyden rajoissa paikoilta, mistä niitä pystyy mukavasti käyttämään. Takapenkille joutuu kömpimään etuovien kautta, ja siellä olo on jo ahtaampaa. Tarvittaessa sinnekkin laittaa esimerkiksi lasten turvaistuimet tai kauppakassit.

Alfa Romeo MiTo / kuvat Mikko Kilkki

Kun autolla lähtee ajamaan, on tämä leppoisan oloinen tapaus taajamassa. Ajotuntuma on mukava, eikä siitä voi valittaa. Tällä koneella tämä ei ole mikään ralliauto, mutta ei toki tarvitsekkaan olla. Sen huomaa myös isommilla teillä, vaikka kokoluokka huomioden myös moottoritiellä pärjää mukavasti.

Alfa Romeo MiTo / kuvat Mikko Kilkki
Ikkunat on ulkonäkösyistä raamittomat. Hyvä näin, sillä pikkuseikat tekevät tästä omistajakonsernin emomerkkiä haluttavamman.

Kytkintuntuma on looginen, ja vaihteet menee pesään hyvin. Mitään kummallisuuksia ei koeajon perusteella ilmene myöskään sen jälkeen, kun kone on ajettu lämpimäksi. Ohjaus on mukavan tarkka, ja muutoinkin ajotuntuma kehuttavan arvoinen.

Ainoa tämän auton miinus sisältyy siihen, että mukavana päivänä hyvällä kelillä kauppareissu saattaa pitkittyä, vaikka tarkoitus olisikin ihan vain lähikauppaan poiketa. Tällä autolla nimittäin helposti kiertää pidemmän kaavan kautta ihan vain ajamisen ilosta!

Lopputulema – Tällä erottuu, jos haluaa!

Alfa Romeo MiTo / kuvat Mikko Kilkki

Ostaisinko minä tämmöisen? Jos pankinjohtaja antaisi autolainan, niin toki! Ongelmaksi muodostuu vain vakituisen työpaikan puuttuminen. Itse autossa ei ole mitään vikaa. Kyllä yksi tämmöinen pitää tosimiehen autotallista löytyä silläkin uhalla, että valkotakkiset soitetaan perään, ja joutuisi autohankintaansa selittelemään puolisolleen. Kaikkea ei automies tietenkään järjellä selitä, vaan tunnetta on usein mukana enemmän tai vähemmän. Kuten automyyjätuttuni tiivisti, “fiilistähän tässä myydään“. Asia on tämän auton kohdalla juurikin näin.

Hintaa tällä autolla on 7990 euroa.

Alfa Romeo MiTo / kuvat Mikko Kilkki
Mistään tilaihmeestä ei ole kyse, mutta vaikkapa perheen kakkosautoksi tämä kuitenkin soveltuu täysi

Auto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike / www.jklautotarvike.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki